| کد خبر: 243737 |

◄ علت تاخیرهای طولانی در پروازها چیست؟

در شرایطی که صنعت هوانوردی ما با مشکلاتی مانند بالا بودن سن ناوگان و کم بودن تعداد هواپیما از هر تایپ مواجه است، نمی توان برنامه ریزی کرد

تین نیوز

مدیرعامل اسبق ایران‌ایر اعلام کرد که بالا بودن سن ناوگان، کاهش تعداد هواپیماهای فعال و آماده پرواز و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران از جمله دلایلی است که سبب تاخیرهای طولانی در پروازهای مسافری می‌شود اما حتی اگر همه هواپیماها زمین‌گیر شوند نباید اجازه انجام پرواز ناایمن را بدهیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، داوود کشاورزیان اظهار کرد: در زمینه تاخیر پروازهای مسافری باید گفت که هواپیما به عنوان یک مجموعه مکانیکال و الکتریکال نیاز به تعمیرات دارد و مشکلات فنی آن بایستی برطرف شود تا بتواند پرواز کند البته هر قدر عمر هواپیما بیشتر می شود، میزان تعمیرات آن نیز بیشتر است. اما ممکن است بهترین تولیدات پیشرفته‌ کشورهای مطرح هم نیاز به تعمیرات داشته باشد.

علت تاخیرهای طولانی در پروازها

وی افزود: اگر تعداد هواپیماهای فعال هر ایرلاین و صنعت هوانوردی قابل قبول باشد، یک شرکت هواپیمایی می‌تواند هواپیمایی را به عنوان رزرو نگه دارد تا در زمان مناسب آن را به عنوان هواپیمای سالم جایگزین هر هواپیمایی کند که با نقص فنی مواجه می‌شود و این جا به جایی هواپیما بدون اینکه مسافران متوجه شوند، قابل انجام است اما این مسئله مستلزم این است که به ازای هر هواپیما از هر تایپ تعداد قابل قبولی در اختیار یک شرکت هواپیمایی باشد باشید اما اگر از یک تایپ و نوع هواپیما یک یا دو فروند باشد دیگر این روش مدیریتی معنا ندارد و یک مدیر ایرلاین نمی‌تواند یکی را رزرو نگه دارد.

با دست خالی نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد

مدیرعامل اسبق ایران‌ایر با تاکید بر اینکه با دست خالی نمی شود برنامه ریزی کرد گفت: در شرایطی که صنعت هوانوردی ما با مشکلاتی مانند بالا بودن سن ناوگان و کم بودن تعداد هواپیما از هر تایپ مواجه است، نمی توان برنامه ریزی کرد و چاره ای نیست جز اینکه مسافران منتظر بمانند تا اشکال و نقص فنی یک هواپیما برطرف شود تا هواپیما اجازه پرواز دریافت کند.

تحریم‌ها و قیمت‌گذاری بلیت هواپیما دو مشکل صنعت هوانوردی

کشاورزیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه با وضع موجود، چه کاری باید در صنعت هوانوردی انجام شود تا به حل این مشکلات و جلوگیری از بروز برخی حوادث کوچک و بزرگ احتمالی امیدوار باشیم؟ اظهار کرد: واقعیت این است که با توجه نا مشخص بودن سرنوشت برجام باید چنین تحلیل و نتیجه‌گیری را در شرایط کنونی انجام داد و در همین شرایط تحریمی هم مشاهده می‌کنید که ایرلاین‌ها، هواپیماهای متعددی با هزار ترفند می‌خرند و وارد می‌کنند، چرا که این‌طور نیست که کاملا دست آن‌ها بسته باشد به هیچ وجه نتوانند هواپیمایی بخرند.  اما اشکال این است که علاوه بر تحریم‌های ظالمانه خارجی، فشار مضاعفی روی ایرلاین‌ها می‌آوریم و به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم قیمت‌گذاری بلیت هواپیما را خودشان انجام دهند.

وی ادامه داد: با وضعیت موجود از نظر قیمت بلیت هواپیما تقریبا می‌توان گفت که هواپیماهای خیلی قدیمی صرفه اقتصادی دارند و ایرلاین‌ها در این شرایط باید هواپیمای ۲۵ تا بیش از ۳۰ ساله بخرند و اگر بخواهد هواپیمای جوان تر بیاورند، به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد. چرا که به نظر من هواپیمایی که عمر آن به سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ هم برگردد، هزینه یک ساعت پرواز آن، بالای ۵۰ دلار است که البته تفاوت چندانی با هواپیمای جوان‌تر و حتی نو ندارد اما با این قیمت‌های پایین بلیت هواپیما و نرخ‌های تعیین شده، نمی‌توان از ایرلاین‌ها انتظار نوسازی ناوگان داشت.

مدیرعامل اسبق ایران‌ایر گفت: در حال حاضر خرید یک موتور اورهال شده برای هواپیما نو یا دست دوم هزینه بالایی دارد و با این قیمت‌ها در پروازهای داخلی تنها هواپیمای MD و بوئینگ کلاسیک می صرفد که عمر آن به قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی بر می‌گردد.

برداشته شدن تحریم‌ها، شرط لازم نوسازی ناوگان

کشاورزیان برداشته شدن تحریم‌ها را لازمه بهبود وضعیت صنعت هوانوردی دانست و گفت: اگر این اتفاق رخ ندهد کار برای نوسازی ناوگان و خرید هواپیما و حتی خرید و تعمیر قطعاتی مانند موتور هواپیما بسیار سخت می‌شود. در زمینه موتور وابسته به خارج هستیم و گرچه در حال حاضر برخی از موتورها برای تعمیر در داخل اجازه و مجوز دارند اما بسیاری از موتورها باید در کشورهای دیگر تعمیر شود و با توجه به نقش و سهم تولیدکنندگان آمریکایی در این زمینه، کار برای تعمیر موتور هواپیما در کشورهای دیگر هم سخت می‌شود چرا که آمریکایی‌ها در تولید موتور هواپیما حضور و سهم پررنگی دارند و اجازه نمی دهند.

وی اعلام کرد: اما با فرض برداشته شدن تحریم‌ها، اگر دولت بخواهد این وضعیت اصلاح شود باید دست از قیمت گذاری بلیت هواپیما بردارد و با باز گذاشتن دست ایرلاین‌ها در این زمینه به آن‌ها اجازه دهد هواپیما ۱۰ ساله و حتی با سن پایین‌تر خریداری کنند. البته در این میان ایرلاین‌ها می‌توانند هواپیمای ۲۰ ساله و حتی بالاتر را هم خریداری کنند تا مردم بتوانند اقتصادی‌تر پرواز کرده و حتی حق انتخاب داشته باشند.

حوادث کوچک، زنگ خطری برای سوانح بزرگ هوایی

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر تصریح کرد: حوادث کوچکی که در پروازهای مسافری رخ می‌دهد زنگ خطر و هشداری است که اگر مسئولان سازمان هواپیمایی آن را جدی بگیرند، می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد اما اگر آن را جدی نگیریم، می‌تواند منجر به بروز حادثه‌ای بزرگ‌تر شود. بنابراین اگر سازمان هواپیمایی به عنوان نهاد حاکیمتی و ناظر سخت‌گیری‌های خود را بیشتر و بیشتر کند و ایمنی را مد نظر قرار دهد، در بدترین حالت ممکن است روزی همه هواپیماهای ما زمین‌گیر شود اما به هیچ وجه سانحه‌ای مانند سقوط هواپیما رخ نخواهد داد. بنابراین هیچ کسی نمی تواند بگوید چون تحریم هستیم پروازهای ناایمن انجام می‌دهیم و کسی حق ندارد هواپیمایی که مشکل فنی دارد را به پرواز دربیاورد.

کشاورزیان گفت: ممکن است تاخیرهای زیادی در پروازهای مختلف رخ دهد و مسافران مجبور باشند، ساعت‌ها منتظر بمانند اما تحریم‌ها به هیچ وجه بهانه ای برای اینکه هواپیما را ناایمن به پرواز دربیاورید نیست، ولو اینکه همه هواپیماهای کشور زمین‌گیر شود. اگر سازمان هواپیمایی بر رعایت پروتکل ها اصرار داشته باشد، هیچ هواپیمایی سقوط نخواهد کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.