| کد خبر: 207005 |

◄ مراقب گروه‌های آسیب پذیر باشیم

همه ما باید مواظب افراد کم درآمد اطراف خود باشیم اگر ضرورت دارد تا به‌دلیل ضرورت‌های قرنطینه و بهداشتی آنها را از کار مرخص کنیم حقوق آنها را حتی به عنوان قرض الحسنه به اندازه قبل پرداخت کنیم.

تین نیوز

کرونا و هر بلای طبیعی دیگر برای انسان خسارت و مشکلاتی دارد که بخشی از آن اثرات فوری و آشکار بوده و بخشی از جامعه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و آنها را دچار غم و مصیبت می‌کند‌. این ضایعات دردناک با همراهی و همدردی و همکاری اجتماعی کمی تعدیل و تسکین پیدا می‌کند.

در کنار آثار آشکار و فوری این بلایا آثار دردناک و بعضاً بلند مدتی ایجاد می‌شود که به راحتی قابل تشخیص نیست و آحاد جامعه آن‌را احساس نمی‌کنند و تنها برخی از مردم در درد و رنج آن خود را تنها و بی‌یاور احساس می‌کنند.

 یکی از این آثار رکود اقتصادی و کاهش درآمد بنگاه‌های اقتصادی است که به همراه خود تبعات زیانبار جهانی و ملی دارد. آنچه نگران کننده است تاثیر این رکود بر زندگی افراد کم درآمد و آسیپ پذیر جامعه است. گروه‌های زیادی از مردم با شرافت تنگدستی خود را پنهان کرده و با درآمدهای محدود خود گذران روزانه زندگی می‌کنند.

در کشور ما روزهای پایانی و آغازین سال اوج برخی از فعالیت‌های اقتصادی است. سنت‌های حسنه سال نو ایرانی اعم از نظافت خانه و نو کردن لباس و میهمانی‌های مردم و سفرهای خانوادگی حجم قابل توجهی فعالیت را سازمان و توسعه می‌دهند‌. خریدهای نوروزی و سفرهای خانوادگی موجب گردش مالی و درآمد بخش گردشگری و خدمات وابسته به آن می‌شود.  به‌ویژه سفر به برخی مناطق کمتر توسعه یافته همچون مناطق جنوبی کشور نقش و سهم قابل توجهى در درآمد و رفاه مردم این مناطق دارد‌.

ورود ویروس کرونا در این مقطع زمانی علاوه بر مصیبتی که برای گروهی از هم وطنان عزیزمان دارد  زندگی برخی دیگر را نیز به‌شدت متاثر کرده است.

هر چند مقابله جدی و فوری با این بلیه در اولویت قرار دارد لکن مسئولیت اجتماعی تنها مقابله با آثار مستقیم این پدیده مصیبت‌بار نیست بلکه هر کس در هر موقعیتی و در شرایطی وظیفه دارد متوجه وضعیت و شرایط افراد جامعه به‌ویژه اطرافیان خود باشد.

امروز مراکز حمل و نقل بی‌رونق‌تر از هر زمان دیگری هستند، لغو یا کاهش پروازهای خارجی یا کاهش مسافران، قرنطینه‌های محدود کننده بازار و تجارت، محدودیت تردد کامیون‌های ایرانی در مرزها که در آنها انبوهی از کارگران شریفی مشاهده می‌شوند که با یاس و نا امیدی در انتظار مسافری هستند تا با ارائه خدمات به آنها  کسب درآمد کنند و زندگی جاری خود را اداره نمایند‌. این شرایط در حال تشدید است بنابر گزارش دوستان و همکاران ریلی تا کنون 70 درصد بلیت‌های خریداری شده اخیر لغو شده است و انتظار می‌رود این حجم در روزهای آینده بیشتر نیز شود این وضعیت که بنابر توصیه‌های بهداشتی ضروری و اجتناب ناپذیر است شرکت‌های هواپیمایی، ریلی، جاده‌ای، هتل‌ها و همه صنایع گردشگری و برخی دیگر از واحدهای اقتصادی را با مشکلات مالی جدی مواجه کرده است و موجب نگرانی، بیکاری و عدم امکان پرداخت حقوق کارگران این مجموعه‌ها شده است.

متاسفانه در جامعه ما انتظار این است که این‌گونه مشکلات را صرفاً دولت حل و دغدغه‌ها را برطرف کند لکن به‌نظر می‌رسد علاوه بر ضرورت اتخاذ تصمیم‌های ملی توسط حاکمیت و دولت، بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه شرکت‌هایی که تولیدات آنها کارگر محور است باید با کمک موسسات مالی و اعتباری نسبت به کاهش آلام این نیروهای مولد کشور اقدام کنند.

از سوی دیگر هر فرد حقیقی متعهد و وظیفه شناسی نیز به حد توان و مقدورات خود در این زمینه مسئول است و باید دست به اقدام بزند. همه ما باید مواظب افراد کم درآمد اطراف خود باشیم اگر ضرورت دارد تا به‌دلیل ضرورت‌های قرنطینه و بهداشتی آنها را از کار مرخص کنیم حقوق آنها را حتی به عنوان قرض الحسنه  به اندازه قبل پرداخت کنیم. مطمئن باشیم این تلاش خیرخواهانه به نفع همه جامعه خواهد بود و موجب توسعه فرهنگ کار و مسئولیت‌پذیری و ارتقای بهره ‌ ملی می‌گردد.

* کارشناس حمل و نقل

محمد سعیدنژاد

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.