| کد خبر: 39360 |

برف سراسر ایران را در برگرفت به غیر از تهران؛

شادی «نیاوردی» ای امید سپید! همه آلودگی است این ایام

درحالی که بسیاری از شهرهای کشور در طول یک هفته گذشته و این هفته برف را تجربه کرده یا تجربه می‌کنند، همچنان هوای تهران خشک و آلوده است و پیش بینی های هواشناسی دست کم تا آخر این هفته نیز هیچ گونه بارشی را تایید نمی‌کند. شهروندان تهرانی در چند ماهی که از آغاز فصل سرد پاییز و زمستان گذشته هنوز منتظر بارش برف هستند. برف؛ این شادی سپید که احمد شاملو، آن را چون استعاره ای برای رفع آلودگی ایام در شعرش به کار گرفته است؛ برف نو، برف نو سلام، سلام! بنشین خوش نشسته ای بر بام.


بارش برف در یزد و کرمان

در یک هفته اخیر بارش برف بسیاری از شهرهای مرکزی ایران از جمله یزد و کرمان را سفید پوش کرد تا شهروندان این شهرهای عموما گرمسیری، پس از مدتها برف را در خیابان و شدت بام و دشت و در ببینند.نشستن برف زمستانی بر خاک بسیاری از شهرستان‌های غربی و مرکزی موجب شد تا مدارس برخی استانهای کشور روز دوشنبه باعث تعطیل اعلام شود.. بارش به حدی بود که مدارس مقطع ابتدایی برخی مناطق گرمسیر حتی استان یزد را نیز تعطیل کرد.پلیس راه استان یزد هم اعلام کرد: رفت و آمد در برخی را ه های شهرستان تفت به علت بارش برف فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است.بارش باران در برخی مناطق استان تا بیش از 18 میلیمتر گزارش شده و در روستای خمسیان هم هشت سانتیمتر برف باریده است.


اولین برف زمستانی در شیراز

برف باری در پایتخت شعر ایران نیز کم از استان یزد نداشت. این در حالی است که استان فارس و شهر شیراز طی سالهای اخیر با خشکی شدید مواجه شده است.نخستین برف زمستانی شیراز نیز همچون یزد و کرمان در روز دوشنبه باریدن گرفت و جدا از دشوار کردن عبور و مرور در گذرگاه های شهری، موجبات شادی و تفریح شیرازی ها را فراهم اورد.مردم شیراز با لباس های گرم و دور همی های زمستانی به استقبال اولین برف زمستانه شان رفتند.با این همه تعطیلی مدارس در این استان گزارش نشده است.


بارش برف و باران در استان‌های شرقی کشور

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از بارش برف و باران در محور استانهای شرقی کشور خبر داد.سرهنگ محمدحسین حمیدی با اشاره به جزئیات این خبر اظهار داشت: برابر آخرین اخبار دریافتی در استان خراسان رضوی(محورهای تایباد- مشهد و تایباد - گناباد)، هرمزگان (محور حاجی آباد - سیرجان) و خراسان جنوبی (محورهای بیرجند- قائن و بیرجند -سربیشه) بارش برف گزارش شده است.رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا ادامه داد: همچنین در استان سیستان و بلوچستان بارش باران گزارش شده است.شدت بارش ها از روز دوشنبه در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی و اوایل وقت روز گذشته در شرق استان سیستان‌وبلوچستان در مقایسه با زمان مشابه سال های گذشته بیشتر بوده است.


سفیدپوشی غرب و جنوب غربی کشور

پیش تر جانشین پلیس راه راهورناجا اعلام کرده بود که در محورهای مواصلاتی نورآباد به بابامیدان و یاسوج به سپیدان در استان فارس، محورهای یاسوج به اصفهان و یاسوج به شیراز در استان کهگیلویه و بویراحمد و یزد به طبس، یزد به شیراز و یزد به خاتم در استان یزد بارش برف اعلام شده است.افزون بر این بارش گسترده برف در غرب کشور در یک هفته گذشته به ویژه در مناطق شمالی استان کرمانشاه، استان کردستان و استان آذربایجان غربی به حدی بود که تا نزدیک به یک هفته از پایان این بارش، برف بر روی معابر شهری باقی مانده بود.با این همه با توجه به این که مناطق غربی کشور عموما پربرف ترین مناطق کشور هستند، بارش این نعمت خدادادی در این استان ها چندان که برای دیگر مناطق کشور غیر طبیعی بود، تعجب آور نیست.


و اما... تهران

محرومترین شهر ایران به واسطه نعمت های مربوط به آب و هوا شهر تهران است. کارشناس هواشناسی علت کاهش بارش برف و باران تهران را نسبت به سال های اخیر ناشی از آلودگی هوا، افزایش آلاینده های جوی، ریزگردها و هوا ویزها اعلام کرد.امین حسین نقشینه اظهار کرد: وقتی که پوشش ابری سامانه بارشی می‌خواهد از روی فضای جوی تهران گذر کند این ریزگردها و هوا ویزها داخل پوشش رطوبتی می‌روند و باعث می‌شوند که آن قطرک های ریز باران به هم بچسبند و قطره ایجاد و به شکل باران ببارد.وی ادامه داد: داخل هر قطره باران یک هسته ای وجود دارد که باعث به هم چسباندن قطرک ها،تجمع و از ابر خارج شدن آنها می‌شود. حال افزایش میزان این هواویزها باعث می‌شود آنقدر تعداد این ها زیاد شود که از داخل پوشش ابری خارج نشوند و از فضای تهران گذر کنند تا این که در ارتفاعات بر اثر تراکم، روی مناطق مرتفع تهران بارش رخ دهد.وی با اشاره به این که دلیل دیگر کاهش بارشهای تهران به خاطرآلودگی هوا است در پاسخ به این سوال که آیا ساخت و سازها هم در کاهش بارندگی ها موثر است اظهار کرد: بله؛ افزایش جمعیت وساخت وسازها هم در این امر تأثیرگذار است.همچنین سازمان هواشناسی وضعیت جوی کشور را طی دو روز آینده اعلام کرده است که به این ترتیب اواخر روز گذشته سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود و جو آرام در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، افزایش آلاینده‌های جوی را در شهرهای صنعتی بدنبال خواهد داشت. در پی این بارش ها پلیس راه اعلام کرد که محورهای قم به گرمسار، شمشک به دیزین و پونل به خلخال تا اطلاع ثانوی مسدود است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.