| کد خبر: 218491 |

نماینده ادوار مجلس: عمده منافع مسکن مهر نصیب پیمانکاران شد

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمده منافع مسکن مهر نصیب پیمانکاران شد، گفت: باید از تجربه مسکن مهر در ارائه طرح‌ها برای حل مشکل مسکن استفاده شود و دولت و مجلس با مشاوره کارشناسان سازوکاری را طراحی کنند که معایب گذشته را نداشته باشد و به بهبود وضعیت مسکن در کشور کمک کند.

تین نیوز

 نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمده منافع مسکن مهر نصیب پیمانکاران شد، گفت: باید از تجربه مسکن مهر در ارائه طرح‌ها برای حل مشکل مسکن استفاده شود و دولت و مجلس با مشاوره کارشناسان سازوکاری را طراحی کنند که معایب گذشته را نداشته باشد و به بهبود وضعیت مسکن در کشور کمک کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جلال میرزایی با اشاره به طرح پیش فروش مسکن که هفته‌های گذشته به صورت عادی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، گفت: بر اساس این طرح ‌چنانچه فروشنده بدون رعایت مقررات قانون و تنظیم سند رسمی، اقدام به پیش فروش ساختمان کند و یا به عنوان پیش فروش هرگونه وجهی دریافت کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال محکوم می‌شود.

میرزایی با بیان اینکه ارائه طرح پیش فروش ساختمان با همکاری انبوه‌سازان اجرایی می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد سودکنندگان این طرح بیشتر انبوه‌سازان هستند نه مردم، ما تجربه اجرایی مسکن مهر را داشتیم. باید بازخورد آن آسیب شناسی شود و نکات مثبت و منفی آن را مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که هزینه صرف شده در تحقق اهداف مورد نظر برای تامین مسکن تا چه اندازه تاثیر گذار بوده است.

عمده منافع مسکن مهر نصیب پیمانکاران شد

وی گفت: عمده منافع مسکن مهر در کشور نصیب پیمانکاران شد که به سودهای کلانی دست یافتند. این یک آسیب جدی در بخش مسکن محسوب می شود. بنابراین اگر دوباره بخواهند این مسیر را طی کنند اشتباه است.

نماینده پیشین مجلس افزود: برای جلوگیری از فساد و سوء استفاده در این بخش، شرکت‌های خصوصی با هزینه‌های خودشان ورود کنند و دولت و مجلس با مشاوره کارشناسان سازوکاری را طراحی کنند که معایب گذشته را نداشته باشد و به بهبود وضعیت مسکن در کشور کمک کند.

میرزایی یادآورشد: نمایندگان به دنبال ایجاد تعادل در بازار مسکن هستند اما اینکه تا چه اندازه موفق شوند باید صبر کنیم تا نتیجه و بازخورد طرح‌های ارائه شده مشخص شود.

وی اظهار داشت: نمایندگان این دوره با کارشناسان شورای نگهبان از نزدیک در تعامل هستند و باید طرح‌ها را به گونه‌ای تصویب کنند که با ایراد مواجه نشود، زیرا این مساله هم وقت مجلس و نمایندگان را هدر می‌دهد وهم فرصت تصویب طرح‌ها و لوایحی که بتواند مشکل معیشت مردم را حل کند، از نمایندگان می گیرد.

میرزایی گفت: در بحث قیمت مسکن نباید دولت و مجلس دستوری عمل کنند بلکه باید اجازه دهند عرضه و تقاضا روال عادی خود را طی کند و دولت ناظر باشد.

نماینده سابق مجلس دهم با بیان اینکه تعامل بین دولت و مجلس برای حل مشکل مسکن به تنهایی کافی نیست، خاطرنشان کرد: نمایندگان فعلی از طرح مردمی کردن اقتصاد سخن می‌گویند و معتقدند برای حل مشکلات مردم باید از این نقدینگی موجود در جامعه استفاده کنند و آن را به سمت تولید مسکن سوق دهند.

 راه حل مشکل مسکن پناه بردن به طرح‌های غیرکارشناسی نیست

وی گفت: نمایندگان باید قانونی را تصویب کنند که نقدینگی را به سمت ساخت مسکن ببرند همان چیزی که تحت عنوان مردمی کردن اقتصاد از آن یاد می‌کنند.

میرزایی گفت: بخشی از مستاجران تحت فشار سنگین  پرداخت اجاره بها هستند، اما حل این مشکل از سوی مجلس پناه آوردن به طرح‌های غیرکارشناسی نیست. نمی‌توان به نظر چند کارشناس یا داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس اکتفا کرد. بلکه باید از کارشناسان و متخصصین این حوزه دعوت کرد و کمیسیون عمران مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی در حوزه مسکن با حضور مدیران و صاحبنظران یک طرح جامع برای حل مشکل مسکن ارائه دهد.

 وی با بیان اینکه تمرکز نمایندگان باید سوق دادن نقدینگی به سمت مسکن باشد، گفت: نکته مهم اینکه نمایندگان انتظارات مردم را بالا نبرند و به آنها بگویند که اثرات طرح تا چند سال آینده مشخص خواهد شد. با سرو صدا هیچ دستاوردی متوجه مردم نمی‌شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.