بازدید سایت : ۸۶۲۵۴

وصول نیمی از مطالبات دولت از شرکت های هواپیمایی بابت تحویل سوخت

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از وصول ۵۰ درصد مطالبات مربوط به فروش سوخت به شرکت های هواپیمایی و تغییر شیوه فروش سوخت از اعتباری به پیش خرید در دولت سیزدهم خبر داد.

وصول نیمی از مطالبات دولت از شرکت های هواپیمایی بابت تحویل سوخت
تین نیوز |

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از وصول ۵۰ درصد مطالبات مربوط به فروش سوخت به شرکت های هواپیمایی و تغییر شیوه فروش سوخت از اعتباری به پیش خرید در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش تین نیوز از وزارت نفت، «علی اکبر عرب عامری» با تشریح اقدام های انجام شده در مدیریت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از ابتدای دولت سیزدهم افزود: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی یک شرکت با پایه بازرگانی است که اصلی ترین مقوله در این حوزه، فروش است و پنج فرآورده اصلی داخلی در این شرکت نرخ گذاری و فروش انجام می شود و در مدت دو سال اخیر، تلاش شده است اقدام هایی را برای سامان دهی فروش فرآورده و کالا انجام دهیم.

وی درباره میزان فروش سوخت در سال ۱۴۰۱ گفت: در بنزین ۱۶ درصد فروش بیشتر، در نفت گاز، ۱۰ درصد بیشتر و در سوخت هوایی نیز با توجه به افول دوساله شیوع ویروس کرونا، حدود ۲۰ درصد افزایش داشته ایم.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تأکید بر اینکه بحث فروش در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در دو مقوله فروش داخلی و مرزی پیگیری می شود، بیان کرد: فروش داخلی با نرخ های مصوب دولت و در گروه حمل ونقل و مصرف کنندگان انجام می شود، قیمت های حوزه نفت گاز و هوایی نیز بر اساس مصوبه سال ۹۸ از سال های گذشته مشخص است. روزانه ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین و حدود ۸۴ میلیون لیتر نفت گاز به فروش می رسد که از این میزان حدود ۶۰ میلیون لیتر آن در بخش حمل ونقل و با نرخ ۳۰۰ تومان عرضه می شود.

عرب عامری با اشاره به اینکه در مصوبات بودجه دو سال اخیر، نرخ سوخت مصرف کنندگان صنایع بر اساس ۱۰ درصد نرخ گاز طبیعی خوراک پتروشیمی ها محاسبه می شود، افزود: بر این اساس قیمت ها متفاوت شده و سال گذشته نرخ نفت کوره ۳۰۰ تومانی، ۵۷۰ تومان و امسال ۱۳۰۰ تومان شد، بنابراین در فروش داخلی تابع مصوبات هستیم. در بخش فروش مرزی نیز نرخ گذاری تابع مصوبه دولت است، اما نرخ های متفاوتی (۹۰ درصد نرخ نخستین جایگاه کشور مقابل) در کل کشور داریم که این نرخ ها از ۳ هزار تومان تا ۴۳ هزار تومان در مرزهای مختلف متفاوت است، البته در کمیته استانداری مشخص و پس از آنالیز در شرکت پخش، در سیستم فروش اعمال می شود.

وی تأکید کرد: بحث عرضه در بورس داخلی را نیز داریم که ۹۰ درصد آن نفت سفید است. برخی صنایع نیز هستند که ماده اولیه برخی محصولات را تولید می کنند که نفت سفید، خوراک اصلی آنها است. در این حوزه، عرضه با توجه به تعداد مصرف کنندگان به صورت ماهانه یا فصلی است. قیمت پایه یا فوب لحاظ می شود که آن هم یکی از منابع فروش داخلی ما محسوب می شود.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: نرخ فروش هوایی را دولت مشخص می کند که در بحث هواپیماهای خارجی، مطابق مصوبات خودمان اعلام می شود. برای نمونه قیمت سوخت ATK در داخل ۶۰۰ تومان و برای هواپیماهای خارجی در دوره مورد بررسی ۲۴ تومان بوده است. درآمد حاصل از تمامی این موارد مستقیم به خزانه واریز می شود و هیچ واسطه ای وجود ندارد و دولت از آن منابع مصرف می کند.

راه اندازی سامانه صدور مجوز احداث جایگاه های عرضه سوخت

عرب عامری در تشریح اقدام های انجام شده در حوزه سامان دهی عوامل فروش گفت: جایگاه های سوخت به عنوان تأمین کننده فرآورده در بخش حمل ونقل هستند که لازم است درباره فعالیت آنها و محل احداث این جایگاه ها، سیاست هایی را اعمال کنیم که یکی از موضوعات مورد چالش ما این بود که به دلیل حاکمیتی بودن قیمت خرید و فروش و حق العمل، نیاز بود یک سامانه توزیع به صورت متمرکز در ستاد این شرکت راه اندازی می شد که با توجه به قانون اصل ۴۴ در بحث مجوزهای کسب وکار، ما هم به این مقوله ورود کردیم و جزو نخستین شرکت های دولتی بودیم که توانستیم در آن سامانه مجوز لازم را بگیریم و بیشتر از یک سال است که فعال بوده و تاکنون ۷ هزار و ۵۰۰ درخواست احداث جایگاه در آن ثبت شده است.

کارمزد عوامل توزیع گروه مصارف از تکالیف شرکت پخش خارج می شود

وی از دیگر اقدام های انجام شده در حوزه بازرگانی را سامان دهی عوامل توزیع اعلام و تأکید کرد: حق العمل مصرف کنندگانی که سهمیه کمتر از ۶ هزار لیتر در ماه دارند، در گذشته مطابق سازوکار جایگاه ها به آنها پرداخت می شد، اما طبق بررسی های انجام شده، تصمیم گرفتیم در بحث عامل توزیع، مصرف کننده هزینه ها را خودش پرداخت کند و طبق قوانین و بودجه سنواتی، صرفاً مکلف به پرداخت کارمزد در گروه حمل ونقلی هستیم و در گروه مصارف تکلیفی نداریم. سازوکار این طرح در بستر سامانه مجوزها مشخص شده و مصوبه هیئت مدیره را اخذ کرده است و احتمالاً در ماه جاری اجرایی خواهد شد.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی افزود: در بحث واحدهای سوخت گیری نیز درخواست هایی داشتیم که شرکت های بزرگ نظیر برخی معادن که تعداد زیادی نیروی انسانی دارند، جایگاه کوچکی داشته باشند. در این باره نیز شیوه نامه ای تهیه و به سامانه مجوزها ارسال کرده ایم که امیدواریم به زودی نهایی شود.

سامان دهی سوخت رسان های سیار

عرب عامری همچنین از سامان دهی خودروهای سوخت رسان سیار خبر داد و گفت: شیوه نامه سامان دهی خودروهای سوخت رسان سیار تدوین شده و در سامانه مجوزها فعال است و چند درخواست نیز ثبت شده است، بنابراین سوخت رسان های سیار، مشابه تاکسی های اینترنتی فعالیت می کنند و هر کجا سوخت نیاز باشد، اعزام خواهند شد و خدمات ارائه می کنند.

وی با اشاره به فعالیت ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه سوخت در سراسر کشور افزود: به غیر از کلانشهرها و به ویژه تهران، در تمامی کشور ظرفیت مازاد وجود دارد. به منظور احداث جایگاه در شهر تهران که در برخی نقاط به ویژه نیمه شمالی دارای کمبود جایگاه است، با شهرداری تفاهم نامه ای را برای تأمین زمین امضا کردیم که جایگاه های با ابعاد کوچک و متراژ ۱۵ در ۲۵، در کلانشهر تهران احداث شود. در قالب این طرح ۵۰ قطعه زمین از طرف شهرداری به ما معرفی خواهد شد که ۱۲ مورد آن تاکنون نهایی شده و به زودی احداث جایگاه در این نقاط آغاز خواهد شد. کمبود جایگاه سوخت عموماً مربوط به مناطق شمالی شهر تهران است که امیدواریم با این تعداد و اضافه شدن خودروهای سوخت رسان سیار، از وضعیت شلوغی جایگاه ها کاسته شود.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تأکید کرد: بالغ بر ۳۰ درصد نازل های ما مازاد هستند، اما با توجه به قانون اصل ۴۴، همچنان امکان احداث جایگاه در کشور وجود دارد. نظر شرکت و انجمن ها این است که با توجه به اختیاراتی که به وزارت نفت داده شده است، همچنین بحث تدوین سیاست های توزیع در شرکت پخش، نباید به هر تعداد جایگاه احداث شود و صرفه اقتصادی آن باید مدنظر قرار گیرد.

عرب عامری درباره تغییر کاربری جایگاه های عرضه سوخت تصریح کرد: هیچ مالک جایگاهی این اختیار را ندارد که تغییر کاربری بدهد و تغییر کاربری با مجوز شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و فقط در صورت جایگزینی انجام می شود. بحث بخارات بنزین نیز با اجرای طرح کهاب، به میزان استاندارد می رسد، بنابراین در بحث های محیط زیستی نیز مانعی وجود ندارد. علاوه بر آن همکاران و بازرسان شرکت ملی پخش به طور مستمر به جایگاه ها مراجعه و مخازن را بازبینی می کنند.

وی تأکید کرد: مکلف هستیم طرح کهاب را تا پایان ۱۴۰۲ در همه کلانشهرها و مراکز استان ها تا پایان ۱۴۰۳ در سایر جایگاه های کشور اجرا کنیم.

کاهش مصرف سوخت با احداث جایگاه های کوچک در شهرک ها و مجتمع های بزرگ

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین از بررسی طرحی برای احداث جایگاه های کوچک مقیاس در شهرک ها، مجتمع ها و فروشگاه های بزرگ خبر داد و گفت: این طرح فعلاً در دست بررسی است که در صورت اجرایی شدن، علاوه بر کاهش حجم ترافیک جایگاه های مرکز شهر، فاصله مراجعه به جایگاه ها و در انتظار ماندن برای سوخت گیری کاهش خواهد یافت. هم اکنون به طور میانگین روزانه ۱۹ میلیون لیتر بنزین در شهر تهران مصرف می شود که همین ترددهای اضافی برای رسیدن به جایگاه سوخت نیز بخشی از این مصرف است و اگر تعداد محل های سوخت گیری افزایش یابد، در کاهش مصرف سوخت مؤثر است.

وصول ۵۰ درصدی مطالبات شرکت های هواپیمایی/ تغییر شیوه فروش از اعتباری به پیش خرید

عرب عامری درباره وصول مطالبات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در دو سال گذشته بیان کرد: با توجه به اینکه بحث فروش سوخت در شرکت های هواپیمایی به صورت اعتباری است، از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، وصول این مطالبات در دستور کار قرار گرفت.

وی عمده بدهکاران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را شرکت های زیرمجموعه نفتی، نیروگاه ها، نیروهای مسلح و شرکت های هواپیمایی اعلام کرد و افزود: سال ۱۴۰۰، شرکت های هواپیمایی بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان بدهی داشتند که همچنان با شیب تندی در حال افزایش بود، اما از یک سال و نیم گذشته، علاوه بر اینکه این بدهی ها افزایش نیافته، بلکه ۵۰ درصد مطالبات وصول شده و علاوه بر آن پیش پرداخت نیز برای مصرف ماهانه شرکت های هواپیمایی انجام شده است، بنابراین سبک فروش از اعتباری نه به نقدی، بلکه به پیش خرید تغییر یافته است.

شیوه نامه تسویه بدهی سوختی شرکت های نفتی تدوین شد

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه شرکت های زیرمجموعه نفتی بزرگ ترین بدهکاران ما هستند، گفت: به دلیل سازوکار عجیبی که از سال ۹۸ در بحث تحویل نفت گاز به شرکت های نفتی وجود داشت، در حوزه تعیین نرخ و بدهی انباشته، چالش های زیادی را با شرکت های تابع نفت از جمله مناطق نفت خیز جنوب، ملی نفت و پارس جنوبی و ... داشتیم که با تعریف یک شیوه نامه، بحث بدهی شرکت های نفتی نیز سامان دهی شده و در حال اصلاح حساب هایمان با این شرکت ها هستیم که این هم در دولت سیزدهم اجرایی شده است.

عرب عامری افزود: بیشترین مطالبات ما از شرکت های تابع نفت و پس از آن شرکت های هواپیمایی بود که با مشخص شدن نرخ ها برای شرکت های نفتی و خرید در محل، هم اکنون هواپیمایی ها در رتبه اول قرار گرفته اند. تسویه بدهی نیروهای مسلح نیز از محل منابع تخصیص یافته در بودجه سال ۱۴۰۰ در حال تسویه و حل وفصل است.

شرکت پخش را با یک میلیون تقاضای کارت سوخت و ۹ هزار قطعه موجودی تحویل گرفتیم

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره اقدام ها و برنامه ریزی های انجام شده در حوزه تأمین کالای موردنیاز شرکت ملی پخش گفت: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم با یک میلیون تقاضای کارت سوخت مواجه بود، در حالی که موجودی کارت سوخت ما ۹ هزار قطعه بود و شرایط بسیار حادی ایجاد شده بود، از آن طرف قیمت سوخت تغییر کرده بود و سیاست های مبارزه با قاچاق که از سوی دولت اعمال شده بود، نیاز مردم برای دریافت کارت سوخت را افزایش داده بود. سال ۱۴۰۱ جزء سخت ترین سال های شرکت ملی پخش به لحاظ تأمین کارت بود که حجم تقاضا مرتب در حال اضافه شدن و موجودی نیز محدود بود، اما با برنامه ریزی های انجام شده علاوه بر تأمین نیاز مردم در سال ۱۴۰۰، سال گذشته (۱۴۰۱) توانستیم از تمام منابع داخلی و خارجی، حدود ۳ میلیون کارت سوخت تأمین کنیم. علاوه بر آن با چند شرکت داخلی قراردادهای متعددی منعقد و ۲ میلیون قطعه کارت نیز در سال جاری وارد شده است و امروز خوشبختانه هیچ درخواست کارتی در انتظار نداریم.

امضای قراردادهای متعدد با تأمین کنندگان و ذخیره مناسب کارت سوخت

عرب عامری افزود: هم اکنون علاوه بر حدود ۸۰۰ هزار کارت مازاد، یک قرارداد یک میلیونی و یک قرارداد جدید ۶ میلیونی آماده تحویل کارت نیز داریم که از ابتدای شهریورماه شروع به تحویل کارت های می شود و تقریباً معضل کارت سوخت برای ما رفع شده است و درخواست ها ثبت شده و همان روز برای تولید ارسال می شود که چند روز نیز صرف پاکت گذاری و تحویل پست و متقاضی شود.

وی میزان مصرف کارت سوخت روزانه کشور را با احتساب نوپلاک ها، بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار قطعه اعلام کرد و گفت: در برخی ماه های سال ۱۴۰۱، ۸۰۰ هزار درخواست ثبت شده داشتیم، اما امروز این میزان متعادل شده است و هم اکنون بیش از ۹۵ درصد خودروها کارت سوخت دارند.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی یکی دیگر از چالش های موجود در حوزه بازرگانی را تأمین تجهیزات سامانه هوشمند شامل آی پی سی و پین پد (کارتخوان) عنوان کرد و گفت: در ابتدای شروع به کار دولت، نزدیک ۲۵۰ جایگاه آماده راه اندازی داشتیم که تجهیزات نداشتیم که به آنها بدهیم و بیشتر از یک سال جایگاه آماده راه اندازی بود، اما فعال نمی شد، بنابراین با چند شرکت دانش بنیان وارد مذاکره شدیم و قرارداد تأمین ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کارتخوان با یک شرکت دانش بنیان داخلی منعقد شد که در این ماه تحویل خواهد شد و به زودی یک مناقصه تأمین ۱۰ هزار دستگاه کارتخوان برای استفاده در جایگاه های جدید و موجود نیز برگزار خواهد شد.

عرب عامری بیان کرد: قرارداد تأمین ۸۰۰ قطعه آی پی سی نیز با شرکت داخلی پرساصنعت داریم که ۲۴۰ قطعه آن تحویل شده و حدود ۸۰ قطعه مازاد نیز وجود دارد و مابقی نیز تا آذرماه تحویل می شود. در بحث کارتخوان نیز با این شرکت و چند شرکت دیگر که اعلام آمادگی کرده اند، مذاکره کرده ایم که امیدواریم بتوانیم از خدمات آنها در تأمین کالای سامانه هوشمند سوخت استفاده کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.