| کد خبر: 134795 |

شایسته سالاری، رمز موفقیت کابینه دوازدهم

تین نیوز

وبلاگ حمید نجف- الساعه که در ایوان منزل با همشیره‌ی همایونی به شکستن لبه‌ی نان مشغولیم، خبر رسید که شاهزاده وثق‌الدوله حاکم قم را که به جرم رشا و ارتشا معزول کرده‌ بودم به توصیه‌ی عمه‌ی خود ابقا فرموده و سخن هزل بر زبان رانده‌اید. فرستادم او را تحت‌الحفظ به تهران بیاورند تا اعلیحضرت بدانند که اداره‌ی امور مملکت به توصیه‌ی عمه و خاله نمی‌شود.

هر چند در خصوص انتصاب این مرقومه بالا به شخص امیر کبیر حرف و حدیث های زیادی وجود دارد اما از نظر محتوایی اینقدر ارزشمند است که نمی توان به آسانی از کنار آن گذشت .

جملاتی که طی سالیان متمادی  به واسطه وجود انحراف در رویه های انتخابی وعزل و نصبها همچنان تر و تازه مانده  و مصادیق عینی آن هنوز هم کم و بیش در جریان است .

متاسفانه در کشور ما  بهره گیری از کلماتی نظیر شایسته سالاری ، شایسته محوری و ضابطه مندی معمولا در قالب شعار و سخنرانی نمود و بروز پیدا می کند ولی در فصل عمل همچنان ازهمان پروسه های نخ نما شده قدیمی مثل توصیه ، سفارش و فرمایش بهره می بریم ، روشی که شاید بتوان آن را عامل بسیاری از ناهنجاریها ومشکلات سازمانی و ساختاری در کشور به حساب آورد.

این روزها با انتخاب مجدد دکتر روحانی بازار حرف و حدیثها  در خصوص چگونگی تغییر در کابینه  داغ است ، آمار لیستهای کذایی ریز و درشت در شبکه های اجتماعی هر روز بیشتر و بیشتر می شود لیستهایی که معمولا با هدف تحمیل بعضی از افراد  خاص به دولت تدوین و ارائه می شود .

اگر در زمان گذشته تنها فشار از طرف دول دیگر و خاله و خانباجی بود اکنون به لطف انقلاب شکوهمند اسلامی و استقلال کشور از شر اولی خلاص شده ایم اما گاهی رد پای دومی را می توان به وضوح  در بعضی از عزل و نصبها  مشاهده کرد .

طرف دودمان شرکتی را طی چند سال مدیریت ناشیانه به باد فنا داده است و اکنون با اعتماد به نفس بالا خواهان مدیریت شرکتی دیگر است .

وزیری طی دوره چهار ساله وزارت خود جز عقب رفت وزارتخانه هیچ بیلان عملکرد درستی نداشته اما همچنان خواهان ماندن است و برای بقا دست و پا میزند .

خیلی ها را که عملکرد درستی داشته اند به سادگی بر میداریم و جای آنان را به افراد توصیه شده می دهیم اقداماتی که دود آن نهایتا به چشم ملت و کشور خواهد رفت .

بیائیم به دور از گرایشات سیاسی، قبیله ای و روابط فامیلی ، کابینه  بر اساس نظام  شایسته سالاری بنا کنیم ، بیائیم کشور را طی چهار سال آتی در ریلی  درست و در جهتی صحیح پیش ببریم  .

قطعا وزرایی که با این روش انتخاب شوند ،  ناچار به ادامه همین مسیر در سایر سطوح مدیریتی زیر مجموعه خود ، خواهند بود و این همان خواسته ایست که همه رای دهندگان از دولت دارند یعنی تغییر ، تغییری در جهت صحیح و مبتنی بر نظام شایسته سالاری .

بیائیم انتخاب خود را بر پایه توانایی افراد بنا گذاریم و آنان را با معیارهای متغیری از شایستگی مورد قضاوت قرار دهیم ، معیارهایی نظیر، تجربه ، معلومات ، سلامت روانی ، پاک دستی ، جسارت انجام کار، پایبندی به اخلاقیات و اعتماد ، امیدوارم دولت محترم به دور از فشارهای پیرامونی کار را به کاردان بسپارد .

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.