| کد خبر: 180768 |

◄ فرهنگ عمومی استفاده از مترو

برخی مسافران با این توجیه که می‌خواهند چند ایستگاه بعد پیاده شوند، جلوی در قطار را مسدود می‌کنند و مانع ورود و خروج همشهریان به داخل یا خارج قطار می‌شوند.

تین نیوز

استفاده صحیح از وسایل، امکانات و تجهیزات عمومی نشان دهنده وجود فرهنگ صحیح در میان مردم یک جامعه است. تمیزی واگن‌ها، رعایت حال مسافران، توجه به علایم هشدار، رعایت قوانین و موازین حاکم در مترو و ... همگی نشان دهنده آن است که مردم آموخته‌اند چگونه از یک فناوری استفاده صحیح و درست کنند.

 یکی از مواردی از این دست، فرهنگ استفاده از مترو در سفرهای درون‌شهری است. شاید امروزه کمتر کسی باشد که در پایتخت زندگی کرده باشد اما از مترو این وسیله نقلیه پر طرفدار استفاده نکرده باشد. مترو پس از راه‌اندازی و بهره‌برداری توانست حجم زیادی از مسافران را در سطح شهر جابه‌جا کند و با این کار از میزان قابل توجهی از ترافیک درون شهری کاسته است.

حضور فروشندگان دست فروش در قطارهای مترو یکی از معضلاتی است که باوجود تلاش مسئولان هنوز هم در قطارهای مترو به چشم می‌خورد. این افراد با حضور خود و ساک‌هایی که به همراه دارند فضای زیادی را اشغال می‌کنند و به منظور فروش اجناس خود مجبورند که در راهروهای قطار دائیم در تردد باشند. این امر باعث اشغال فضای زیادی از قطار توسط فروشندگان می‌شود که اجازه حضور به کسانی که قصد دارند از مترو به عنوان وسیله رفت و آمد استفاده کنند نمی‌دهد.

متاسفانه در مترو خواسته یا ناخواسته شاهد رفتارهای زشت و خارج از فرهنگ ایرانی به چشم می‌خورد که شاید این افراد در سایر اماکن چنین رفتارهایی از خود بروز ندهند. گویا این گونه عمل کردن به مرور زمان تبدیل به فرهنگ شده و مسافران گمان می‌کنند در مترو باید با خشونت و رفتارهای غیر انسانی به مقصد خود برسند.

هر قدر فرهنگ استفاده از مترو در جامعه بیشتر حاکم شود، علاوه بر افزایش کارایی و بهره‌وری از این وسیله نقلیه عمومی، موجب افزایش طول عمر این نوع وسیله عمومی خواهد شد. بنابراین زمانی که مردم اصول و قوانین حاکم بر مترو را رعایت می‌کنند اولین و بیشترین سود را به خود کرده‌اند زیرا زمانی که وسایل نقلیه عمومی طول عمر بیشتری داشته باشد مسئولان هزینه‌های موجود را صرف عمران و بهینه‌سازی این گونه اماکن می‌کنند و هر روز شاهد بهتر شدن این گونه فضاها در کشور خواهیم بود.

گرچه افزایش جمعیت در کلان شهرها و کمبود قطارهای مترو غیر قابل انکار است، اما با رعایت برخی موارد و موازین می‌توان از مشکلات پیش رو در مترو بکاهد.

یکی از مواردی که مسافران مترو باید رعایت کنند حفظ فاصله قانونی از مسیر گذر قطارهاست. متاسفانه برخی به رغم تذکرات کارکنان مترو، از خط قرمز سکوها عبور می‌کنند و در لبه مسیر حرکت قطار می‌ایستند. در این حالت ممکن است به دلیل ازدحام جمعیت و یا کوچکترین بی‌احتیاطی یا سر خوردن پای مسافر، حوادث ناگواری اتفاق بیفتد و کسی جز مسافر خاطی جوابگوی این بی‌احتیاطی نخواهد بود.

مورد دیگر دویدن به سمت درهای نیمه بسته مترو و جلوگیری از حرکت به‌موقع قطار است. در این صورت مسافر به زعم خود می‌خواهد سریع‌تر به مقصد خود برسد غافل از آنکه این حرکت وی موجب ایجاد اختلال در مسیر حرکت قطارها و دیر رسیدن شمار زیادی از مسافران خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که مسافران کمتر به آن توجه می‌کنند، ایستادن جلوی درهای خروجی قطار است. برخی مسافران با این توجیه که می‌خواهند چند ایستگاه بعد پیاده شوند، جلوی در قطار را مسدود می‌کنند و مانع ورود و خروج همشهریان به داخل یا خارج قطار می‌شوند.

بهتر است مسافران رعایت حال دیگر همشهریان خود را نموده و سعی کنند به گونه‌ای در قطار بایستند که فضای کمتری اشغال کنند تا جا برای سایرین نیز وجود داشته باشد. این مورد مخصوصا در ساعات اوج تردد مردم در مترو بیشتر باید رعایت شود. همه دوست دارند به‌موقع به مقصد خود برسند. در بعد از ظهرها نیز که اغلب مردم از سر کار خود به منزل باز می‌گردند خسته هستند. بنابراین با مراعات حال یکدیگر و باز کردن فضا برای حضور تعداد بیشتری از هموطنان به قطار مترو فرهنگ نوع‌دوستی و همگرایی را در سطح جامعه رواج و گسترش دهیم.

* کارشناس مرکز کنترل و فرمان متروی تهران

برای مطالعه فایل کامل این مطلب روی عبارت زیر کلیک کنید.

downloadFile

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.