| کد خبر: 210067 |

◄ شهدای گمنام جهاد اقتصادی

هرچند نگاه غالب مسئولان و نمایندگان در تشخیص ریشه مشکلات اقتصادی مبتنی بر بالا بودن نقدینگی است اما با بررسی مشکلات اقتصادی و ریشه‌های آن به نظر می‌رسد چند عامل مهم که باعث بسیاری از نگرانی‌ها و مشکلات فراوانی برای فعالان اقتصادی کشور در بخش تولید و خدمات شده نیز نیاز به توجه ویژه نمایندگان و وزرا دارد که علاوه بر گمرک عبارتند از تامین اجتماعی، سازمان مالیاتی، شهرداری‌ها، بانکها اتاق بازرگانی و ... .

تین نیوز

رهبر معظم انقلاب در آغاز سال 99 با گزینش نام جهش تولید ضمن اشاره به تلخی‌ها و شیرینی‌های سال 98 درس دیگر حوادث مختلف را شناخت ضعف‌های درونی، خارج شدن از غرور و غفلت و لزوم توجه به پروردگار دانستند.

شروع سال 99 با بحران کرونا سبب دگرگونی اقتصاد جهانی و افت همزمان قیمت نفت شد و بانک جهانی با فرار مجدد از اعطای وام درخواستی ایران به میزان 5 میلیارد دلار عملاً به ایران پیام لزوم قناعت بیشتر را مخابره نمود. 

رهبر انقلاب که از سال 1388 با نامگذاری اصلاح الگوی مصرف رویکرد اقتصادی جدی تری را در مطالبه از دولت مردان آغاز نمودند با نامگذاری سال 99 با عنوان جهش تولید، مجدداً اهتمام به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ضروری اعلام نمودند.

از سوی دیگر، رئیس جمهور در پیگیری ترخیص اقلام بهداشتی از گمرک به نکته هفتاد خوان گمرک اشاره داشتند و فرمودند: «بیاییم واقعا گمرک را اصلاح کنیم؛ وقتی می‌گویم گمرک را اصلاح کنیم یعنی همه دستگاه‌هایی که نظارت و دخالت دارند. نمی‌خواهم بگویم که نظارت آنها قطع شود؛ کاغذبازی از بین برود؛ برای الکل و نیازمندی همین ایام به خاطر کرونا یک جنسی را می‌خواهیم از گمرک خارج شود و به اصفهان برود؛ چند روز خودِ من ساعت‌ها با وزرای مختلف وقت گذاشتم؛ از این خوان رد می‌شویم، گرفتار خوانِ بعدی می‌شویم؛ خوان بعدی را رد می‌کنیم گرفتار خوان بعدی می‌شویم؛ این هفت‌خوانی که گفتند فکر کنم اشتباه  کردند؛ اینجا هفتاد خوان داریم. باید اینها را اصلاح کنیم و این اصلاح هم وظیفه ما، مجلس و قوه قضاییه است؛ همه مسئولیم و باید دست به دست هم بدهیم». 

هرچند نگاه غالب مسئولان و نمایندگان در تشخیص ریشه مشکلات اقتصادی مبتنی بر بالا بودن نقدینگی است اما با بررسی مشکلات اقتصادی و ریشه‌های آن به نظر می‌رسد چند عامل مهم که باعث بسیاری از نگرانی‌ها و مشکلات فراوانی برای فعالان اقتصادی کشور در بخش تولید و خدمات شده نیز نیاز به توجه ویژه نمایندگان و وزرا دارد که علاوه بر گمرک عبارتند از تامین اجتماعی، سازمان مالیاتی، شهرداری‌ها، بانکها اتاق بازرگانی و ... .

با آسیب شناسی و تحلیل مشکلات مشترک صنایع و بخش‌های اقتصادی مهم کشور، و پرداختن به عوامل اساسی لختی ساختار سازمان‌هایی مانند گمرک، که سبب ایجاد موانع متعدد کاری برای شهروندان می‌شود نه تنها می‌توان زمینه و بستر لازم برای جهش تولید را فراهم نمود بلکه رضایت مردم که بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور است افزایش می‌یابد.

هفتاد خوان مورد اشاره ریاست محترم جمهور در گمرک و سازمان‌ها و نهادهای مشابه موجب هجوم نقدینگی به بخش‌های کلیدی (همچون مسکن در تهران با رشد 15000 برابری طی نیم قرن سالهای 1340 تا 1390 در مقایسه با رشد کمتر از 500 برابری نرخ ارز، 833 برابری تورم و 14000 برابری طلا در همین مدت) گشته و مانع جهش تولید می‌شود.

با تغییر پارادایم تملک و بهره‌برداری (الگوی ابتدایی سیم کارت گران و هزینه مکالمه ارزان تلفن همراه در ابتدای دهه هفتاد که با ورود رقبا و تغییر پارادایم تقریبا معکوس شد، کتاب نقشه راه بلوغ حمایت از تولید ملی، سال 91) و وضع قوانین مناسب مالیاتی (تصمیم مجلس برای وضع مالیات بر خریداران انبوه سکه، خودرو لوکس و ویلاهای اشرافی) هجوم خرید انبوه سکه، ارز، خودروهای گران، کاخ‌ها و ... و حتی بسیاری از مفاسد که هر چند سال یکبار از جمله در میانه دهه هفتاد، هشتاد، ابتدای دهه نود و سال 97 موجب افت شدید ارزش پول ملی شده کاهش خواهد یافت.

در پایان با ارج نهادن به مقام والای شهدای امنیت به‌ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای سلامت مردم در رزم سخت و بی‌امان این روزهای کشور با بیماری کرونا، تلاش‌های شهدای گمنام جهاد اقتصادی در سازمان‌های فوق (غالباً تامین کننده منابع بودجه کشور و شهرها) که به قسط و عدالت و رفع خوان‌های اشاره شده برای کم شدن دغدغه‌های مردم دعوت می‌نمایند و شهدای مشابه در سازمان‌ها و شرکت‌های مصرف کننده بودجه دولتی که به بهره‌وری و رعایت بیشتر بیت المال دعوت می‌نمایند و جان اداری خود را مانند کوله بران ضعیف و بی‌پناه مظلومانه از کف می‌دهند را پاس می‌داریم.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 2 0

    واقعيت تلخي را آقاي مهندس قربانعلي بيگ به ظرافت بيان كرده اند كه در دستگاه هاي دولتي كساني كه افزايش و رونق توليد را دنبال مي كنند و كساني كه در جهت بهره وري زحمت مي كشند در مقابل ديو ديوانسالاري مجاهدت مي كنند و مقابل افراد ذينفوذ تلاش و مجاهدت مي كنند و عمر و آبروي اداري خود را ايثار مي كنند تا كشور به اعتلاي موردنظر مقام معظم رهبري برسد و صفت شهيد براي ايشان به عنوان شهداي گمنام جهاد اقتصادي داده اند. آفرين به قلم و فكر آقاي مهندس.