| کد خبر: 164362 |

◄ بازخوانی تمدن ایران‌شهری برای رفع گسست هویتی شهرها

باید یک بار دیگر رویکرد ایران‌شهری را همراه با فرهنگ اسلامی و در جهان مدرن بازخوانی کنیم.

تین نیوز

 وزیر راه و شهرسازی در جدیدترین یادداشتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده از گسستگی هویتی شهرها از پیشینه تاریخی و فرهنگی خود خبر داده و بازخوانی اندیشه و تمدن ایران‌شهری را راهکاری برای حل این مشکل دانسته است.

عباس آخوندی در ادامه این یادداشت از  مخاطبان خواسته برای اطلاع از دیدگاه‌های وی در این مورد به متن کامل گفت‌وگویی که با روزنامه اعتماد در این زمینه انجام داده است، مراجعه کنند.

وی در این یادداشت آورده است: شهرهای ما با گسستگی هویتی از پیشینه تاریخی و فرهنگی خود دچار شده‌اند. عده‌ای ریشه آن را در نزاع فرهنگی ما با غرب و عده‌ای در توسعه اجتناب ناپذیر شهرها می‌دانند. در گفت‌وگوی حاضر ابتدا تصویری گذرا از وضعیت متعارض ایران در دوران نوگرایی ارائه می‌شود.

آشکارترین جلوه این تعارض را می‌توان هم از جهت مفهومی و هم از جهت کارکردی در زندگی شهری در قالب دو چالش حرکت به مفهومِ عام آن (Mobility) و زیست‌پذیری (Liveability) دید. دریک نگاه ژرف‌تر می‌توان وضعیت حاضر را تحت عنوان غربت ایران در ایران نام نهاد. از همین‌روی راه‌کاری که در این گفت‌و‌گو پی‌ گرفته خواهد شد بازخوانی اندیشه و تمدن ایران‌شهری است.

فردوسی موفق شد اندیشه ایران‌شهری را در قرن چهارم تحت سایه اسلام بازخوانی کند. ما هم باید یک بار دیگر رویکرد ایران‌شهری را همراه با فرهنگ اسلامی و در جهان مدرن بازخوانی کنیم. ما هم ایران، هم اسلام و هم تمدن جدید را می‌خواهیم. اگر بتوانیم کاری را که فردوسی کرد تکرار کنیم، چشم‌انداز روشنی را برای ایران ترسیم خواهیم کرد.

در این رویکرد، صلح و امید اجتماعی در رهگذر بازجان‌گرفتن تمدن ایران‌شهری در قلمرو این تمدن به‌دست خواهد آمد. خوش‌بختانه، نشانه‌های زنده‌بودن و پویایی این تمدن هم‌چنان یافت می‌شود. بنابراین، هم‌چنان می‌توان چشم‌انداز امیدوارانه‌ای را ترسیم کرد.

برای مطالعه متن کامل گفت‌وگو اینجا کلیک کنید.  

عباس آخوندی

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.