بازدید سایت : ۶۷۵۸۰

◄ از تهران تا کانادا؛ بهره مندی از سند چشم انداز ۳۰ ساله حمل و نقل عمومی

◄ از تهران تا کانادا؛ بهره مندی از سند چشم انداز ۳۰ ساله حمل و نقل عمومی

تین نیوز | در سال 1993 شورای حمل و نقل شهری انجمن حمل و نقل کانادا سند چشم انداز جدید حمل و نقل شهری در کانادا  را برای اولین بار منتشر کرد. این سند، چشم انداز عمومی 30 ساله ای را برای مناطق شهری  کانادا پیشنهاد داد که می شود با توجه به شرایط جغرافیایی هر شهر تغییراتی در آن ایجاد کرد. نیل به اهداف سند با اتخاذ 13 اصل در تصمیم سازی محقق می شود. این اصول با اصول رایج در گذشته از نظر توجه به مقوله ی کاربری زمین و ساختار شهری، نقش نسبت خودروهای تک سرنشین به سازمان دهی به خودروها و تأمین اعتبار حمل و نقل تفاوت های فاحشی دارد. 

به گزارش تین نیوز، از زمان انتشار این سند، دولت های ایالتی متعددی به همراه سازمان های استانی و ملی زیادی این سند چشم انداز را مورد تأ یید و در دستور کار خود قرار دادند. اصول این سند در طرح های اخیر شهرداری های این کشور مدنظر قرار می گیرد. این چشم انداز مورد تقدیر سازمان توسعه و همکاری اقتصادی قرارگرفته و ازآن با عنوان بهترین فکر در زمینه حمل و نقل پایدار از نظر زیست محیطی در کانادا یاد شده است. دایره ملی اقتصاد و محیط زیست کانادا، این چشم انداز را پر نفوذ ترین بیانیه چشم انداز موجود در کانادا از نظر حمل ونقل پایدار دانسته است. 

یک کارشناس حمل و نقل در این باره گفت: در سال 1997 شورای حمل و نقل شهری گزارشی تحت عنوان تأمین اعتبار حمل و نقل شهری منتشر کرد. این گزارش به ضرورت یافتن روش های جدید، روش های بهتر برای هزینه در نظام حمل و نقل شهری آینده برای تأمین اعتبار حمل و نقل، تصریح کردن هدف و معیارهای این روش ها، توصیف عناصر مؤثر در قالب یک مدل تأمین اعتبار جدید با اتکا به استفاده کنندگان از حمل و نقل عمومی و کسانی که از حمل ونقل عمومی استفاده نمی کنند و پیشنهاد اقدامات آینده اشاره دارد.

علی کرمی در گفتگو با تین نیوز افزود: از آن زمان در ایالت های آلبرتا، بریتیش کلمبیا و کبک اقدامات لازم برای تأمین اعتبار پایدار برای توسعه و نگهداری نظام حمل و نقل شهری در 5 شهر کشور کانادا انجام پذیرفته شده است. این سند تجربه مدهایی برای تأمین اعتبار نظام حمل و نقل شهری عرضه می کند که می تواند برای سایر شهرها نیز به کارگرفته شود.

وی مباحث زیادی را مصداق این سند دانست و اظهار داشت: اصول تصمیم گیری در سند چشم انداز مذکور ساخت شهر و کاربری زمین، توجه به پیاده راهها،حمل و نقل عمومی، یک پارچگی بین مد های مختلف حمل ونقل و بهینه کردن نظام حاکم فعلی بوده که تجربه نشان از موفقیت آن داشته است.

این کارشناس در ادامه با بیان اینکه استفاده از این الگو به دلیل نزدیکی شرایط حاکم بر کانادا و تهران قطعا قابل اجرا در ایران نیز می تواند باشد، گفت: هدف الگوی جدید، تأمین بودجه کافی و مطمئن برای نظام های حمل و نقل شهری است به نحوی که چشم انداز جدید را محقق ساخته و ما رابه سوی آینده ای پایدار تر در تامین بودجه حمل و نقل  عمومی کمک خواهد نمود.

کرمی با بیان اینکه باید بخشی از بودجه حمل و نقل از مصرف کنندگان اخذ شود، تاکید کرد: نظام حمل و نقل باید به عنوان وسیله ای دولتی در نظر گرفته شود که بر مبنای اخذ هزینه ها از استفاده کنندگان کار میکند.  منابع سرمایه و اطلاعات تخصیص بودجه باید در دسترس همگان باشد و به نحو روشن و قابل فهمی به تصمیمگیران و عموم  مردم ارائه شود تا از این طریق عدالت و پاسخگو ی تضمین شود. 

وی تاکید کرد: با تشیکل اتحادیه مستقل حمل ونقل عمومی بر مبنای چشم انداز مذکور، عواید ناشی از درآمد حاصل از حمل و نقل عمومی در یک سازمان متمرکز شده و به شهرداریها پرداخت نمی شود و اتحادیه می تواند بنا به صلاحدید عمومی، بودجه لازم را در محل مناسب به مصرف برساند.

کرمی گفت: قطعا توجه به الگو پذیری از این سند چشم انداز ایران را نیز همانند دو کشور فرانسه و بلژیک که به آن پرداخته اند. ایران را نیز به حمل و نقل پایدار و خودکفا رهمنون می سازد.

این پژوهشگر حوزه حمل و نقل شهری افزود: اگر بخواهیم چنین حمل و نقل هدفمندی را در کشور شاهد باشیم باید با دو قشر پر درآمد و متوسط مواجه هستیم که برنامه ریزان شهری باید منافع هر دو را در نظر بگیرند اما در صورت تجمیع بودجه حمل و نقل در یک سازمان خاص، قطعا جهت گیریها به طور مناسبتری خواهد بود.

وی با تاکید بر این نکته که هر نوع تغییر به طور قطع با مقاومت روبروست، بیان داشت: در کشور چون کانادا بیش از 30 سال زمان صرف فرهنگ سازی در این باره شد و ما نیز امیدواریم با اجرای این سند در ایران آیندگان از رفاه نسبی در حمل و نقل برخوردار باشند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.