| کد خبر: 266592 |

"هوای پا‌ک" قانون ویترینی که قابلیت اجرا ندارد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۶ قانون هوای پاک را مصوب کرد که یک قانون ویترینی است و قابلیت اجرایی و باز کردن گره از مشکل کشور را ندارد.

تین نیوز

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۶ قانون هوای پاک را مصوب کرد که یک قانون ویترینی است و قابلیت اجرایی و باز کردن گره از مشکل کشور را ندارد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم،  علی سلاجقه؛ معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست امروز با حضور در استان زنجان ضمن درود فرستادن بر روح ملکوتی حضرت امام خمینی(ره)، شهید حاج قاسم سلیمانی، شهدای سلامت، غیرت و شهدای استان زنجان اظهار کرد: این عزیزان رفتند تا ما بمانیم و امیدوارم بتوانیم پاسدار اندیشه های آنها باشیم.

وی پس از شنیدن دغدغه های فعالان صنعت، اساتید دانشگاه، فعالان محیط زیست استان و ... گفت: مطالبات همه شما عزیزان کاملا به حق بود و ما آنها را با جان و دل می پذیریم و باید پاسخ بدهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه رویکرد دولت مردمی سیزدهم در محیط زیست کاملا مردم پایه است، افزود: اصل 50 قانون اساسی نیز حفظ محیط زیست را وظیفه مردم می داند اما سازمان حفاظت محیط زیست شکل گرفته تا مشارکت مردم را ساماندهی کند. در این راستا بیش از 2000 خانه محیط زیست را در استان ها راه اندازی کردیم که یک شبکه فکر و اندیشه برای شکل دهی به هرم محیط زیست کشور است.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: ما بر اصل مشارکت مردم تاکید داریم و لایحه حفاظت مشارکتی را در همین راستا ارائه دادیم که تصویب آن در گرو عنایت نمایندگان مجلس است.

سلاجقه ادامه داد: در بخی کشورها 70 درصد سرزمین را به مناطق حفاظت شدا محیط زیست اختصاص داده اند و در دنیا نیز به طور میانگین 25 درصد مساحت کشورها پهنه حفاظتی است اما این آمار در کشور ما 11 درصد است.

طبیعت گردی آشوراده الگویی برای حفظ محیط زیست در عین توجیه اقتصادی

وی با اشاره به طرح طبیعت گردی آشوراده گفت: رییس جمهور محترم در همان روزهای نخست دولت مطرح کردند که همانطور که مسائل اقتصادی باید پیوست محیط زیستی داشته باشد، محیط زیست نیز باید توجیه اقتصادی داشته باشد. لذا برا نخستین بار در کشور نمونه عینی این موضوع را در طرح طبیعت گردی آشوراده دیدیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ما کاملا عالمانه با حفظ ضوابط محیط زیستی گام برداشتیم و طرحی که سال ها در کشور معطل مانده بود را بر مبنای کار علمی به انجام رساندیم.

معاون رییس جمهور در رابطه با خلیج گرگان نیز گفت: این مهم بر اساس تحقیقات کنسرسیوم دانشگاه های شمال کشور و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی اجرا شد و دیدیم که آب خزر شروع به حرکت به سمت خلیج کرد و در یک مدت کوتاه 50 هزار هکتار به وسعت خلیج اضافه شد.

سلاجقه به اشاره به افزایش مناطق حفاظت شده در کشور، گفت: پهنه های محیط زیستی، با حضور وزارت صمت، سازمان منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست مشخص می شوند اما می بینیم که همین دستگاهی که زیر برگه انتخاب پهنه حفاظتی را امضا کرده است، نخستین دستگاهی است که دریل و بولدوزرهایش به مناطق حفاظت شده یورش می برند.

وی اضافه کرد: یکبار در شورایعالی محیط زیست، منطقه ای به عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب شد اما دقیقا روز بعدش یک نماینده مجلس درخواست توسعه در همین منطقه را می دهد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از تخصیص بی رویه اراضی برای کشاورزی درعین راندمان پایین کشاورزی کشور، گفت: ما به جای کشاورزی علمی تنها به دنبال افزایش سطح زیرکشت هستیم. ما از سازمان نظام منهدسی و کشاورزی کشور انتظار داریم بر اساس علم روز دنیا تولید در واحد سطح را افزایش دهد و نه اینکه فقط سطح زیرکشت را اضافه کند.

خودروهای ایرانی توانایی سوزاندن بنزین باکیفیت را ندارند

معاون رییس جمهور با بیان اینکه ما در بحث قوانین مربوط به محیط زیست کشور مشکل داریم، گفت: به عنوان مثال مجلس شورای اسلامی در سال 1396 قانون هوای پاک را مصوب کرد که یک قانون ویترینی است و قابلیت اجرایی و باز کردن گره از مشکل کشور را ندارد.

سلاجقه ادامه داد: به عنوان مثال در این قانون آمده است که در کشور بنزین یورو 6 تولید و توزیع شود اما آیا خودروهای ما می توانند بنزینی با این کیفیت را بسوزانند؟ بنزین یورو 6 در خودروهای ما مانند این است که در ظرف زنگ زده آب زلال بریزیم. خودروهای ما استاندارد نیست و نمی توانند این بنزین را بسوزانند.

چرا باید عوارض آلایندگی به جیب شهرداری ها برود!؟

وی با انتقاد از تخصیص عوارض آلایندگی صنایع به شهرداری ها تصریح کرد: صد در صد عوارض آلایندگی بجای تخصیص به محیط زیست برای حل مشکلات زیست محیطی به شهردار ها بعنوان منابع پایدار تخصیص می یابد و مشخص نیست پولی که باید صرف تجهیز صنایع برای کاهش آلایندگی شود، صرف چه چیزی می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پیشنهاد دادیم که حداقل 20درصد این عوارض به صندوق ملی محیط زیست اختصاص یابد تا بتوان روی مشکلات زیست محیطی سرمایه گذاری کرد اما هر سال متاسفانه نمایندگان مجلس با این مهم مخالفت می کنند که جای تأسف دارد.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: طبق قانون اصلاح صنعت خودرو ، نمایندگان مجلس مصوب کردند که دو و نیم درصد هزینه هر خودرو به صندوق شکوفایی وزارت صمت واریز شود!  در حالیکه باید این بودجه به صندوق ملی محیط زیست تخصیص می یافت تا در حوزه محیط زیست هزینه می شد. در واقع با این کار پول اسقاط بازهم به حساب وزارت صمت می رود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد کاظم 0 0

    قانون هوای پاک ویترینی نبوده و نیست اما به برکت سازمانها و مسئولین منفعل و بی اراده و بدون عمل اجرا نشده و نمیشود یکی از مهمترین نمونه های انفعال و بی تحرکی از این نوع حذف الزام به اسقاط ناوگان فرسوده برای پلاک گذاری کامیونهای وارداتی بود و همچنان ادامه دارد که کاملا خلاف تمامی اهداف اولیه که کاهش آلایندگی و مصرف سوخت و افزایش ایمنی حمل و نقل بود انجام شد سازمان شما برای جلوگیری از این اقدام ضد منافع کشور بخصوص از نظر مضرات زیست محیطی آن چرا هیچ اقدامی نکرد و نمیکند و فقط دغدغه تان این هست که پول را کجا گرفت و به شما نرسید ؟!!!!!!