| کد خبر: 258889 |

توافق جمهوری آذربایجان و جمهوری قزاقستان در زمینه تاسیس شرکت مشترک لجستیکی در مسیر ترانس خزر(کریدور میانی)

سرکنسولگری ایران در آکتائو قزاقستان- نتایج سفر اخیر نخست وزیر جمهوری قزاقستان به جمهوری آذربایجان و گرجستان و امضای سند تاسیس و راه اندازی شرکت مشترک لجستیکی میان این سه کشور به منظور تسهیل فرایند حمل و نقل در مسیر ترانس خزر(کریدور میانی) را اعلام نمود.

تین نیوز

سرکنسولگری ایران در آکتائو قزاقستان- نتایج سفر اخیر نخست وزیر جمهوری قزاقستان به جمهوری آذربایجان و گرجستان و امضای سند تاسیس و راه اندازی شرکت مشترک لجستیکی میان این سه کشور به منظور تسهیل فرایند حمل و نقل در مسیر ترانس خزر(کریدور میانی)  را اعلام نمود.

خط ریلی چین به اروپا 1

به گزارش تین نیوز به نقل از سی نیوز ، نخست وزیران قزاقستان، گرجستان و آذربایجان توافقنامه ای را برای ایجاد یک شرکت لجستیک مشترک امضا کردند که به یکسان سازی تعرفه ها و جابجایی همه محموله ها در مسیر بین المللی ترانس خزر (TITR) می پردازد. این توافقنامه در نشست 22 ژوئن 2023 بین علیخان اسماعیلوف نخست وزیر قزاقستان و علی اسدوف نخست وزیر آذربایجان امضا شد.

گرجستان، جایی که اخیرا اسمایلوف برای مذاکره با نخست وزیر ایراکلی گاریباشویلی برای یک سفر رسمی وارد آنجا شده بود، نیز این سند را امضا کرد. مارات کارابایف، وزیر صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان، وظیفه اصلی شرکت جدید را برای انجام حمل ونقل کالا بین چین و اروپا، ساده سازی همه فرآیندها، اعلام کرد. وی گفت: این شرکت زمان تحویل را به ۱۸ روز در سال جاری و ۱۰ تا ۱۵ روز بعد کاهش می دهد.

اسماعیلوف که در این سفر رسمی، به باکو نیز سفر کرده بود، گفت: دولت قزاقستان آماده ادامه کار فشرده با آذربایجان برای اجرای وظایف تعیین شده در بالاترین سطح است. یکی از آنها باز کردن پتانسیل کامل TITR است. از ابتدای سال 2023، اسمایلوف اشاره کرد که ترافیک محموله از طریق TITR از یک میلیون تن فراتر رفته است که در مقایسه با سال گذشته 64 درصد افزایش داشته است. نخست وزیر قزاقستان پروژه های بزرگی را که برای از بین بردن تنگناها در مسیر عملیاتی شده اند، تشریح کرد. از جمله ساخت دو خط راه آهن در بخش -Dostyk Moyinty، یک هاب کانتینری در بندر آکتائو و یک خط راه آهن کنارگذر ایستگاه آلماتی است.

وی با اشاره به لزوم انجام کارهای مشابه در بخش آذربایجان گفت: زمان عبور از خاک قزاقستان را از 12 به 6 روز به نصف کاهش دادیم و اکنون در نظر داریم تا پایان سال جاری آن را به پنج روز کاهش دهیم. او بر اهمیت اقدامات مشترک برای دیجیتالی کردن TITR تاکید کرد که به طور قابل توجهی شفافیت و نرخ توان را افزایش می دهد.

به گفته اسماعیلوف، قزاقستان همچنین آماده است تا عرضه خود را به آذربایجان در ۱۰۰ قلم کالا به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار افزایش دهد تا تجارت متقابل را به یک میلیارد دلار برساند. اسماعیلوف با اشاره به اینکه آذربایجان کشوری برادر و دوست برای قزاقستان و شریک کلیدی در منطقه قفقاز جنوبی است، افزود: روابط در دو قالب دوجانبه و چندجانبه بر اساس اصول مشارکت و اتحاد راهبردی بنا شده است. نخست وزیر آذربایجان با اشاره به بالا بودن روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه در سال گذشته، بار دیگر تاکید کرد که روابط دو کشور به سطح مشارکت راهبردی ارتقا یافته است. رشد بیش از ۴.۵ برابر بود. امیدواریم نرخ ها و حجم های امسال با این شاخص ها مطابقت داشته باشد و پویایی ها رو به افزایش باشد.اسدوف روند صعودی نفت و گاز، ترانزیت و لجستیک و همچنین حمل و نقل ریلی و ترانزیت را برجسته کرد.

همچنین یکی از اسناد امضا شده در این نشست، توافق افزایش پروازهای بین کشورها از ۳۲ به ۴۲ پرواز در هفته بود. در ادامه این نشست، طرفین همچنین توافقنامه ای در مورد اصول اساسی تأسیس و راه اندازی سرمایه گذاری مشترک بین شرکت های راه آهن ملی، تفاهمنامه همکاری راهبردی در زمینه ترانزیت نفت قزاقستان از طریق آذربایجان، تفاهم نامه های همکاری در زمینه گردشگری، ورزش امضا کردند.

تدوین برنامه عملیاتی موافقتنامه همکاری در زمینه کار، اشتغال و حمایت اجتماعی از جمعیت، تفاهم نامه تامین کشتی ها و لکوموتیوهای راه آهن و موافقت نامه سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد خط ارتباطی فیبر نوری در بستر دریای خزر از دیگر توافقات میان دو کشور بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.