مکانیسم ماشه؛ فشار جدید بر رانندگان ماشین سنگین و افزایش قیمت کامیون ها!
تحریمها و بازگشت خودکار محدودیتها در قالب مکانیسم ماشه، صنعت حمل و نقل جادهای ایران را هدف قرار داده و باعث افزایش هزینهها، کاهش ترانزیت خارجی و افت عملکرد خطوط مونتاژ و نوسازی ناوگان خواهد شد.

تحریم ها و فعال شدن مکانیزم ماشه تنها یک ماجرای سیاسی یا حقوقی نیست؛ بلکه تحریم ها و مکانیسم ماشه بر وضعیت بار و حمل و نقل جاده ای تاثیرات بسیاری خواهد داشت. به بیان ساده این تصمیم به شکل مستقیم بر جاده های ایران، باربری ها و واردات و مونتاژ خودرو سایه می اندازد. صنعت حمل ونقل جاده ای که بیش از ۹۰ درصد بار کشور را جابجا می کند، با مشکلاتی روبه رو می شود که هم معیشت رانندگان و زنجیره تامین نیاز مردم نیز مختل خواهد شد. با این مقدمه با ما همراه شوید تا تاثیر مکانیسم ماشه بر بازار ماشین سنگین را بررسی کنیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از سایت باکامیون، مکانیسم ماشه یا همان اسنپ بک، بندی از برجام است که به کشورهای عضو این توافق اجازه می دهد در صورت مشاهده نقض تعهدات از سوی ایران، تحریم های شورای امنیت را بدون هیچ مانع حقوقی دوباره برقرار کنند. این سازوکار در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل پیش بینی شد تا ابزار فشار سریع و یک جانبه ای در دست قدرت های جهانی باشد.
با فعال شدن مکانیسم ماشه، شش قطعنامه قبلی شورای امنیت که بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ علیه ایران صادر شده بود، به طور خودکار بازمی گردد. این یعنی محدودیت های سخت در حوزه مالی، بانکی، حمل ونقل و خرید تجهیزات، دوباره سایه سنگین خود را بر اقتصاد کشور می اندازد.
در بخش حمل ونقل جاده ای، چنین تحریم هایی بیش از همه بر واردات کامیون ، قطعات یدکی و دسترسی به خدمات بیمه و سوخت رسانی اثر می گذارد. نتیجه اش فرسودگی بیشتر ناوگان، افزایش هزینه های نگهداری، افزایش قیمت کامیون و در نهایت گران تر شدن جابه جایی کالا خواهد بود؛ اتفاقی که هم رانندگان و شرکت های حمل ونقل را تحت فشار می گذارد و هم بر قیمت نهایی کالا برای مصرف کننده اثر مستقیم دارد.
تاثیر مکانیسم ماشه بر بازار ماشین سنگین
در زیر تاثیر مکانیسم ماشه بر بازار ماشین سنگین و تبعات آن به ویژه بر رانندگان را بررسی خواهیم کرد.
گرانی قطعات، مخارج نگهداری و تعمیراتی
همانطور که می دانید اکثر کامیون های فعال در جاده های کشور اروپایی و آسیایی (چینی) هستند. از این رو با سخت تر شدن واردات، پیدا کردن قطعه اصلی (اورجینال) بسیار سخت می شود. و قیمت ها نیز در بازار آزاد افزایش چشمگیری پیدا می کند. حالا رانندگان برای یک قطعه ساده مجبورند چند برابر هزینه کنند و آن را از بازارهای واسطه یا غیررسمی بخرند. این موضوع هم هزینه تعمیر و نگهداری را بالا برده و هم نرخ کرایه باربری را افزایش می دهد.
رکود خطوط مونتاژ و توقف طرح های نوسازی
با خروج شرکای خارجی از صنعت خودروهای تجاری، بسیاری از پروژه های مشترک مونتاژ کامیون نیمه کاره رها می شوند. خطوط تولید داخلی که وابسته به قطعات وارداتی بودند هم حالا با رکود جدی دست و پنجه نرم می کنند. نتیجه این وضعیت روشن است، نوسازی ناوگان فرسوده عملاً متوقف شده و کامیون های قدیمی همچنان باید بار جاده های ایران را به دوش بکشند؛ ناوگانی که مصرف سوخت بالایی دارد و ایمنی آن هم برای رانندگان و مردم نگران کننده است.
کاهش بار خارجی و افت سهم ترانزیت کشور
با افزایش تحریم ها و اسنپ بک اغلب شرکت های خارجی دیگر حاضر به همکاری با حمل ونقل ایران نیستند. کنترل بار و معطلی رانندگان در مرز به بیشترین حد خود می رسد. به ویژه حجم بارهای ترانزیتی که از ایران رد می شدند بسیار کاهش می یابد. در نتیجه، بخشی از این مسیرها به کشورهای همسایه تمایل پیدا کرده و سهم ایران از بازار ترانزیت با افت بسیار زیادی مواجه خواهد شد.
افزایش کرایه بار و فشار مضاعف بر رانندگان
رانندگان کامیون بیشترین آسیب را از این شرایط می بینند. از کمبود لاستیک و روغن گرفته تا قیمت سرسام آور لوازم مصرفی، همه دست به دست هم داده تا کار آن ها سخت تر از همیشه شود. هرچند نرخ کرایه بار در ظاهر بالا رفته، اما این افزایش اصلاً با هزینه های واقعی رانندگان همخوانی ندارد. همین موضوع باعث شده بسیاری از شرکت های حمل و نقل یا رانندگان مستقل، به فکر تعطیلی یا کاهش فعالیت بیفتند.
افزایش قیمت ماشین سنگین
با توجه به تاثیر مکانیسم ماشه بر بازار ماشین سنگین که گفتیم، در این شرایط با فعال شدن مکانیزم ماشه قیمت ماشین سنگین به بیشترین حد ممکن خواهد رسید. و بازار خرید و فروش ماشین سنگین با کمترین میزان معامله خود می رسد. همانطور که می دانید قیمت کامیون به دلار وابسته است. از این رو با افزایش قیمت دلار، فروشنده نیز ناچار به افزایش خواهد شد. برای مثال، کامیون هایی که تا همین چندسال پیش با قیمت اقتصادی به فروش می رسیدند؛ در این شرایط لوکس محسوب می شوند و با قیمت های نجومی خرید و فروش می شوند
در آخر
بنابراین، تحریم ها و فعال شدن مکانیسم ماشه می توانند به طور مستقیم و غیرمستقیم به صنعت حمل و نقل جاده ای ایران ضربه بزنند و باعث کاهش عملکرد و رونق این صنعت شوند. نظر شما دربارۀ تاثیر مکانیسم ماشه بر بازار ماشین سنگین و به خصوص رانندگان کامیون چیست؟ نظرات خود را در این باره با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.