بازدید سایت : ۶۷۴۴۹

تبادل پیشنهادات کتبی ایران و روسیه برای ساخت راه آهن رشت- آستارا

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طی سفر دستیار ویژه رییس جمهور روسیه و هیات همراه به منظور همکاری در ساخت راه آهن رشت- آستارا، توافقاتی در سطوح بالا صورت گرفت که با توجه به اشتیاق بالای کشور روسیه امیدواریم تا پایان سال به یک توافق اجرایی برسیم.

تبادل پیشنهادات کتبی ایران و روسیه برای ساخت راه آهن رشت- آستارا
تین نیوز |

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طی سفر دستیار ویژه رییس جمهور روسیه و هیات همراه به منظور همکاری در ساخت راه آهن رشت- آستارا، توافقاتی در سطوح بالا صورت گرفت که با توجه به اشتیاق بالای کشور روسیه امیدواریم تا پایان سال به یک توافق اجرایی برسیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیراله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید هیات روسی از راه آهن رشت- آستارا گفت: طی سفر دستیار ویژه رییس جمهور روسیه و هیات همراه به منظور همکاری در ساخت راه آهن رشت- آستارا، توافقاتی در سطوح بالا صورت گرفت و با برگزاری نشست های کارشناسی پیشنهادات دو کشور برای این همکاری ارایه شد که با توجه به اشتیاق بالای کشور روسیه امیدواریم تا پایان سال به یک توافق اجرایی برای احداث این مسیر ریلی وانقلاب در ترانزیت بین المللی منطقه است برسیم.

بیشتر بخوانید؛

بررسی سرمایه‌گذاری و اجرای راه‌ آهن رشت-آستارا از سوی روسیه

خط آهن رشت-آستارا ۳ ساله ساخته می شود

اجرای راه آهن رشت - آستارا و توسعه میادین نفت و گاز سرعت می گیرد

روز گذشته دستیار ویژه رییس جمهور روسیه و هیات همراه از راه آهن رشت- آستارا ، رشت- کاسپین و بارانداز راه آهن آستارا بازدید کردند و با ارایه پیشنهادات برای همکاری در احداث راه آهن رشت- آستارا و یک برنامه کلان ترانزیتی تمایل خود را همکاری اعلام کردند.

خادمی در حاشیه نشست های بازدید دیروز احداث راه آهن رشت- آستارا را یک انقلاب در ترانزیت بین المللی و منطقه ای اعلام کرد و گف: با تکمیل شدن این بخش از کریدور ریلی شمال-جنوب تحولی در حوزه تبادل کالا و بار در قسمت شرق و غرب صورت می گیرد و می تواند مسیری جذاب، اقتصادی و با امنیت کامل برای جا به جایی بار نسبت به مسیر موجود باشد.

وی با اشاره به مذاکرات متعدد با کشور روسیه برای این همکاری اظهار داشت: روز گذشته به دنبال جلسات کارشناسی توافقاتی در سطوح بالا میان دو کشور صورت گرفت، پیشنهادات کتبی طرفین تبادل شد و با توجه به تمایل روسیه برای این همکاری امیدوارم تا پایان سالجاری به یک توافق اجرایی دست پیدا کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از شروع مقدمات تامین مالی پروژه با استفاده از منابع داخلی خبر داد و افزود: در حال حاضر توافقاتی با سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر روش های تامین مالی پروژه برای تملک اراضی مسیر صورت گرفته است که در صورت تخصیص این اعتبار امیدواریم بخشی از هزینه های تملک اراضی تا پایان سال تامین شود.

بیشتر بخوانید؛

خط ریلی رشت - آستارا موجب بهره مندی بیشتر مردم از دریای خزر می شود

راه‌ آهن آستارا به رشت با مشارکت روسیه یک گام دیگر به اجرا نزدیک شد

خادمی اعتبار مورد نیاز برای احداث این مسیر ریلی را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در صورت تکمیل مسیر طی ۳ سال این رقم معاول ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان به ارزش روز برآورد می شود که ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه اجرا و ۳ هزار میلیارد تومان برای ارزیابی اراضی مورد نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول محور ریلی رشت - آستارا را ۱۶۴ کیلومتر اعلام و ذکر کرد: هم اکنون عملیات اجرایی ۱۲ کیلومتر از سمت آستارا و ۱۰ کیلومتر از سمت رشت آغاز شده است و در صورت تامین بخشی از اعتبار تا پیش از پایان سال امیدواریم بخش های دیگر پروژه نیز فعال شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه همپنین در خصوص عملیات اجرایی راه آهن رشت- کاسپین به عنوان بخش اول تکمیل کریدور ریلی شمال- جنوب گفت: عملیات اجرایی در این بخش از پروژه نیز در حال انجام است، ۱۵ کیلومتر از مسیر ریلگذاری صورت گرفته است و با توجه به مصوبات سفر رییس جمهور به استان گیلان و تخصیص بخشی از این اعتبارات امیدواریم تا بهار سال آینده این محور ریلی تکمیل شود.

خادمی تامین مصالح رودخانه ای در این محور را یکی از مشکلات اجرایی طرح اعلام کرد و گفت: خوشبختانه با نشست های اخیر با استاندار و سایر مقامات به زودی تامین مصالح رودخانه ای مرغوب که برای اجرا مورد نیاز است تامین می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید پاسخ

    هوشیار باشید، اول تضمین شراکت بگیرید و سپس راه آهن رشت - آستارا را بسازید
    صحبت کوریدور شمال جنوب صحبت امروز نیست. مربوط به سال 2000 و توافق انجام شده بین کشورهای ذینفع است که قرار بود هلسینکی به دهلی وصل شود. باید پرسید چرا این توافق بعد از بیش از 20 سال اجرا نشده است؟ آیا غیر از این است که روسها و آذری ها و هندی ها به هر دلیلی تمایل واقعی به عبور از ایران نداشته اند؟ آیا غیر از اینست که اگر ضرورت جنگ اکراین نبود امروز هم روسها و هندی ها هیچ تمایلی به عبور از ایران نداشتند؟ آیا غیر از این است که آذری ها نه تنها تمایلی به همکاری با ایران ندارند بلکه سر جنگ دارند و بدنبال قطع کردن مسیر زمینی ایران به ارمنستان هستند؟ مگر امروز در مطلوبیت مسیر ریلی و ترانزیتی ایران بهبود یا بد بودی اتفاق افتاده؟ با این شرایط چه تضمینی هست که بعد از پایان جنگ اکراین همه چیز به نقطه اول بر نگردد و روسها بازی در نیاورند؟ چه تضمینی هست که ایران 30 هزار میلیارد تومان خرج کند و جنگ اکراین تمام شود و روسها دوباره برنگردند به خانه اول و مسیر غیر را انتخاب نکنند؟ از کجا معلوم که آذری ها اصلا اجازه عبور قطار به سمت ایران را بدهند؟ اصلا از کجا معلوم که سه سال دیگر که قرار است این راه آهن آماده بشود جنگ اکراین تمام نشده باشد و این مسیر بلا استفاده نماند؟ از کجا معلوم که روسها در جنگ شکست نخورند و این راه آهن یتیم نماند؟
    هوشیار باشید. با طناب روسها به داخل چاه این هزینه هنگفت نروید. چرا ما خرج راه آهن را بدهیم و روس ها حالش را ببرند و بعد از پایان جنگ هم حاجی حاجی مکه؟ اول تضمین بگیرید که بعد از پایان جنگ ، روسها همچنان از این مسیر استفاده کنند و سپس آنرا بسازید. تضمین حرفی و کتبی نه. اگر روسها و آذری ها میخواهند تضمین بدهند باید در ساخت راه آهن شریک بشوند و پول بیاورند.باید روسها در سود و ضرر این راه آهن شریک باشند.نه اینکه پول به ما قرض بدهند و بعد اصل و سودش را بر دارند و بروند و ما بمانیم با یک راه آهن بی مصرف.
    هوشیار باشید.

  • کوروش پاسخ

    هوشیار باشید، اول تضمین شراکت بگیرید و سپس راه آهن رشت - آستارا را بسازید
    صحبت کوریدور شمال جنوب صحبت امروز نیست. مربوط به سال 2000 و توافق انجام شده بین کشورهای ذینفع است که قرار بود هلسینکی به دهلی وصل شود. باید پرسید چرا این توافق بعد از بیش از 20 سال اجرا نشده است؟ آیا غیر از این است که روسها و آذری ها و هندی ها به هر دلیلی تمایل واقعی به عبور از ایران نداشته اند؟ آیا غیر از اینست که اگر ضرورت جنگ اکراین نبود امروز هم روسها و هندی ها هیچ تمایلی به عبور از ایران نداشتند؟ آیا غیر از این است که آذری ها نه تنها تمایلی به همکاری با ایران ندارند بلکه سر جنگ دارند و بدنبال قطع کردن مسیر زمینی ایران به ارمنستان هستند؟ مگر امروز در مطلوبیت مسیر ریلی و ترانزیتی ایران بهبود یا بد بودی اتفاق افتاده؟ با این شرایط چه تضمینی هست که بعد از پایان جنگ اکراین همه چیز به نقطه اول بر نگردد و روسها بازی در نیاورند؟ چه تضمینی هست که ایران 30 هزار میلیارد تومان خرج کند و جنگ اکراین تمام شود و روسها دوباره برنگردند به خانه اول و مسیر غیر را انتخاب نکنند؟ از کجا معلوم که آذری ها اصلا اجازه عبور قطار به سمت ایران را بدهند؟ اصلا از کجا معلوم که سه سال دیگر که قرار است این راه آهن آماده بشود جنگ اکراین تمام نشده باشد و این مسیر بلا استفاده نماند؟ از کجا معلوم که روسها در جنگ شکست نخورند و این راه آهن یتیم نماند؟
    هوشیار باشید. با طناب روسها به داخل چاه این هزینه هنگفت نروید. چرا ما خرج راه آهن را بدهیم و روس ها حالش را ببرند و بعد از پایان جنگ هم حاجی حاجی مکه؟ اول تضمین بگیرید که بعد از پایان جنگ ، روسها همچنان از این مسیر استفاده کنند و سپس آنرا بسازید. تضمین حرفی و کتبی نه. اگر روسها و آذری ها میخواهند تضمین بدهند باید در ساخت راه آهن شریک بشوند و پول بیاورند.باید روسها در سود و ضرر این راه آهن شریک باشند.نه اینکه پول به ما قرض بدهند و بعد اصل و سودش را بر دارند و بروند و ما بمانیم با یک راه آهن بی مصرف.
    هوشیار باشید.

  • حامد پاسخ

    چه روس ها و آذری ها باشند یا نباشند راه آهن رشت به آستارا باید ساخته شود. اما با وجود راه آهن بندر عباس ، ساخت راه آهن بندر چابهار موازی کاری است . و مدیران غربگرا و هند چه اصراری به ساخت آن دارند؟! ارباب آمریکا دستور داده اند؟!