| کد خبر: 164085 |

◄ استون مارتین Vulcan آماده برای Take Off

باک خودرو بر اساس مقررات FIA ساخته شده است و دارای گنجایش 120 لیتر است. برای ایمنی بیشتر، محفظه سوخت کاملا در سازه شاسی کربنی جای داده شده است.

تین نیوز

وبلاگ محمد سیدی مَرغکی: دکتر اندی پالمر مدیر عامل استون مارتین می‌گوید: Vulcan یک سوپر خودروی کمیاب و هیجان انگیزاست. این خودرو برای برای یک تجربه رانندگی سفارشی که میراث غنی استون مارتین را به رخ می‌کشد، طراحی و مهندسی شده است. او می‌گوید من معتقدم Vulcan تمام استانداردهای جدید را در قالب یک سوپر خودروی فوق لوکس ارائه می‌کند. در ادامه با جزئیات بیشتری از این اعجوبه بریتانیایی آشنا می‌شوید.

شاسی

استون مارتین با الهام از ابر خودروی one-77 یک شاسی جدید را طراحی و ساخته است. استفاده از فیبر کربن در تمام قسمت‌های شاسی، سازه‌ای را به‌وجود آورده که علاوه بر سبک بودن، سختی بسیار بالایی دارد. با استفاده از تکنولوژی Multimatic )چند خودکاره( وزن سازه شاسی به 180 کیلوگرم کاهش یافته است. این شاسی با استفاده از یک تیم 9 نفره در کانادا و ظرف 4 روز ساخته شده است. همچنین این شاسی حداقل سه مرتبه از اتوکلا (اون) عبور داده شده است.

موتور

قلب تپنده این سوپر اسپرت 800 اسب بخاری 2.3 میلیون دلاری  با مشارکت تیم مسابقه‌ای استون مارتین به مدیریت مارک رایشمن طراحی و ساخته شده است. موتور از نوع تنفس طبیعی به حجم 7 لیتر مجهز به 12 سیلندر است که به صورت V شکل در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. برای توزیع مناسب‌تر وزن و عملکرد دینامیکی بهتر، موتور کاملا پشت محور جلو قرار گرفته است. عملکرد پیستون‌ها، میل لنگ و بقیه اجزای موتور کاملا توسط ECU کنترل می‌شوند.

اگزوز

برای کاهش وزن بیشتر خودرو، اگزوز از تیتانیوم و اینکونل ساخته شده است. همچنین برای براکت‌ها و سپر حرارتی به ترتیب از تیتانیوم و اینکونل استفاده شده است.

جعبه دنده

جعبه دنده 6 سرعته Vulcan توسط کمپانی مشهور Xtrac تدارک دیده شده است. گیربکس از نوع سکوئنشال و تعویض دنده‌ها از طریق شیفترهای پشت فرمان انجام می‌شود. این شیفترها ثابت نبوده و همراه با گردش فرمان می‌چرخند. وزن این جعبه دنده تنها 70 کیلوگرم و از آلومینیوم سبک ساخته شده است.

 

Snap 2018-04-08 at 10.35.06

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق در جلو از نوع آرایش دوبل جناغی با هندسه ضد شیرجه (غوطه) می‌باشد که با مکانیزم میله فشار عمل می‌کند. در عقب نیز از همان سیستم دوبل جناغی اما از نوع مستقل که هندسه ضد لیفت دارد استفاده شده است. سیستم تعلیق عقب نیز با مکانیزم میله فشار عمل می‌کند و همچنین میله‌های ضد چرخشی عقب و جلو از نوع قابل تنظیم هستند. دامپرهای 4 طرفه قابل تنظیم با تکنولوژی ( DSSV  (Dynamic suspension spool valve طراحی شده اند. دامپرهای عقب به صورت "افقی خلاف جهت یکدیگر" و دامپرهای جلو به صورت "جلو به عقب" قرار گرفته‌اند.

ترمزها

در Vulcan از دیسک‌های مسابقه‌ای سرامیکی کربنی برمبو که قدرت بازدارندگی فوق العاده‌ای دارند استفاده شده است. همچنین کالیپرها ازنوع مسابقه‌ای برمبو است که در عقب چهار پیستون و در جلو به 6 پیستون مجهز شده‌اند. سیستم ABS از نوع بوش M4  است که به 11 حالت قابل تنظیم می‌باشد. این سیستم از روی فرمان قابل کنترل است.

رینگ‌ها و تایرها

رینگ‌ها توسط متخصصان موتور اسپرت APP-Tech ساخته شده‌اند. چرخ‌ها از نوع ده پره با آلیاژ فرج‌کاری شده به رنگ مشکی اطلسی می‌باشد که سایز آنها در جلو 19* 11.5 و در عقب 19*12.5 است. تایرها توسط کمپانی میشلن که به صورت استاندارد بر روی خودور وجود دارند ساخته شده‌اند. سایز تایرهای عقب  19 * 305/30 و سایز تایرهای جلو 19*345/30  می‌باشد.

فضای داخلی

صندلی‌های این سوپر خودرو توسط Recaro تهیه شده‌اند. این صندلی‌ها کاملا از فیبر کربن ساخته شده و مجهز به سیستم ( FHR ( Frontal Head Resistant  هستند. فرمان کاملا از جنس فیبر کربن و با مشارکت bf1 ساخته‌ شده است. همچنین با مشارکت Darren Turner تمام دستورالعمل‌های کلیدی مثل تکمه استارت، pitlane ، نشان‌دهنده‌ها، کنترل کشش و برف پاک‌کن با یک رفتار منطقی بر روی فرمان گروه‌بندی شده‌اند. همین طور شیفترهای تعویض دنده بر روی فرمان به صورت متحرک جانمایی شده‌اند. برای نمایش اطلاعات و عملکرد خودرو یک نمایشگر تدارک دیده شده است که راننده را قادر به دسترسی به دامنه وسیعی از اطلاعات خودرو می‌کند. به عنوان یک ابزار آموزش رانندگی، یک سیستم ضبط ویدئویی مبتنی بر GPS که برای تحلیل و مقایسه Laptime ها با دیگر رانندگان از آن استفاده می‌شود، در نظر گرفته شده است. همچنین Vulcan مجهز به یک سیستم اطفای حریق بر طبق قوانین FIA است.

فضای بیرونی

چراغ‌های جلو از نوع LED هستند. در عقب خودرو از لامپ‌های تیغه‌ای استفاده شده است که برای اولین بار در خودروی مفهومی دیجیتالی DP-10 دیده شده است. علیرغم طراحی منحصر به فرد لامپ‌ها، چراغ ترمز و راهنما حذف نشده‌اند. بر طبق قوانین FIA برای هوای بارانی، یک مه‌شکن دقیقا در وسط سپر عقب خودرو قرار‌گرفته است. نمای جلویی و کناری کاملا از پلی کربنات که مجهز به یک روکش ضد UV می باشد ساخته شده است. این پوشش توسط isoclima تدارک دیده شده است.

کنترل کشش قابل تنظیم

استون مارتین Vulcan مجهز به سیستم کنترل کشش قابل تنظیم است که توسط Bosch ساخته شده است. این سیستم 11 حالت دارد و راننده را قادر به تنظیم کردن زاویه لغزش می‌کند.

محفظه سوخت

باک خودرو بر اساس مقررات FIA ساخته شده است و دارای گنجایش 120 لیتر است. برای ایمنی بیشتر، محفظه سوخت کاملا در سازه شاسی کربنی جای داده شده است.

نتیجه‌گیری

به نظر می‌رسد استون مارتین به دنبال به چالش کشیدن رقبای بزرگی چون فراری و لامبورگینی است. Vulcan بر روی کاغذ یک ابر خودرو در حد بوگاتی ویرون محسوب می‌شود اما باید منتظر ماند و دید بر روی پیست هم می‌تواند مانند بزرگان غوغا به پا کند.

محمد سیدی مرغکی

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.