| کد خبر: 201956 |

◄ صنعت بومی حمل‌ونقل هوایی؛‌ هیاهو برای هیچ

چیزی به نام صنعت بومی یا استقلال وجود ندارد و این استقلال عمدتاً مبانی فقهی دارد نه عرصه فن‌آوری و وضعیت مداوم در حال تغییر و نوین دنیا.

تین نیوز

پس از حدود 16 سال کار اجرایی در بخش‌های مختلف صنعت ایرلاین و فرودگاهی و 11 سال مطالعه و پژوهش مستمر و متمرکز در صنعت هوانوردی و از همین عصر هم البته مجدداً به پژوهش و مدل‌سازی ریاضی برنامه‌ریزی در شرایط عدم قطعیت؛ فرصتی برایم فراهم شده تا خودم را مرور کنم و دلنوشته‌ای برای خودم بنویسم و در اختیار جامعه و ملتی که به آن تعلق خاطر زیادی دارم؛ قرار دهم:

- همیشه در اوایل کار اجرایی در صنعت در گوشه‌ای و کنج عزلتی برای اجرای ایده‌ها مورد تمسخر قرار می‌گرفتم و برچسب ایده‌آل گرایی و آرمان گرایی و آکادمیکی می‌خوردم؛ به سهم خودم بدون هیاهو توانستم و ثابت کردم مدیریت صنعت از فن‌آوری تا مدیریتش علم است و هم اکنون نتیجه لذت‌بخش علم را سنت‌گرایان چشیده‌اند و در باورشان هم نمی‌گنجد. این ثمره و باور به راحتی به دست نخواهد آمد مگر اینکه به سهم خودمان هر کدام همت کنیم، غیرت به خرج دهیم و به جای انتقاد به میدان بیاییم، یک گوشه کار را بگیریم، تمسخر بشویم، پوستمان کنده شود، دل و سینه‌مان پر از درد گردد، آماج تیرهای حسادت قرار بگیریم اما بایستیم و ثابت کنیم می‌شود، آری می‌شود هر کدام به سهم خودمان دست به دست هم با همدلی صنعت را دست کم قدری متحول کنیم و بهتر است گمنام بمانیم و به اندازه‌ای که از توان‌مان برمی‌آید کاری کنیم و گمنام برویم.

از همین نویسنده:

- از سیاست خارجی چیزی سر در نمی‌آورم اما همین قدر فهمیده‌ام هر چقدر ارتباطات بین‌المللی ما خصوصاً با کشورهای قدرتمند کمتر یا با تنش باشد؛ صنعت حمل و نقل هوایی ما هم به همان میزان ضعیف‌تر خواهد بود و چیزی به نام صنعت بومی یا استقلال وجود ندارد و این استقلال عمدتاً مبانی فقهی دارد نه عرصه فن‌آوری و وضعیت مداوم در حال تغییر و نوین دنیا.

-در صنعت، همواره نسل سوم انقلاب را ساده‌تر و شفاف‌تر دیدم؛ به نظر من این نسل سومی‌ها این صنعت را متحول و سربلند خواهند کرد و زنان نیز در این سیر تحول نقش پررنگ‌تری خواهند داشت.

- عمده عقب‌ماندگی ما در صنعت حمل و نقل هوایی ایران با همین شرایط گذشته و اکنون به بخش مدیریت و سیستم‌ها خصوصاً در عرصه اقتصاد و بازرگانی حمل و نقل هوایی برمی‌گردد که برآورد من این است در این فقره، از میانگین دنیا حدود چهار دهه عقب هستیم و عوامل سیاسی نقش کمتری دارند و مشکل اساسی و ریشه در درون صنعت حمل و نقل هوایی است تا پیرامون آن.

- بهتر است پیشکسوتان صنعت (ضمن احترام به جایگاهشان)،  به جای اصرار بر ابراز وجود در سازمان‌ها، در منزل بنشینند و دفتر تجربیات و خاطرات خود را در اختیار نسل سوم انقلاب قرار دهند.

- در آینده نزدیک سازمان فرودگاه‌ها نقش قوی‌تری در رونق و تحول در صنعت حمل و نقل هوایی ایران خواهد داشت خصوصا در بخش هوانوردی عمومیGA .

- خسارت بزرگ صنعت، تضعیف تنها مرکز و دانشکده تخصصی هوانوردی بود و هست و نسل سومی‌ها دانشکده که مغز صنعت است را احیاء خواهند نمود.

- نسل سوم انقلاب واقع بین‌تر، آرمان‌گرا تر و پویاتر خواهد بود و مهم‌ترین نکته نسل سوم این است که دنیا و لزوم داشتن ارتباطات بین‌المللی قوی را می‌فهمد و گفتمان نوینی در ایجاد تحول در بعد کلان کشور البته ایجاد خواهند نمود.

- سیستم‌های فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات نقش خیلی پررنگ‌تری در این تحولات پیدا خواهد کرد و پیش‌بینی بنده این است کهدر این بخش نسل سومی‌ها ما را جزو پیشتازان صنعت حمل و نقل هوایی جهان قرار خواهند داد و بر اساس این اقتصاد دانش بنیان تحولات عمیقی در 10 سال آتی در ایران به وقوع خواهد پیوست.

*کارشناس هوانوردی و دکترای مهندسی صنایع

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    رویا پردازی احساسی با منطق عقلی فرسنگ ها فاصله دارد کاش میشد صنعت را با شعر و شعار پیش برد

  • پروفسور حمل و نقل 1 0

    معمارزاده عزیز
    بسیار درست فکر می کنی و می نویسی ، اینرا کسی می نویسد که فوق دکترای حمل و نقل دارد و سی و پنج سال است از صحنه کنار گذاشته شد تا نااهلان سکان بدست گیرند.ادامه بده پسرم.

  • سعید 1 0

    احسنت.چیزی به نام صنعت بومی یا استقلال وجود ندارد .صنعت امروز یک زنجیره بین المللی است که هر کشور میتواند تلاش کند تا سهمی در آن داشته باشد. هیچ کشوری نمیتوند ادعای صنعت مستقل داشته باشد. صنعت مستقل و بریده از دنیا آخر و عاقبتی جز کره شمالی ندارد.

  • Irani 1 1

    ناشناس عزیز
    یک دیوار بکش دور خودت ، همانجا کشت و زرع کن ، بخور ، بخواب ، بر .....ن و بگو اینجا ایران مرکز جهان است ، آفرین پسر خوب

    • سعید 0 1

      سلام. از تین گله دارم بخاطر انتشار چنین کامنت های بی ارزشی.