| کد خبر: 234612 |

◄ وصیتنامه کاری دسا در سال 90 / عمل به پیشنهاد یکی از مدیران ارشد

شرکت دسا بعد از تاسیس در سال 1370، با خرید زمین بسیار بزرگی در محدوده شهرک صنعتی آمل در سال 1377آغاز به کار و در اولین قدم شروع به همکاری با شرکت وارتسیلای فنلاند در چارچوب خرید دانش فنی و امتیاز تولید، همبندی و تولید موتورهای دیزل 2400 کیلووات نمود در حالی که تولید موتور مذکور در کارخانه سازنده متوقف شده بود.

تین نیوز

نگارش خاطرات روش خوبی برای گردآوری و انتقال تجربیات به دیگران است به ویژه وقتی زمان زیادی از رخدادها می گذرد، فقط تصاویر مبهمی از آنها در ذهن می ماند و با نگارش خاطرات می توان جلوی کهنگی و تاری آنها را گرفت و در هنگام نیاز به آنها رجوع نمود و به علاوه این نوشته ها را می توان بستر خوبی برای انتقال تجربیات به جوانترها قرار داد.

شهید دکتر عباسپور**، وزیر نیرو، کمی قبل از شهادتش، در مورد نارسایی ها و مشکلاتی که در وزارت نیرو وجود دارد، به درخواست نماینده دادستانی کل انقلاب در وزارت نیرو، یادداشت های مختصری را در اختیار آنها قرار داد که به مثابه وصیتنامه کاری او تلقی می شوند و به خوبی گویای برخورد شهید با کمپانی ها و دلالان و مشاوران خارجی و داخلی می باشد.  

بر اساس توصیه یکی از مدیران ارشد راه آهن برای نوشتن وصیتنامه کاری و پس از اتمام دوره مدیریت در شرکت دسا (دیزل سنگین ایران)، در 7/5/90 خاطرات و دلایل تصمیمات مدیریتی در وصیتنامه کاری خطاب به معاونین نگاشته شد.  

از همین نویسنده:

برای اطلاع خوانندگان: یک شرکت تعاونی چند منظوره در نیمه دوم سال 89 اقدام به خرید 100  درصد سهام شرکت دیزل سنگین ایران (دسا) از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نمود که تاریخچه آن به طور اجمالی به شرح زیر می باشد:

شرکت دسا بعد از تاسیس در سال 1370، با خرید زمین بسیار بزرگی در محدوده شهرک صنعتی آمل در سال 1377آغاز به کار و در اولین قدم شروع به همکاری با شرکت وارتسیلای فنلاند در چارچوب خرید دانش فنی و امتیاز تولید، همبندی و تولید موتورهای دیزل 2400 کیلووات نمود در حالی که تولید موتور مذکور در کارخانه سازنده متوقف شده بود.

 در این ایام قراردادی بین راه آهن و شرکت آلستوم فرانسه برای فروش 100 دستگاه لکوموتیو با موتور دیزلی 4300 اسب MAN  آلمان منعقد شد که همبندی، آزمون و بومی سازی 70 دستگاه موتور این لکوموتیوها (موتور 16 سیلندر RK215) به دسا واگذار شد که این کار از سال 80 آغاز و در سال 89 پایان یافت و اکنون نیز (سال 90) قرارداد تعمیرات 50 موتور مذکور فعال می باشد. در سال 1388 نیز قراردادی برای همبندی و آزمون 114 موتور دیزل MTU آلمان در لکوموتیوهای زیمنس منعقد شد و در حال حاضر این موتورها در شرکت در حال همبندی می باشند.

در سال 83 مذاکرات قرارداد موتور ملی دیزل سنگین د87 آغاز شد و در سال 1387 بنا به دستور رئیس جمهور وزارت صنایع مکلف به حمایت از این طرح ملی از طریق اعتبارات سازمان گسترش گردید (حدود 10 میلیون پوند هزینه طرح).

از سوی دیگر اولین موتور 12 سیلندر در سال 1388 توسط رئیس جمهور رونمایی و در 14/9/89 به بار100درصد رسید و آزمون دوام این موتور تا آن تاریخ به 120 ساعت رسیده بود (متاسفانه در شرکت دسا بیشتر بر افزایش اتاق های تست و پر کردن ساعت آزمون تاکید شده بود و تقریبا هیچ گونه ماشین آلات ویژه ساخت موتور دیزل خریداری نشده بود).

غالب اختلافات مدیران عامل گذشته شرکت به طرح موتور ملی د87 و مشاور انگلیسی آن و بسیاری از مشکلات مستقیم یا غیر مستقیم به این طرح مرتبط بود که در نامه مورخ 8/9/89 به معاونت برنامه ریزی سازمان گسترش اعلام شد.

با این وجود برای توسعه بازار این موتور و کاهش وابستگی زیاد در تولید آن (70 درصد ارزش قطعات از انگلیس و آلمان وارد می شد و حتی در ساخت بدنه رواداریها بسیار دشوار بود حتی برای سازنده خارجی)، پروژه طراحی نوع گازسوز د 87 آغاز  و پیشنهاد طراحی موتور از شرکت مشاور اخذ شد و پس از اخذ مصوبه هیئت مدیره همزمان با طی مراحل عقد قرارداد و واریز پیش پرداخت، ساخت قطعات داخلی که به دلیل ساکن بودن و قدرت و دور پایین تر حساسیت کمتری داشت آغاز شد.

نسخه اول وصیتنامه در 14/3/90 و پس از دریافت نظراتی از مدیرعامل سابق نسخه دوم آن در 7/5/90 تنظیم شد. در این وصیت نامه با استناد به 53 مدرک و سند به کلیه پرسش های محتمل در شرایط آن روزها پاسخ داده شد تا مورد استفاده مدیران آینده قرار گیرد و اکنون پس از 10 سال درستی نگرانی ها در ساخت موتور دیزل د 87 و هر موتور دیگر اثبات گردید.

امید است وزیران محترم، مدیران شرکت ها، سازمان ها و نهادهای عمومی و ... نیز این سنت حسنه شهید عباسپور را پاس دارند.

برای دریافت فایل وصیت نامه کاری شهید عباسپور اینجا کلیک کنید.

* کارشناس حمل و نقل

**حسن عباسپور تهرانی‌فرد وزیر نیرو در کابینه محمد علی رجایی بود. او استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف و مؤسس دانشگاه صنعت آب و برق بود. او در جریان بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۳۶۰ شهید شد( ویکی پدیا).

downloadFile آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 1 0

    طبق اين متن آقاي مهندس قربانعلي بيگ وصيتنامه كاري براي شركت دسا نوشتند ولي متن آن را پيوست نكرده اند و متن اين گزارش خيلي اجمالي به برخي مشكلات اشاره دارد كه براي مطالعه كننده گويا و مفيد واقع نمي شود.