| کد خبر: 194191 |

برطرف شدن محدودیت‌های تجاری با رسمی شدن مرز شوشمی

رسمی شدن مرز شوشمی محدودیت‌های صادراتی و وارداتی را برطرف می‌کند.

تین نیوز

فرماندار پاوه با اشاره به مصوبه هیات دولت (۱۶ مرداد ۹۸) مبنی بر مجاز شدن مرز شوشمی گفت: با قانونی و مجاز شدن این مرز بسیاری از محدودیت های صادراتی، وارداتی و تردد افراد برطرف می شود و می تواند رونق خاصی به این منطقه ببخشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، پرویز ایده‌پور افزود: مرز شوشمی ۷۰ ساله است به صورت بازارچه موقت (غیر رسمی) بین دو کشور ایران و عراق شناخته می شد اما به لطف سال‌ها تلاش و پیگیری مسئولان، هفته گذشته در هیات دولت مرز رسمی یا مجاز برای صادرات و واردات معرفی شد.

ایده‌پور در ادامه امکان مسافرت از مرز شوشمی را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رسمی شدن آن برای مردم منطقه با توجه به نسبت‌ها آن‌ها دانست و بیان داشت: مجاز شدن این مرز حاصل سفر رییس جمهوری به عراق و سفر وزیر امور خارجه به اقلیم کردستان است که بر سر آن توافق شد.

او استقرار اداره گذرنامه را یکی از الزامات ارتقا جایگاه مرز شوشمی برای تسهیل تردد افراد دانست و گفت: پس از ابلاغ اجرایی این مصوبه به استان و ادارات مربوطه بسیاری از محدودیت تجارت از بازارچه فعلی شوشمی برداشته می شود و پیله‌وری، صادرات و واردات آن رونق بیش‌تری می‌گیرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با رسمی شدن بازارچه شوشمی بسیاری از زیر ساخت‌ها و شرایط گمرکی آن نیز ایجاد شود. 

امسال بیش از ۱۳ میلیون دلار از بازارچه شوشمی صادرات شده است

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه گفت: در چهار ماه سپری شده از سال جاری ۱۳ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۳۶ دلار کالا به وزن ۸۶ هزار و ۲۵۸ تن از گمرک بازارچه مرزی شوشمی شهرستان پاوه صادر شد.

خلیل حیدری افزود: این میزان کالای صادر شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از حیث ارزش ۱۲ درصد و از لحاظ وزن ۵۱ درصد کاهش داشته است.

مرز شوشمی در بخش مرزی نوسود از توابع شهرستان پاوه واقع شده است. این بخش با بیش از ۱۰هزار نفر جمعیت دارای دو بازارچه مرزی است.

استان کرمانشاه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و اکنون پنج مرز و بازارچه رسمی در این استان فعال است. 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.