| کد خبر: 157118 |

◄ عامل فراموش‌شده در آلودگی هوای تهران

یک کارشناس امور شهری آلودگی هوا را بیش ار حد و آسیب‌رسان به سلامت مردم توصیف کرد و معادن شن و ماسه را یکی از منابع تاثیرگذار بر افزایش آلودگی کلان‌شهر تهران دانست.

تین نیوز

یک کارشناس امور شهری آلودگی هوا را بیش ار حد و آسیب‌رسان به سلامت مردم توصیف کرد و معادن شن و ماسه را یکی از منابع تاثیرگذار بر افزایش آلودگی کلان‌شهر تهران دانست.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مهرداد قادری، اظهار کرد:  معادن شن و ماسه غرب و جنوب‌غرب استان تهران بلای جان بسیاری از شهروندان شده‌اند چرا که گودال‌های بسیار عمیق آنها یکی از مهم‌ترین دلایل تولید گرد و غبار به‌حساب می‌آیند.

وی در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: طبق آمار سازمان صنعت، تجارت و معدن استان تهران، در شهرقدس، شهریار و ملارد نزدیک به 70 معدن شن و ماسه وجود دارد که فعالیت‌ آنها حجم انبوهی از گرد و غبار را سبب می‌شود و انتقال آلودگی آنها به شهرها به خصوص کلان‌شهر تهران، موجب بروز بیماری‌های تنفسی ساکنان را فراهم کرده است که گریز از آن ممکن نیست.

قادری با تاکید بر ضرورت جدی گرفتن نقشی که معادن شن و ماسه در افزایش میزان آلاینده‌ها در کشور دارند، افزود: در کنار این معادن نیز کارخانه‌های آسفالتی وجود دارد که به دلیل نداشتن فیلترهای استاندارد، آلودگی‌های مختلفی از جمله مونواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن را در هوا منتشر می‌کنند که هر یک به سهم خود مشکلات تنفسی را به همراه دارند که در دراز مدت ریه‌های کسانی را که در معرض ان قرار دارند را دچار آسیب جدی می‌کند.

کارشناس امور شهری در ادامه با بیان این مطلب که «در این میان باد غالب غرب به شرق استان تهران سبب می‌شود تا شن‌های دانه ریزی به نام «سیلکا» تا کیلومترها دور از معادن پراکنده شود»، افزود: این در حالی است که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) سیلکا در صورت تنفس غبار آن می‌تواند فرد را به بیماری تنفسی به نام سیلیکوزیس مزمن را سبب شود.

قادری در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: شاید تا به امروز به این مهم توجهی به حد کاقی نشان داده نشده است اما، بایست به منظور کاستن از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به آن پرداخت و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نقش تعیین کننده‌ای در این میان می‌تواند داشته باشد.

به گزارش تین‌نیوز، علاوه بر مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا که بخشی از آن سهم معادن شن و ماسه است، مرگ کارگران معادن را بر اثر سوانح نباید نادیده گرفت و برهم زدن اکوسیستم و بروز ناهنجاری‌ در طبیعت نیز یکی از عوارض برداشت‌های بی رویه از معادن است که قطعا مسائل خاص خود را در پی دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.