| کد خبر: 193258 |

◄ پویش سه‌شنبه‌های بدون‌خودرو نمایش تبلیغاتی نیست

برگزاری هرگونه برنامه صرفاً نمایشی در زمینه پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، دارای اثرات منفی بوده و کمکی به تحقق اهداف پویش نخواهد کرد.

تین نیوز

 از آنجا که شهرهای کشور درگیر مشکلات و معضلات ترافیکی و زیست محیطی هستند، نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی در مورد عدم استفاده از خودروی شخصی و گرایش به سمت حمل‌ونقل سبز، پاک و دوستدار محیط زیست بیش از پیش احساس می‌شود. بر همین اساس با توجه به راه‌اندازی و فعالیت پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در سال ۱۳۹۴ در سطح کشور، به مدیران شهرها پیشنهاد می‌شود با برنامه‌ریزی مناسب با این پویش در سطح کشور همگام و همراه شوند تا برنامه‌های مستمر و منسجمی را در سه شنبه‌های هر هفته برنامه‌ریزی و اجرایی کنند.

 پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو حرکت اولیه‌ای است برای آن‌که در شهرها از خودروی تک سرنشین کمتری استفاده و از این طریق سعی شود (حداقل) روزهای سه‌شنبه به‌جای استفاده از خودروی شخصی، شهروندان گزینه‌های بهتری از جمله دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و استفاده از خودروی اشتراکیجایگزین ان کنند.

 ستاد اجرایی این پویش با هدف توسعه فرهنگ زندگی شهری دوستدار سلامت و محیط زیست، در کنار همت ملی و مردمی، پیوستن سایر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، اصحاب رسانه، گروه‌ها و فعالان مختلف و همچنین فعالیت‌های ارزشمند دفتر مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست  کشور جهت اجرایی شدن پویش به صورت رسمی و نظام‌مند از طریق جامعه ورزش کشور در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان ایران تاسیس شده است تا با نظارت و هماهنگی دفاتر محیط زیست و توسعه پایدار ادارات کل ورزش و جوانان استان‌های کشور (به عنوان دبیران استانی این ستاد) از طریق هیئت‌های ورزش‌های همگانی، دوچرخه‌سواری و سایر هیئت‌های ورزشی فعالیت و توسعه پایداری را در سراسر شهرهای میهن پیگیری کند.

ویژگی‌های پویش:  

  • ایجاد نشاط و سلامت جسمی و روحی در شهروندان در جهت توسعه شهرهای سالم.
  • توسعه فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به عنوان یک شیوه کارآمد جابه‌جایی در مسافت‌های کوتاه.
  • کمک به کاهش آلودگی هوا و صدا، ازدحام تردد و آسیب‌های ناشی از آنها، شامل بیماری، حوادث، ناهنجاری‌های اجتماعی، مرگ و میر و ...
  • کاهش خودروهای تک‌سرنشین و افزایش ظرفیت تردد معابر و سطح خدمت آن.
  • ارتقای نقش حمل‌ونقل عمومی با تغذیه آن از طریق افراد پیاده و دوچرخه‌سواران پس از ترک  دوچرخه.
  •  صرفه‌جویی اقتصادی خانوادگی و جامعه در مصرف سوخت و هزینه‌های تجملاتی.
  • اشتغال‌زایی از محل توسعه خدمات حمل‌ونقل عمومی، خدمات شهری مرتبط با دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی.
  • دوستی مستقیم با محیط زیست و سلامت از طریق تکاهش تعداد وسایل نقلیه موتوری به عنوان اصلی‌ترین مولد آلاینده‌ها و منتشر کننده گازهایی سمی همچون CO2 .

با توجه به راه‌اندازی این پویش در سطح شهرهای مختلف کشور، متاسفانه برگزاری سه‌شنبه‌های بدون خودرو با بستن برخی معابر شهری و حرکت نمادین جمعی از مسئولان شهری را برای تبلیغ این فرهنگ شاهد هستیم. اما نکته مهم آن است که هرچند تبلیغ چنین فرهنگ پایداری کاری بس پسندیده است اما چرا با بستن راه عموم؟ چرا به صورت نمادین و نمایشی؟  چرا به قیمت پایمال کردن حقوق سایر شهروندان؟

سه‌شنبه‌های بدون خودرو صرفاً یک حرکت نمایشی و نمادین نیست؛ آنچه موجب تبلیغ درست این فرهنگ می‌شود، نحوه اجرای درست آن است.

سه‌شنبه‌های بدون خودرو یعنی این‌که روزهای سه‌شنبه هر هفته برای انجام و رسیدگی کارهای روزمره (رفتن به سمت محل کار و برگشت به منزل، رفتن به بازار جهت خرید، پیگیری امورات اداری، رسیدگی به کارهای شخصی و ... ) به جای استفاده از وسیله نقلیه شخصی از شیوه‌های جابه‌جایی پاک‌تر نظیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، حمل‌ونقل عمومی و ... استفاده شود، بدون این‌که خللی در نظم و انضباط سیستم حمل‌ونقل و ترافیک شهر ایجاد شود.

این‌که چرا روز سه‌شنبه برای پویش انتخاب شده نیز به دلیل مناسب بودن وسط هفته است و برای این‌که تاثیر عدم استفاده از وسیله نقلیه شخصی در ترافیک شهری به چشم آید، کلیه همراهان پویش باید در این روز با پویش همراهی کنند تا با تحقق اهداف آن، این روز به سایر روزهای هفته نیز تعمیم یابد اما مسلم است که برگزاری هرگونه برنامه صرفاً نمایشی در این زمینه دارای اثرات منفی بوده و کمکی به تحقق اهداف پویش نخواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.