| کد خبر ۲۷۴۲۹۹
کپی شد

شمارش معکوس برای افتتاح قطعه هفتم آزادراه شیراز-اصفهان آغاز شد

شمارش معکوس برای افتتاح قطعه هفتم آزادراه شیراز-اصفهان، طولانی ترین مسیر آزادراهی کشور، آغاز شده است؛ این آزادراه ۳۷۰ کیلومتری برای اتصال مرکز به جنوب کشور طراحی شده است.

شمارش معکوس برای افتتاح قطعه هفتم آزادراه شیراز-اصفهان آغاز شد
تین نیوز |

آزادراه شیراز به اصفهان در ۶ قطعه و به طول ۲۱۲ کیلومتر، پس از ۱۳ سال انتظار، در مهرماه سال ۱۴۰۲ در حدفاصل شیراز تا ایزدخواست به بهره برداری رسید. طرح اولیه این آزادراه تنها شامل همین ۶ قطعه بود، اما دولت با هدف ساماندهی ترافیک و توسعه شبکه حمل و نقل استان فارس، قطعه هفتم را نیز به این پروژه افزود.

به گزارش تین نیوز، به گفته محمد مهدی عبدالهی، مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، تکمیل نهایی آزادراه شیراز-اصفهان با افتتاح قطعه هفتم (۱۲ کیلومتر پایانی)، مهم ترین رویداد هفته دولت امسال خواهد بود؛ این مسیر ۳۷۰ کیلومتری با افتتاح این قطعه به ظرفیت کامل ترافیکی خود خواهد رسید.

محمود رضایی کوچی، معاون عمرانی استاندار فارس نیز اعلام کرد: عملیات اجرایی قطعه هفت به طول ۱۳ کیلومتر به اتمام رسیده و طی چند روز آینده زیربار ترافیکی خواهد رفت؛ یک کیلومتر از این قطعه که تا سه راهی قلات ادامه دارد، به دلایل فنی در مسیر قدیمی اجرا شده است.

مجری طرح قطعه هفت نیز گفت: ۱۱ کیلومتر از این قطعه که حد فاصل روستای تنگ خیاره بیضا تا ابتدای شیراز قرار دارد، تکمیل شده و قرار است همزمان با هفته دولت، افتتاح شود.

سعید جلیلی افزود: ۲ کیلومتر باقی مانده از این مسیر که به شیراز متصل می شود، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هم اکنون در دست اجراست.

 

جزئیات قطعه هفتم

قطعه هفتم با طول ۱۳ کیلومتر، سه راهی تنگ خیاره را به سه راهی قلات متصل می کند؛ افزوده شدن این قطعه عمدتا به دلیل رفع محدودیت عرض مسیر در تنگ خیاره و پس از پیگیری نمایندگان و مدیران استانی صورت گرفت.

این قطعه بخشی از پروژه بزرگی است که هدف آن کاهش مسافت و زمان سفر بین شیراز و اصفهان است؛ قطعه هفتم از تنگ خیاره آغاز شده و تا جاده سپیدان و بزرگراه شیراز-یاسوج ادامه دارد.

طراحی این قطعه به صورت ۶ خطه (سه خط رفت و سه خط برگشت) انجام شده و شامل تبادلاتی با جاده سپیدان و بزرگراه یاسوج است.

آزادراه شیراز-اصفهان، طول مسیر را نسبت به جاده فعلی ۱۳۴ کیلومتر کوتاه تر کرده و زمان سفر را حداقل ۲ ساعت کاهش می دهد؛ این امر موجب صرفه جویی بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت در سال خواهد شد.

این مسیر بخش مهمی از کریدور آزادراهی مرکز به جنوب کشور است که ارزش اقتصادی قابل توجهی دارد و گام مهمی در تسهیل ترانزیت کالا از استان های جنوبی و بنادر به مرکز و شمال کشور به شمار می رود.

کاهش حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن از دیگر مزایای این پروژه ملی است.

 

هزینه و اعتبارات

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری فارس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: پس از افتتاح قطعه یک تا ۶ بزرگراه شیراز به اصفهان قطعه هفتم در دستور کار قرار گرفت و در ۱۸ ماه با اعتبار ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تکمیل شد.

امیر حسین جمشیدی افزود: این مسیر به طول ۱۳ کیلومتر است که ۱۱ و نیم کیلومتر آن آزادراه و یک کیلومتر آن هم تعریض محور قدیمی است که همزمان با تقاطع غیرهمسطح شیراز به سپیدان تکمیل می شود.

وی تاکید کرد: کارهای تملک زمین اطراف برای اجرای این یک کیلومتر انجام شده و روند اجرایی آن هم در دستور کار است.

نفس های تازه برای اجرای قطعه هشتم آزادراه شیراز ـ اصفهان

قطعه هشت آزادراه شیراز – اصفهان که قطعه یک آزادراه شیراز – بوشهر نیز نامیده می شود از تقاطع گویم آغاز می شود و پس از رسیدن به ابتدای بلوار حسینی الهاشمی به آزادراه شیراز – بوشهر متصل می شود و با اجرای این پروژه محور ترانزیت شمال به جنوب کشور تکمیل خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار فارس در خصوص قطعه هشت آزادراه شیراز ـ اصفهان که این آزادراه را به آزادراه شیراز ـ بوشهر متصل می کند، گفت: بخشی از عملیات تملک اراضی قطعه هشت انجام شده و هنوز بخش دیگری نیاز به تملک دارد.

رضایی کوچی افزود: مسیر اولیه قطعه هشت تملک شده و قراردادهای پیمانکار هم نهایی شده است که طی چند روز آینده نیز عملیات تملک سایر اراضی انجام خواهد شد و بعد از آن عملیات اجرایی قطعه هشت آغاز می شود.

وی ادامه داد: قطعه هشت آزادراه شیراز ـ اصفهان از سه راهی قلات به سمت جنوب شهرک گلستان ادامه خواهد یافت و در نهایت به بزرگراه حسینی الهاشمی و در ادامه آن به آزادراه شیراز ـ بوشهر متصل می شود.

سه مزیت مهم قطعه هشتم

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری فارس عنوان کرد: قطعه اول آزادراه شیراز به بوشهر بوده که حدود ۳۶ کیلومتر است.

جمشیدی عنوان کرد: در کیلومتر ۱۲ به امتداد بزرگراه آیت الله رئیسی وصل می شود و ترافیک ورودی شیراز به سپیدان به ابتدای این قطعه انتقال پیدا می کند.

وی تاکید کرد: قطعه هشتم از محور سپیدان به شیراز شروع و تا محور فعلی شیراز به بوشهر ادامه دارد و دارای سه مزیت اصلی است که شامل نقش کمربندی دوم برای شهر، کم کردن ترافیک شمال غرب شیراز به سپیدان و قطعه اول شیراز به بوشهر است.

آزادراه شیراز به اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر، به عنوان طولانی ترین آزادراه ایران در ۲۰ مهر ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید و با افتتاح آن، ۹ درصد به ظرفیت آزادراهی کشور افزوده شد.

استان فارس به لحاظ توپوگرافی یکی از استان های مهم کشور محسوب می شود و کریدور مرکز به جنوب است؛ این استان بیش از هر نقطه دیگری از کشور نیازمند توسعه آزادراهی است، زیرا توسعه این شریان های اصلی (کریدور) نقش بسزایی در توسعه ملی دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.