| کد خبر: 268919 |

لیست سیاه FATF و ساده انگاری های خطرناک

این گروه بین المللی (که تدوین کننده استانداردهای بین المللی در مبارزه با پولشویی، تأمین مالی تروریسم و اشاعه گری است) در گزارش اخیر خود ایران را از اتهام تأمین مالی تروریسم مبرا دانسته که می تواند یک موفقیت حقوقی برای کشورمان محسوب شود.

تین نیوز

ادامه حضور ایران در لیست سیاه پولشویی گروه ویژه اقدام مالی (Financial Action Task Force)  که در گزارش اخیر این مرجع بزرگ بین المللی به آن تاکید شده است، شاید در منظر برخی صاحب نظران سیاسی موضوعی ساده و کم اهمیت باشد، اما از نظر اقتصادی تبعات ناخوشایندی را برای توسعه روابط تجاری ایران در بازارهای بین المللی به همراه دارد. 

بی اعتبار شدن تبادلات بانکی، حساسیت بالا نسبت به تراکنش های مالی و خودداری بانکها و شرکت های خارجی از همکاری مشترک با ایران جزو مهمترین تبعات حضور در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی است. 

هم اینک حدود 194 کشورعضو گروه ویژه اقدام مالی هستند که از میان آنها فقط نام سه کشور ایران، کره شمالی و میانمار در لیست سیاه پولشویی قرار دارد.  یعنی حتی شرکای همسود سیاسی و تجاری ایران نظیر چین، روسیه و عراق نیز مقررات مالی خود را به گونه ای تدوین کرده اند که مورد ارزیابی منفی این نهاد بین المللی قرار نگیرند.

این گروه بین المللی (که تدوین کننده استانداردهای بین المللی در مبارزه با پولشویی، تأمین مالی تروریسم و اشاعه گری است) در گزارش اخیر خود ایران را از اتهام تأمین مالی تروریسم مبرا دانسته که می تواند یک موفقیت حقوقی برای کشورمان محسوب شود، با این وجود از تمامی کشورهای عضو خواسته است که در قبال 3 کشور باقیمانده در لیست سیاه به دلیل روابط مالی مشکوک به پولشویی اقدامات نظارتی مظاعف و ضروری پیش بگیرند. 

چنین توصیه ای می تواند باعث کاهش حجم تجارت خارجی و به تبع آن کاهش درآمدهای ارزی و رشد نرخ تورم ایران در ماههای آینده شود. 

البته تجربه ثابت کرده است که اتکا به اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبری و کاهش وابستگی به بازارهای خارجی می تواند در تضعیف آثار منفی تحریم های بین المللی و یا حساسیت های توصیه شده گروه ویژه اقدام مالی نقش مؤثری داشته باشد، اما هیچکدام از دولت های 4 دهه اخیر موفق به سیاست گذاری و پیاده سازی اصول اقتصاد مقاومتی در کشور نشده اند و به همین دلیل اقتصاد ایران کماکان وابستگی های انکارناپذیری به بازارهای بین المللی دارد.  

در این شرایط برخی مسئولان و صاحب نظران موضوع ادامه حضور ایران در لیست سیاه FATF را کم اهمیت جلوه می دهند و از تبعات منفی آن غافلند. حتی یکی از همین افراد اخیراً اظهار امیدواری کرده که روزی ایران FATF و سوئیفت (سامانه بین المللی نظارت بر مبادلات ارزی) خاص خود را داشته باشد! مثل آن است که کسی ادعا کند ایران باید تمامی ارتباطات بین المللی خود را قطع کرده و در یک محیط کاملاً بسته و محصور، صرفاً براساس قوانین داخلی با خودش داد و ستد کند. 

بدیهی است که چنین سفسطه ای از معنای بومی سازی و تعبیر غلط از اقتدار ملی هرگز همراستا با اصول اقتصاد مقاومتی و یا منطبق با دکترین درون زایی و برون گرایی گام دوم انقلاب نیست و حتی می تواند میزان وابستگی اقتصاد ایران را به بازارهای بین المللی بیشتر می کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه اطلاعات

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    بعد از جنگ جهانی دوم ، تمام قوانین و نهادهای بین المللی به نفع طرف های پیروز جنگ و جهت سلطه دائمی این ها بر دنیا نوشته شد fatf ، اسم و تعریف زیبایی داره اما کارکرد واقعی آن ، نشان دادن ریز مبادلات و ریز اقتصاد کشورها به آمریکا و انگلیس است چنانکه سوئیفت هم تحت فرمت خود ، همین کار را می کند چنانکه دلار هم قبل از اینکه یک پول باشد یک ابزار نظارتی تحریمیست بقیه ساختارهای جهانی مثل بانک جهانی پول هم جهت استیلای تسلط آمریکا و انگلیس بر دنیا فعالیت می کنند خود سازمان ملل و امثال آژانس انرژی اتمی چگونه فعالیت می کند ؟ دانشمندان ما چگونه ترور شدند ؟
    این ها حقایق بسیار ساده و ابتدایی هستش حال کشورها باید تصمیم بگیرند که زیر نظر این ساختارها و نهادها قرار بگیرند و زیر پرچم آمریکا و انگلیس بودن را بپذیرند و حتی به امثال کاپیتولاسیون بله بگن بله ایی که مثلا ژاپنی ها گفتند یا اینکه ظرفیت ها و توانایی های خود را ببینند و نخواهند که زیر پرچم باشند.
    دسته شما همه تلاشش را می کند که بگوید در دنیا همه زیر پرچم بودن را انتخاب کردن و این فقط ایران و کره شمالی هستن که ساز مخالف می زنن ! اگر اینگونه است چرا روسیه ، چین و ... سراغ حذف دلار و بستن روابط با پول های ملی و حتی تهاتر رفته اند ؟ هدف از تشکیل سازمان هایی مثل شانگهای ، بریکس و ... چه هست ؟ تشکیل بانک های بین المللی چه هست ؟ تلاش های علمی مثل تشکیل شبکه ملی موقعیت یابی از سمت امثال چین و روسیه چی هست ؟ و ... دسته شما با تعاریف زیبا و بعد گفتن اینکه هزینه می دهیم می خواهند تسلط غرب بر دنیا را حفظ کنند تو همه کشورها هم تو نسخه های مختلف هستید هسته ایی را تعطیل کردین و امثال هوافضا را به شکل غیررسمی (که ۲ عنصر تعریف یک کشور قدرتمند است) اگر توان تثبیت می داشتین بعد برجام منطقه ایی را رو می کردین بعد برجام موشکی و ... خورد خورد همه جان و توان این مملکت را می گرفتید تا حتی توانی برای حفظ حاکمیت خود هم نداشته باشیم و خاک مان هم تجزیه شود متوجه ماهیت غرب طی این تاریخ بلند در دوره قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی نشدین سر برجام بازم از غرب خوردین بازم گویا متوجه نشدین !