| کد خبر: 164882 |

◄ فاصله زیاد حاشیه و متن «تهران»؛ آینده پایتخت از آن کیست؟

یک کارشناس امور شهری و حمل‌ونقل به تشریح این سوال که شهرهای آینده از جمله تهران از آن کیست، پرداخت.

تین نیوز

یک کارشناس امور شهری و حمل‌ونقل به تشریح این موضوع که شهرهای آینده از جمله تهران از آن کیست، پرداخت.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سعید نیک‌پی، گفت: نگاه به آینده شهرها و تلاش برای ساختن شهرهایی بهتر، چندین دهه است که با جدیت و بی‌وقفه ادامه داشته است، اما در کشور ما علیرغم تلاش‌های صورت گرفته هنوز آن‌طور که باید و شاید به موضوع پرداخته نشده است و از این رو ایجاد کمپین ملی آینده شهری ایران، ضرورت یافته است.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر این مهم که به نظر می‌رسد شهرهای آینده در هر نقطه‌ای از جهان باید اولویت‌هایی را به منظور زیست‌پذیری انسانی در نظر داشته باشند، تصریح کرد: شهرها مکان‌هایی هستند که مسئله و راه‌حل را همزمان در درون خود دارند، همه شواهد و پیش‌بینی‌ها، از افزایش جمعیت شهرنشین در دنیا حکایت دارند، از طرف دیگر، سازمان ملل پیش‌‌ینی می‌کند که تا سال 2050 تعداد جمعیت آلونک‌نشین و حاشیه‌نشین در شهرها دو برابر خواهد شد.

نیک‌پی با بیان این‌که «به نظر می‌رسد شهرهای آینده باید در این مورد حساسیت بیشتری به خرج دهند»، یادآور شد: باید صدای اقشار کم‌درآمد که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند کمی رساتر شنیده شود، تصمیم‌گیران شهری باید بدانند که در آینده چه چیزی برای شهرها ارزش است و از طریق ایجاد زیرساخت‌های جدید و مقاوم‌سازی و به‌سازی زیرساخت‌های فعلی، به پیشواز آینده بروند.

کارشناس امور شهری و حمل‌ونقل در اشاره به ضرورت استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های نوین در مدیریت شهری، افزود: شهرهای آینده باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنند و به مکانی تبدیل شوند که در آنها تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات با شهرسازی، معماری و حتی با ذهن افراد و شهروندان ترکیب شده است و به صورت خلاقانه و نوآورانه، مشکلات امروز و نسل‌های فردا را حل می‌کند.

به گفته وی، شهرها می‌توانند داده‌ها و اطلاعات را از سطح شهر توسط سنسورها و ابزارهای هوشمند راجع به مسائل مختلفی مانند ترافیک گردآوری کنند اما علاوه بر این نیاز است که به صدای شهروندان نیز گوش فرا دهند، شهرهای فردا شهرهایی هستند که به خیابان‌ها و عرصه‌های عمومی که مردم در آنها گردهم می‌آیند اهمیت بیشتری می‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: خیابان‌ها نیروی تحرک و زندگی در شهرها و یک دارایی عمومی ارزشمند هستند. آنها می‌بایست جایگاه والاتری در برنامه‌ریزی و طراحی شهری داشته باشند، خیابان‌ها در بسیاری از شهرهای فعلی 20 تا 30 درصد سطوح شهرها را به خود اختصاص می‌دهند اما مکانی کم‌ارزش تنها جهت جابه‌جایی تلقی می‌شوند.

کارشناس امور شهری و حمل‌ونقل به نقش خیابان در شهرهای آینده پرداخت و گفت: خیابان‌ها باید نقشی بیش از جابه‌جایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر داشته باشند، بهترین شهرهای جهان آنهایی هستند که مردم را بعد از کار و مشغله‌های روزانه‌شان به فضاهای عمومی جهت ملاقات یکدیگر می‌کشانند، این شهرها گزینه‌های متنوعی مانند پیاده‌راه و مسیر دوچرخه برای جابجایی شهروندان ارائه می‌دهند، در این فضاهای عمومی تعامل اجتماعی و مشارکت شهروندی، ارتقا می‌یابد. به نظر می‌رسد در شهرهای فردا باید مردم، رفتارها و فعالیت‌های آنها در متن و محور برنامه‌ریزی و طراحی قرار گیرند.

نیک‌پی به اهمیت توجه به شهر و شهرسازی انسان‌محور اشاره داشت و خاطرنشان کرد: اهمیت دادن به شهروندان هم‌زمان که شهرها و جمعیت شهری رشد پیدا می‌کنند، بر طول عمر بشر نیز افزوده می‌شود، در شهرهای فعلی بسیاری از افراد_مسن برای انطباق با محیط شهری، با مشکل مواجه می‌شوند. شهرهای آینده باید دوستدار سالمند باشند و آنها را در برنامه‌ریزی، لحاظ کنند، کاری که هم‌اکنون در تعدادی از شهرهای آلمان و اسپانیا و حوزه اسکاندیناوی انجام می‌گیرد. شهرهای آینده، دوستدار کودک خواهند بود. در شهرهای آینده باید انسان هویت و اهمیت واقعی خود را باز یابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.