بازدید سایت : ۶۷۴۴۹

خبرهای خوب از توسعه خط ۲ مترو شیراز

عملیات اجرایی خط ۲ مترو شیراز که از سال ۹۳ آغاز شده طی ۲ سال اخیر شتاب چشمگیری داشته به نحوی که فاز اول آن افتتاح و بهره برداری از فاز دوم در نیمه نخست ۱۴۰۴ نوید داده شده است.

خبرهای خوب از توسعه خط ۲ مترو شیراز
تین نیوز |

عملیات اجرایی خط ۲ مترو شیراز که از سال ۹۳ آغاز شده طی ۲ سال اخیر شتاب چشمگیری داشته به نحوی که فاز اول آن افتتاح و بهره برداری از فاز دوم در نیمه نخست ۱۴۰۴ نوید داده شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، خط ۲ مترو کلانشهر شیراز با حدود ۱۵.۱ کیلومتر طول از میدان شکوفه در میانرود (شهرک بهارستان) در جنوب این شهر آغاز شده و پس از طی کردن میدان قهرمانان و تقاطع کمربندی و بلوار عدالت، عادل آباد، بزرگراه رحمت، تقاطع غیر همسطح امیرکبیر، میدان بسیج(فرودگاه)،چهارراه گمرک و پانزده خرداد (پارامونت) به میدان امام حسین (ع) (ستاد) می رسد و در این ایستگاه با خط یک تقاطع دارد، سپس با طی کردن در مسیر پارک آزادی، میدان گاز، خیابان حر، میدان اطلسی و چهارراه حافظیه در فاز دوم به میدان گلستان (کلبه سعدی) منتهی می شود.

فاز نخست خط ۲ قطار شهری شیراز به طول بیش از هشت کیلومتر با بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار در دهه فجر گذشته با حضور وزیر کشور به بهره برداری رسید و مسافرگیری شد.

افتتاح ادامه خط ۲ از میدان آزادی تا کلبه سعدی در نیمه نخست سال ۱۴۰۴

شهردار شیراز روز چهارشنبه در نشست در سازمان حمل و نقل ریلی این شهر به عملیات باقیمانده فاز یک خط ۲ و بهره برداری از آن تا پایان امسال گفت: ادامه این خط از میدان آزادی تا کلبه سعدی در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد.

محمدحسن اسدی اظهار کرد: یکی از دغدغه های اصلی مدیریت شهری، تسریع درروند اجرای خطوط مترو به ویژه خط ۲ است که فاز یک آن به بهره برداری و افتتاح رسیده و ادامه این فاز باید هرچه سریع تر تعیین تکلیف شود.

وی بیان کرد: امور خط ۲ مترو به صورت جدی و مستمر پیگیری می شود.

شهردار شیراز این جلسه را در راستای بازدیدهای اخیری که از خطوط ۲ و ۳ مترو این کلان شهر و همچنین دستگاه حفار مکانیزه در قزوین داشته، ذکر کرد.

او با اشاره به تأکیدی که بر برنامه زمان بندی تکمیل خط ۲ به صورت کامل در فازهای ۱ و ۲ داشته، گفت: امروز این برنامه زمان بندی توسط سازمان حمل ونقل ریلی و شرکت پیمانکار ارائه شد.

شهردار شیراز به اجرای عملیات باقیمانده فاز یک خط ۲ و بهره برداری از آن تا پایان امسال ابراز امیدواری کرد: ادامه این خط از میدان آزادی تا کلبه سعدی در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.

اسدی با گریزی به مباحث این جلسه بابیان اینکه در مورد تأمین مالی این خط مذاکراتی شد و به نتیجه رسیدیم، گفت: در بحث واگن که موضوعی اصلی بوده و مقداری کار را سخت می کند، راه های مختلف را بررسی کرده و قرار شد پیگیری ها را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از مطالبات اصلی مردم بحث حمل ونقل ریلی است، اظهار امیدواری کرد که برنامه های زمان بندی خط ۲ به طول حداقل ۱۵ کیلومتر را به انتها و بهره برداری کامل و خط ۳ را طی ۲ الی ۳ سال آینده به نقطه مطلوبی برسد.

مترو شیراز در ۶ خط طراحی شده است که حدود ۹۰ کیلومتر طول دارد و طی نزدیک به ۲ دهه ای که از شروع احداث قطار شهری شیراز می گذشت تنها یک خط آن و حدفاصل میدان گلسرخ تا میدان احسان به بهره برداری رسیده بود که چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ فاز نخست خط ۲ این شهر نیز افتتاح شد.

خط یک قطار شهری شیراز پیش از این به طول ۲۴.۵ کیلومتر،محدوده شرق را به غرب کلانشهر شیراز متصل کرده است.

خط یک مترو این شهر شرق و غرب شیراز که شهری طولی است را به یکدیگر متصل کرده و جای خالی یک خط مترو دیگر که پیمودن شمال تا جنوب این کلانشهر را برای شهروندان تسهیل کند همواره احساس می شد که افتتاح فاز ۲ مترو این شهر در هشتمین روز از دهه فجر امسال این رویای دیرینه اهالی شیراز را به واقعیت تبدیل کرد.

خط ۲ مترو شیراز که فاز نخست آن افتتاح شد، به طول ۱۵ کیلومتر از شهرک میانرود با ۱۳ ایستگاه به خط یک مترو این کلانشهر متصل و در ادامه به سمت میدان گلستان می رود.

عملیات اجرایی خط ۲ مترو شیراز از سال ۹۳ آغاز شد و طی حدود ۲ سال اخیر تکمیل این خط با تاکید دولت سیزدهم بر توسعه حمل و نقل شهری و تخصیص به موقع اعتبارات با جدیت بیشتری دنبال شد.

۵۰ درصد هزینه توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها توسط دولت تامین می شود که این مهم در یکسال گذشته برای گسترش حمل و نقل ریلی در سطح کلانشهر شیراز در اولویت دولت سیزدهم قرار داشت.

عملیات اجرایی خط سه قطار شهری شیراز نیز مردادماه ۱۳۹۹ در آیینی آغاز شد. در آن زمان این نوید داده شد که فاز اول خط سه قطار شهری شیراز نیز به طول ۹ کیلومتر با سه ایستگاه در طول پنج سال به بهره برداری برسد که در نهایت فاز تکمیلی این پروژه ۱۲ کیلومتر با هشت ایستگاه خواهد بود. خط سه قطار شهری شیراز در ادامه خط یک مترو قرار دارد و مزایای تکمیل آن این است که ایستگاه راه آهن شیراز - اصفهان با خط راه آهن بین شهری یک سکوی مشترک خواهند داشت و همین محل اتصال امکان ارتباط ریلی بین شیراز و شهرهای همجوار و شهرهایی را که در امتداد راه آهن بین شهری قرار دارند فراهم می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کاظم پاسخ

    سلام لطف بفرماید پس شهر صدرا که اینهمه جمعیت دارد واز نعمت مترو شهری بی نصیب است در کجای برنامه شهری قرار ذارد ...ساکن صدرا