| کد خبر: 180376 |

صندوق توسعه حمل‌ونقل از مالیات معاف است

فعالیت‌های صندوق توسعه حمل و نقل از هرگونه مالیات و عوارض معاف است، همچنین در صورت انحلال صندوق، همه اموال و دارایی‌های آن پس از کسب تعهدات و بدهی‌ها به دولت تعلق دارد.

تین نیوز

فعالیت‌های صندوق توسعه حمل و نقل از هرگونه مالیات و عوارض معاف است، همچنین در صورت انحلال صندوق، همه اموال و دارایی‌های آن پس از کسب تعهدات و بدهی‌ها به دولت تعلق دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، در ماده ۴۸ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور آمده است به منظور ایجاد سازوکارهای تأمین منابع مالی پایدار برای توسعه زیرساخت و ناوگان حمل و نقل کشور، تشویق، حمایت و مشارکت در سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها بیمه‌ سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه حمل‌ونقل و مشارکت در ساخت، توسعه و نگهداری شبکه و زیرساخت‌ها دولت می‌تواند صندوق توسعه حمل و نقل را با سرمایه اولیه ۱۹۰ هزار میلیارد ریال از دارایی‌های خود را که در اختیار وزارت راه، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن قرارداد با استفاده از منابع پیش‌بینی شده در این ماده و نیروی انسانی موجود وزارت راه و با شخصیت حقوقی مستقل دولتی وابسته به وزارت راه و شهرسازی تشکیل دهد؛ این صندوق طبق اساسنامه خود و در چارچوب مصوبات هیأت امنا متشکل از وزرای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور توسط هیأت عامل فعالیت می‌کنند.

در این راستا طبق اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کارگروه ویژه تدوین متن پیش‌نویس اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل در نیمه اول سال ۹۶ تشکیل شد.

جلسات متعدد کارشناسی و مدیریتی با حضور مدیران و کارشناسان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در محل معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه در سال ۹۶ تشکیل و متن نهایی پیش‌نویس صندوق توسعه حمل‌ونقل حاصل و به دفتر معاون اول رئیس جمهور ارسال شد.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه روند بررسی و تصویب لایحه این صندوق در دولت طولانی شده است.

*  پیش‌نویس اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل برای تصویب به هیأت دولت ارسال شد

در ماده ۴۸ بند ۱ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور آمده است شرایط و مقررات فعالیت منابع، مصارف، انحلال، ارکان، صندوق، وظایف و اختیارات هیأت امنا و هیأت عامل به موجب اساسنامه آن صندوق است که به پیشنهاد راه و شهرسازی و هماهنگی وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

دستگاه اجرایی این حکم وزارت راه و شهرسازی است.

براساس اطلاعات سازمان برنامه و بودجه پیش‌نویس اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل برای تصویب به هیأت دولت ارسال شده است و روند بررسی و تصویب لایحه آن در دولت زمان‌بر شده است.

براساس ماده ۴۸ بند ۲ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، در صورت انحلال صندوق، همه اموال و دارایی‌های آن پس از کسب تعهدات و بدهی‌ها به دولت تعلق دارد.

طبق ماده ۴۸ بند ۳ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، فعالیت‌های صندوق توسعه حمل و نقل از هرگونه مالیات و عوارض معاف است.

طبق ماده ۴۸ بند ۴ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، منابع صندوق حمل‌ونقل شامل موارد زیر است:

الف) ‌سرمایه اولیه دولت از طریق سازوکار بودجه‌های سنواتی تأمین می‌شود‌.

ب) همه یا برخی از عوارض خودرو، جاده، سوخت که در قوانین درج شده است براساس اساسنامه مصوبه هیأت دولت از منابع صندوق است.

پ) درآمدهای حاصل از طرح‌های دولتی که بهره‌برداری و نگهداری آن به بخش غیردولتی واگذار می‌شود، از منابع صندوق است.

ت) درآمدهای حاصل از پروژه‌های مشارکتی که استهلاک اصل و فرع سرمایه‌گذاری آن تمام شده و به دولت منتقل شده است.

ث) درآمد حاصل از واگذاری املاک و اراضی مازاد وزارت راه و شهرسازی از منابع صندوق حمل و نقل است.

طبق ماده ۴۸ بند ۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور انجام همه عملیات پولی صندوق و حمل و نقل صرفا از طریق بانک‌های دولتی و غیر دولتی طرف قرارداد عاملیت با صندوق صورت می‌گیرد.

صندوق موظف است منابع مالی خود را صرفاً در بانک‌های طرف قرارداد سپرده‌گذاری کند و اعطای تسهیلات و ارائه تضامین به متقاضیان متناسب با سپرده‌گذاری صندوق نزد بانک‌های عامل صورت می‌پذیرد که همانگونه که گفته شد در قالب پیش‌نویس اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل برای تصویب به هیأت دولت ارسال شده اما روند بررسی و تصویب لایحه در دولت طولانی شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.