◄ تأثیر مکانیزم ماشه بر بازار خودرو ناچیز است
عماد جعفری، کارشناس بازار خودرو، با اشاره به وضعیت فعلی بازار گفت: برخلاف تصور عمومی، رکود فعلی به نفع مصرف کننده است و بازار خودرو به سمت تعادل و آرامش حرکت می کند.

در شرایطی که بازار خودرو از تبوتاب سرمایهگذاری فاصله گرفته، رکود فعلی نهتنها نشانه بحران نیست، بلکه فرصتی طلایی برای مصرفکنندگان واقعی فراهم کرده است؛ بازاری که دیگر محل سودآوری دلالان نیست و با ورود خودروهای وارداتی، قیمتها به سمت تعادل حرکت میکنند.
به گزارش تین نیوز، عماد جعفری، کارشناس بازار خودرو، با اشاره به وضعیت فعلی بازار گفت: برخلاف تصور عمومی، رکود فعلی به نفع مصرف کننده است و بازار خودرو به سمت تعادل و آرامش حرکت می کند.
به گفته او، خودرو دیگر کالای سرمایه ای محسوب نمی شود و خرید آن با هدف سودآوری چندان منطقی نیست.
آزادسازی واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی پس از ۱۳ سال
جعفری درباره تأثیر مکانیزم ماشه بر قیمت خودرو اظهار داشت: این موضوع بیش از حد بزرگ نمایی شده است. ایران سال هاست تحت تحریم قرار دارد و فعال شدن مکانیزم ماشه تأثیر قابل توجهی بر شرایط فعلی ندارد. او افزود: مشکلات ارزی و محدودیت های واردات و صادرات، مدت هاست که گریبان گیر اقتصاد کشور است و مسیر خود را با یا بدون راه حل ادامه می دهیم.
وی با اشاره به سابقه واردات خودرو در دوران تحریم گفت: حتی در زمان بازگشایی واردات خودرو، کشور همچنان تحت تحریم بود و نمایندگی های رسمی فعالیتی نداشتند. اکنون نیز بیشتر خودروهای وارداتی از چین و از طریق مسیرهای غیررسمی وارد می شوند.
جعفری تأکید کرد: عامل اصلی تأثیرگذار بر قیمت خودرو، نرخ ارز است که با اقدامات وزارت صمت تا حدی کنترل شده است. او تصمیمات اخیر وزارتخانه، از جمله واگذاری قیمت گذاری به تولیدکنندگان و حذف شورای رقابت را مثبت ارزیابی کرد.
در ادامه، این کارشناس بازار خودرو به تفاوت میان قیمت های واقعی و قیمت های کاذب در سایت های فروش اشاره کرد و گفت: بازار در حال حاضر در رکود است، اما این رکود باعث کنترل عرضه و تقاضا شده و مانع از افزایش غیرمنطقی قیمت ها می شود.
او هشدار داد: در صورت توقف واردات و کاهش کیفیت تولید داخلی، قیمت خودروهای وارداتی دست دوم به شدت افزایش خواهد یافت و خودروهای داخلی نیز دچار حباب قیمتی می شوند. اما در شرایط فعلی، رقابت میان تولیدکنندگان داخلی و وارداتی ها مانع از افزایش قیمت ها شده است.
جعفری در پایان گفت: قیمت های درج شده در آگهی ها واقعی نیستند و معاملات واقعی با قیمت های پایین تر انجام می شود. اگر خریدار واقعی وارد بازار شود، می تواند خودرو را با قیمت مناسب تری تهیه کند. پیش بینی می شود در هفته های آینده، قیمت ها تا ۳۰۰ میلیون تومان کاهش یابد.