| کد خبر: 188345 |

◄ بحران حمل بار پس از کاهش سهمیه سوخت کامیون‌ها

در حالی‌که خبرگزاری‌ها از قول برخی مسئولان دولتی از احتمال کاهش سهمیه پایه گازوئیل برای کامیون‌‌های کمتر فعال خبر داده‌اند، رانندگان و کامیونداران به مشکلات مربوط به کمبود سوخت و اثرات آن بر حمل بار اشاره می‌کنند.

تین نیوز

در حالی‌که خبرگزاری‌ها از قول برخی مسئولان دولتی از احتمال کاهش سهمیه پایه گازوئیل برای کامیون‌‌های کمتر فعال خبر داده‌اند، رانندگان و کامیونداران به مشکلات مربوط به کمبود سوخت و اثرات آن بر حمل بار اشاره می‌کنند

بیش‌تر بخوانید: 

به گزارش تین نیوز، تعدادی از رانندگان در گفت‌وگو با این شبکه خبری از مشکلاتی خبر داده‌اند که به علت کافی نبودن سهمیه سوخت‌شان با آن مواجه شده‌اند.

یکی از رانندگان خود مالک در مورد مشکل سوخت خود به تین‌نیوز گفت: مالک یک دستگاه کشنده فراز (هوو) هستم، مصرف این کشنده حدود 50 لیتر در 100 کیلومتر است که متاسفانه 30 لیتر هم برای من محاسبه نمی‌شود.

او اظهار کرد: چهار ماه است این کشنده را خریداری کرده‌ام و تمام بارنامه‌های صادره در محور اراک بندرعباس و بالعکس و یا اراک خراسان رضوی و بالعکس بوده ولی سوخت مورد نیاز برای بنده در نظر گرفته نشده است.

او با طرح این پرسش که سهمیه طی چه فرمولی محاسبه می‌شود، اظهار کرد: مگر چقدر از سوخت قاچاق از باک راننده تامین می‌شود که مسئولان این همه راننده را تحت فشار می‌گذارند؟ حدود 80 در صد از مسیر ورود کالا به کشور از بندرعباس و بندر امام به سمت تهران است که سربالایی بوده و مصرف گازوییل را 50 در صد و در 2 فصل اول سال به علت گرمای هوا حدود 60 درصد افزایش می‌دهد، ولی این مسئله اصلا در محاسبه سهمیه لحاظ نمی‌شود.

وی تاکید کرد: اغلب رانندگان در پایان ماه سوخت مورد نیازشان را به سختی از دیگر همکاران تامین می‌کنند و چنانچه این روند واریز میزان کم سوخت ادامه پیدا کند، حتماً وضعیت حمل‌ونقل بحرانی می‌شود.

این راننده اظهار کرد: ای کاش قیمت سوخت کاملاً آزاد شود تا هم شاهد قاچاق آن نباشیم و هم رانندگان در دریافت سوخت دچار مشکل نشوند.

او افزود: به‌طور مثال کرایه تریلر برای حمل25 تن برنج از بندرعباس به تهران حدود 4 میلیون و 500 هزار تومان بوده و حدود  800 لیتر گازوئیل برای طی این مسافت مورد نیاز است که اگر هزینه سوخت آزاد مثلاً لیتری 5000 تومان در نظر گرفته و به کل کرایه 4 میلیون اضافه شود، کرایه حمل هرکیلو برنج از 180 تومان به 340 تومان افزایش پیدا می‌کند که در مقابل سودهای نجومی تاجران اصلاً به جایی بر نمی‌خورد.

امید معروفی نیز در این مورد به تین‌نیوز گفت: من ماه‌های قبل سوخت کم نمی‌آوردم و همیشه به اندازه کافی داشتم ولی اردیبهشت سهمیه خیلی کم شد، واقعاً با این سهمیه به کجا برای حمل بار می‌توانم بروم؟

یکی دیگر از رانندگان نیز اظهار کرد: کامیون‌هایی که بار برای مرز عراق یعنی مهران، سومار، خسروی، مریوان و...حمل می‌کنند پس از تخلیه بار، دیگر باری موجود نیست تا هنگام برگشت بارگیری کنند به همین دلیل خالی برمی‌گردند.

وی افزود: این کامیون‌ها چون هنگام برگشت خالی برمی‌گردند بنابراین فقط حمل بار برای رفت ثبت می‌شود ولی هنگام برگشت پیمایش خودرو ثبت نمی‌شود که این موضوع در تخصیص سهمیه سوخت تاثیر منفی دارد.

او گفت: همچنین در زمان تخصیص سهمیه سوخت باید به معطلی در صف تخلیه و بارگیری، صف‌های ورود به پارکینگ‌ها و  ... نیز توجه شود.

راننده دیگری نیز به تین نیوز گفت: سهمیه گازوئیل این ماه کامیونم، 3هزار لیتر بود که یک سرویس ازبکستان رفتم 700 لیتر سوخت مصرف کردم، برگشتم تا تهران 700 لیتر دیگر مصرف شد، الان 1500 لیتر دیگر گازوئیل دارم که اگر یک سرویس به بندرعباس بروم و برگردم 1200 لیتر مصرف می‌کنم و 300 لیتر دیگر سوخت باقی می‌ماند، با این 300 لیتر سوخت برای کجا می‌توانم بارگیری کنم؟

یاسر دانشگر از دیگر رانندگان فعال در بخش حمل بار نیز اظهار کرد: برای یک رفت و برگشت بندرعباس به تهران ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ لیتر سوخت مصرف می‌کنم. سهمیه سوختم 3000 لیتر است با بقیه سوخت کجا می‌توانم بروم؟ بندر به تهران ۱۴۰۰ کیلومتر است و اگر در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴۵ لیتر مصرف شود ۲۸ × ۴۵= ۱۲۶۰ لیتر خواهد شد و این در شرایطی است که تمام مسیر بدون گردنه و بار نیز زیر ۲۰ تن باشد و ترافیک هم نباشد.

او تاکید کرد: مسیرهایی که به صورت یکسر خالی تردد شده و در پیمایش ثبت نمی‌شود هم باید محاسبه شود، برای مثال خود من برای بارگیری باید به بندر نوشهر که تا محل سکونتم ۱۲۰ کیلومتر است، بروم و بارگیری معمولاً ۳ الی ۴ روز خواب دارد یعنی سه روز رفت و برگشت و ۷۲۰ کیلومتر که هیچ کجا ثبت نمی‌شود و سوختی هم برای آن درنظر گرفته نمی‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • آیت زارع 1 1

    سلام شما احضار میکنید تو هر پمپ بنزینی کارت آزاد گذاشتید تو خط بندر امام ما به هرکدام پمپ بنزینی
    مراجعه میکنیم می گویند ما کارت شخصی داریم آزاد نداریم

  • رسول بخشیان 1 1

    واقعا یه فکری بکنید اخه چیکار کنیم چقدر به اینو اون التماس کنیم برای سوخت چرا اینقدرمردم رو اذیت میکنید خدا رو خوش نمیاد

  • فرزاد 0 1

    سلام وخسته نباشید به همه همکاران عزیز. مسیر ما سیستان بلوچستان همیشه یه سر باریم. حالا که سهمیه ها رو کم کردن خیلی سخت شده. ما برای سوخت زدن سهمیه خودمون زاهدان 20ساعت باید توی صف باشیم این انصافه اگه حساب کنی باید هر ماه یک هفته برای زدن سهمیه سوخت ماشین زاهدان بخوابه همه سرمایه ما بنده با ین مشکلات و اصتحلاک جور در نمیاد هیچ کسی هم کاری نمیکنه حتی پمپ ها رو شبانه روزی نمیکنن تا شب میشه تعطیل میکنن. آقای مسئول یه بار بیا 20 ساعت توی صف برای سوخت گیری تا حال مارو درک کنی