| کد خبر: 47505 |

◄ توجه ویژه خودروسازان به مذاکرات هسته‌ای

تین نیوز | هر چند صنعت خودروی ایران تا حد زیادی توانسته است با وجود شدت یافتن تحریم‌ها در ۳ سال اخیر به روند فعالیت خود ادامه دهد اما تردیدی نیست که وجود تحریم، بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی کشور را متاثر از شرایط خود ساخته است.
 
به گزارش تین نیوز دبیر انجمن قطعه سازان در این زمینه گفت: حجم فشارهای ناشی از تحریم در سال ۱۳۹۱ به اندازه‌ای بود که حتی بر اساس تجزیه و تحلیل کارشناسان خارجی در ارتباط با صنعت خودروی ایران، این صنعت نباید به فعالیت‌های خود ادامه می‌داد اما در عمل این گونه نشد و اکنون نسبت به سال قبل رشدی حدود ۶۵ درصدی را پیش رو داریم که نشان‌دهنده تلاش صنعت خودرو کشور است. تاثیر این تلاش و موفقیت صنعت خودرو به گونه‌ای بود که تحلیل‌های اقتصادی ماه‌های اخیر به اجماعی فراگیر برای حفظ و توسعه صنعت خودرو کشور صحه می‌گذارد.

به گفته ساسان قربانی کمتر کسی است که با مبانی اقتصادی آشنا باشد و از اهمیت این صنعت در توسعه و رشد اقتصادی کشور سخن به میان نیاورد. اما از سویی نباید فراموش کنیم مردم انتظار سطح کیفی بالاتری از خودروهای داخلی را دارند، درخواستی منطقی و قابل قبول اما برای ارتقای کیفیت تولیدات باید بتوانیم مانند تمام شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی بین‌المللی از دستاوردهای روز این صنعت و از فناوری روز و همکاری‌های جهانی سود ببریم، اما به دلیل محدودیت‌های بانکی، این کار در صنعت خودروی ایران مدت هاست متوقف است و این صنعت تعامل اثر بخشی با صنایع خودروسازی پیشرو جهان نداشته است و قطعه‌سازان هم همین وضع را دارند. به ناچار و به دلیل این محدودیت‌ها بخش قابل توجهی از همکاری‌های بین‌المللی بر کشوری متمرکز شده که خود استفاده‌کننده دست دوم یا سوم فناوری روز دنیاست. 

به گفته قربانی نکته دیگر اینکه همین تحریم‌های موجود و محدودیت‌های بانکی باعث شده که شرکت‌های خودروسازی اروپایی و امریکایی نتوانند از فرصت بسیار ارزنده بازار ایران به درستی استفاده کنند و ما به خوبی می‌دانیم وجود این تحریم‌ها فقط باعث دشواری حرکت در صنعت خودروی کشورمان نشده بلکه در این سال‌ها شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خودرو نیز به دلیل موانع موجود، فرصت‌های مهمی را در بازار ایران از دست داده‌اند و این فضای کسب و کار با ارزش را به تازه وارداتی داده‌اند که در ایران مقبولیتی ندارند. حال با توجه به علاقه‌مندی شدید شرکت‌های امریکایی برای ورود به بازار ایران و مذاکرات گسترده‌ای که از طرف شرکت‌های خودروسازی اروپایی با شرکت‌های خودروسازی داخلی در جریان است، به نظر می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری تین نیوز همه اهالی صنعت خودرو در داخل کشور و همین طور در اروپا و امریکا به دقت روند مذاکرات کشورمان را با کشورهای ۱+۵ دنبال می‌کنند، البته این مذاکرات ذی‌نفعان زیادی دارد. عده‌ای برای توسعه تعاملات اقتصادی نظاره‌گر نتایج حاصل از مذاکرات هستند و عده‌ای توافق حاصل از مذاکرات را مانع تداوم حضور در بازار ایران تلقی می‌کنند، اما آنچه مسلم است با توجه به برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه کمی و کیفی صنعت خودروی ایران از طریق توسعه سهم ساخت داخل در تولید قطعات و دستیابی به تنوع محصول مبتنی بر فناوری روز و خواست مشتریان داخلی و اهداف صادراتی، نتیجه این مذاکرات به طور قطع می‌تواند فرصت مناسبی برای همکاری‌های مشترک بین‌المللی ایجاد کند، فرصتی که درنهایت به رضایت بیشتر مشتریان داخلی منجر شود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.