| کد خبر: 251375 |

توافق نهایی ایران و روسیه برای ساخت ابرپروژه ریلی؛

خط آهن رشت-آستارا ۳ ساله ساخته می شود

ایران و روسیه برای ساخت ابرپروژه ریلی رشت-آستارا به توافق رسیدند. قرار است این خط آهن استراتژیک در مدت ۳ سال احداث شود.

تین نیوز

ایران و روسیه برای ساخت ابرپروژه ریلی رشت-آستارا به توافق رسیدند. قرار است این خط آهن استراتژیک در مدت ۳ سال احداث شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم،  19 دیماه امسال معاون وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد 16 بندی ایران به روسیه برای ساخت خط‌آهن رشت-آستارا خبر داد و گفت: مذاکره ایران و روسیه در این رابطه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید؛

بررسی گسترش همکاری های حمل و نقلی ایران و روسیه

شهریار افندی‌زاده خط‌آهن رشت- آستارا را مهم‌ترین پروژه ریلی کشور دانست و اظهار کرد: با وجود انجام مذاکرات با روسیه و آذربایجان به منظور مشارکت در تکمیل این خط ریلی، این پروژه را چه با حضور روسیه و چه بدون حضور این کشور تکمیل می‌کنیم تا در جهت افزایش ترانزیت کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: این پروژه 162 کیلومتری کریدور شمال-جنوب از بندر عباس تا رشت و از رشت تا آستارا را تکمیل می‌کند و ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل می‌شود.

وی یادآور شد: دولت روسیه علاقمند به مشارکت در تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا است تا به صورت وام و یا روش‌های دیگر به تامین مالی این خط ریلی کمک کند. به همین منظور طی ماه‌های اخیر مذاکراتی با دولت روسیه در راستای توسعه ترانزیت میان دو کشور انجام شده است.

وی افزود: برای این کار تفاهمنامه دو جانبه بین ایران و روسیه پیشنهاد داده شده و تفاهمنامه سه جانبه‌ای نیز میان ایران، روسیه و آذربایجان منعقد شده که پیرو بیانیه مشترک با امضای وزرای سه کشور است. در این تفاهمنامه محورهایی درباره احداث و نحوه بهره‌برداری پروژه ریلی در 16 ماده پیش بینی شده که شامل تعیین نوع طراحی خط از جمله عرض خطوط ریلی این پروژه است.

 دیروز مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با دستیار ویژه رییس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین دیداری داشت و دو طرف درباره سرمایه گذاری برای ساخت ابرپروژه ریلی رشت-آستارا گفت‌وگو کردند. این جلسه با حضور برخی معاونان حمل و نقلی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

پیگیری های تسنیم حاکی از آن است که حضور روس ها و سرمایه گذاری آنها برای ساخت خط آهن رشت-آستارا نهایی شده است.

بر این اساس قرار است با سرمایه گذاری روسیه ها، این پروژه ریلی به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب طی 3 سال یعنی یکسال کمتر از پیش بینی صورت گرفته در این زمینه ساخته شود.

طبق توافق صورت گرفته، پیمانکاران ایرانی زیرسازی این خط آهن رو به طور کامل اجرا خواهند کرد.

خبرنگار تسنیم کسب اطلاع کرده که امروز دستیار ویژه ولادیمیر پوتین با هیئت همراه و مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از خط آهن رشت-آستارا بازدید می کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 2 0

    خير . صرفا مذاكرات كارشناسي صورت گرفته است كه مي تواند مقدمه توافقات باشد

  • ناشناس 1 0

    ساخت سه ساله غير ممكنه

  • سعید 1 0

    هوشیار باشید، اول تضمین شراکت بگیرید و سپس راه آهن رشت - آستارا را بسازید
    صحبت کوریدور شمال جنوب صحبت امروز نیست. مربوط به سال 2000 و توافق انجام شده بین کشورهای ذینفع است که قرار بود هلسینکی به دهلی وصل شود. باید پرسید چرا این توافق بعد از بیش از 20 سال اجرا نشده است؟ آیا غیر از این است که روسها و آذری ها و هندی ها به هر دلیلی تمایل واقعی به عبور از ایران نداشته اند؟ آیا غیر از اینست که اگر ضرورت جنگ اکراین نبود امروز هم روسها و هندی ها هیچ تمایلی به عبور از ایران نداشتند؟ آیا غیر از این است که آذری ها نه تنها تمایلی به همکاری با ایران ندارند بلکه سر جنگ دارند و بدنبال قطع کردن مسیر زمینی ایران به ارمنستان هستند؟ مگر امروز در مطلوبیت مسیر ریلی و ترانزیتی ایران بهبود یا بد بودی اتفاق افتاده؟ با این شرایط چه تضمینی هست که بعد از پایان جنگ اکراین همه چیز به نقطه اول بر نگردد و روسها بازی در نیاورند؟ چه تضمینی هست که ایران 30 هزار میلیارد تومان خرج کند و جنگ اکراین تمام شود و روسها دوباره برنگردند به خانه اول و مسیر غیر را انتخاب نکنند؟ از کجا معلوم که آذری ها اصلا اجازه عبور قطار به سمت ایران را بدهند؟ اصلا از کجا معلوم که سه سال دیگر که قرار است این راه آهن آماده بشود جنگ اکراین تمام نشده باشد و این مسیر بلا استفاده نماند؟ از کجا معلوم که روسها در جنگ شکست نخورند و این راه آهن یتیم نماند؟
    هوشیار باشید. با طناب روسها به داخل چاه این هزینه هنگفت نروید. چرا ما خرج راه آهن را بدهیم و روس ها حالش را ببرند و بعد از پایان جنگ هم حاجی حاجی مکه؟ اول تضمین بگیرید که بعد از پایان جنگ ، روسها همچنان از این مسیر استفاده کنند و سپس آنرا بسازید. تضمین حرفی و کتبی نه. اگر روسها و آذری ها میخواهند تضمین بدهند باید در ساخت راه آهن شریک بشوند و پول بیاورند.باید روسها در سود و ضرر این راه آهن شریک باشند.نه اینکه پول به ما قرض بدهند و بعد اصل و سودش را بر دارند و بروند و ما بمانیم با یک راه آهن بی مصرف.
    هوشیار باشید.