| کد خبر: 145549 |

سردرگمی شهروندان از تصمیمات موقتی

وبلاگ سیدجعفر تشکری‌هاشمی- روش‌های مدیریت تقاضای سفر به تناسب شرایط هر شهر یا منطقه می‌تواند متفاوت باشد.

تین نیوز

هر سال در ابتدای مهر و همزمان با آغاز سفرهای درون‌شهری به منظور مراجعه به مراکز تحصیلی، ترافیک تهران در ساعات پیک به ویژه پیک صبحگاهی به شکل ناگهانی تشدید می‌شود.

علاوه بر این، ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از مترو و اتوبوسرانی هم با حجم بسیار بالای مسافر در ساعات پیک صبحگاهی روبه‌رو هستند. با توجه به اینکه حجم انبوه مسافران عموما بین ساعت 7 تا 8 صبح جابه‌جا می‌شوند، ناوگان حمل‌ونقل عمومی تنها در یک یا دو سرویس در این بازه زمانی می‌تواند مسافران را به مقصد برساند و همین موضوع به ازدحام در ایستگاه‌های مترو و اتوبوسرانی در ساعات پیک دامن می‌زند.

در این صورت سفرهای درون‌شهری در چند نوبت صورت می‌گیرد و شبکه‌های اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو می‌توانند عملکرد بهتری برای جابه‌جایی مسافران داشته باشند. معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره تجربه سال‌های 90 و 91 تغییر ساعت کاری برخی مشاغل از سوی شورای عالی ترافیک که با مصوبه هیات وزیران دولت وقت انجام شد، گفت: در آن زمان طرح مذکور ناقص اجرا شد و به همین خاطر جواب نداد.

بر اساس مطالعات صورت‌گرفته در زمان تصدی این معاونت توسط بنده، ساعت شروع به کار به شکل کارشناسی تنظیم شد. در طرح پیشنهادی ما مشاغل نظامی و تولیدی‌ها که اگر کار خود را قدری زودتر از حد متعارف آغاز کنند، مشکل‌ساز نخواهد شد، به‌عنوان اولین گروهی که کار خود را آغاز می‌کنند، مطرح بودند. پس از آن مراکز آموزشی و در مرتبه سوم کارکنان دولت و مراکز اداری با فاصله نیم ساعت از یکدیگر روز کاری خود را آغاز کرده و در نهایت طبق این طرح کسبه و بازاریان باید قدری دیرتر از سایر گروه‌ها و حوالی ساعت 9 در محل کار خود حاضر می‌شدند.

 از چند سال قبل هم که این طرح مطرح شد، توصیه ما این بود که طرح مذکور برای تمام سال اجرا شود یا اگر به هر دلیل در برابر آن مقاومت وجود دارد، دست‌کم در نیمه دوم سال و طی یک بازه 6 ماهه اجرا شود تا اثر خود را نشان ‌دهد.

 نمی‌توان مدام ساعت کاری مشاغل مختلف را دستکاری کرد و نباید انتظار داشته باشیم مردم تصمیمات مقطعی و موقتی را به راحتی بپذیرند. بنابراین طرح تغییر ساعات کار مشاغل نباید صرفا در یک بازه دو هفته‌ای در اول مهر اجرا شود و اگر قرار است مسوولان فعلی حوزه ترافیک شهرداری تهران آن را پیاده کنند، بهتر این است که مجوز لازم را برای کل نیمه دوم سال اخذ کنند.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.