| کد خبر: 251974 |

در وبینار فدراسیون انجمن های حمل و نقل کالا در هند صورت گرفت؛

بررسی پیشرفت ها و فرصت های جدید کریدور شمال-جنوب و بندر شهید بهشتی چابهار

در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۳، فدراسیون انجمن های حمل و نقل کالای هند (FFFAI) میزبان یک وبینار برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهمترین تحولاتی بود که در مسیرهای جدید از هند به کشورهای CIS از طریق کریدور بین المللی حمل و نقل شمال جنوب رخ داده و اینکه چگونه می تواند فرصت های جدیدی را برای جامعه واردکنندگان و صادرکنندگان کالا باز کرد.

تین نیوز

در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۳، فدراسیون انجمن های حمل و نقل کالای هند (FFFAI) میزبان یک وبینار برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهمترین تحولاتی بود که در مسیرهای جدید از هند به کشورهای CIS از طریق کریدور بین المللی حمل و نقل شمال جنوب رخ داده و اینکه چگونه می تواند فرصت های جدیدی را برای جامعه واردکنندگان و صادرکنندگان کالا باز کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، در این وبینار آقای شانکار شینده، رئیس FFFAI ، آقای سهیل کازانی، عضو کمیته اجرایی FFFAI به ارائه گزارشاتی در مورد تحولات اخیر در مسیر کریدور شمال - جنوب پرداختند که به نام های INSTC و NOSTRAC نیز خوانده می شود.

آقای سونیل موکوندان، مدیرعامل شرکت دولتی ایندیا پورتز گلوبال لیمیتد (IPGL)، آقای حسین حبیب اللهی، مدیرعامل ایندیا پورتز گلوبال منطقه آزاد چابهار IPGLCFZ و آقای Shailesh Makawana، مدیر ایندیا پورتز گلوبال لیمیتد نیز در این وبینار برای ارائه جزئیات در مورد پیشرفت بندر چابهار سخنرانی کردند. 

این وبینار با حضور تعداد زیادی از اعضای FFFAI و متخصصان لجستیک از سراسر کشور هندوستان برگزار شد. 

کریدور بین المللی شمال-جنوب یک شبکه حمل و نقل چندوجهی (دریایی، ریلی و جاده ای) به طول ۷۲۰۰ کیلومتر برای جابجایی کالا بین هند، ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا است. 

آقایان سونیل موکندان و شیلش مکوانا امکانات موجود در بندر شهید بهشتی بندر چابهار و مزایای آن به عنوان یک کانون برای ترانزیت کالا و همچنین مشوق ها و تخفیفات در هزینه های ترمینالی و انبارداری را برجسته کردند.

در این وبینار، رئیس FFFAI از اعضا درخواست کرد تا در زمینه جابه جایی کالا از طریق مسیر کریدور شمال-جنوب به مقاصد کشورهای مستقل مشترک المنافع و روسیه که می تواند مکمل مقاصد اروپایی باشد، فعالیت کنند.

وی همچنین خواستار آن شد تا تجار و بازرگانان از بازارهای بکر و هزینه های بندری تخفیف خورده در بنادر جواهر لعل نهرو (JNPT)، کاندلا و شهید بهشتی (چابهار) استفاده کنند.

لازم به ذکر است که FFFAI مطالعه ای در مورد قابلیت استفاده از مسیر INSTC و بندر چابهار با TIR انجام داده که به دولت هند ارائه شده است.

آقای سهیل کازانی پیشرفت های جدید در مسیر INSTC را از نظر افزایش حجم، جابجایی کالا با کشتیها، اصلاح هزینه های حمل و نقل و کاهش هزینه ها مورد تاکید قرار داد. همچنین تحولات جدیدی در بخش بانکی در رابطه با این مسیر وجود دارد. آقای کازانی در مورد تحولات اخیر پس از شکل گیری نظام سیاسی جدید در افغانستان تحت رهبری طالبان نیز تاکید کرد.

نکات برجسته پیشرفت های جدید در مسیر INSTC عبارتند از:

  • در مجموع ۱۰۲ پروژه مختلف  برای توسعه مسیرهای کریدور شمال-جنوب شناسایی شده که شامل موارد زیر است:
  • حمل و نقل ریلی ۲۰ پروژه، جاده ۵۹ پروژه، ۷ پروژه گذرگاه مرزی با زیرساخت های مرتبط، ۸ پروژه بندری دریایی، ۴ پروژه آبراه داخلی و ۴ پروژه کشتی سازی که تمامی این پروژه ها در جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان انجام شده یا در حال اجرا می باشند.
  •  اپراتورهای جدید سرویس منظمی را به بنادر ایران ارائه می دهند.
  •  بانکداری: Yes Bank و بانک UCO با دو بانک روسی همکاری کرده اند. از طریق این معامله، هر دوی این مؤسسات هند را در انجام تجارت به روسیه نزدیک تر خواهند کرد.
  •  بانک UCO با بانک گازپروم شریک شده در حالی که Yes Bank نیز با بانک تجاری مسکو در روسیه به تفاهم منتهی به قرارداد رسیده است.
  •  بارنامه FIATA از طریق FFFAI در دسترس اعضا قرار می گیرد: بارنامه حمل و نقل چندوجهی FIATA قابل مذاکره (FBL) اکنون با فرمت دیجیتالی ایمن از طریق TMS و سایر پلتفرم ها در دسترس است.

اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار در طول ۴ سال گذشته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ایران در راستای اجرای توافقنامه چابهار در اختیار شرکت دولتی ایندیا پورتز گلوبال لیمیتد قرار گرفته و آمارها نشان می دهد که بیشترین فعالیت شرکت مذکور معطوف به واردات کالاهای اساسی به ایران و صادرات مواد معدنی از مبدا ایران بوده و به غیر از دو سال اول، نشانه دیگری از ترانزیت شدن کالا از طریق بندر شهید بهشتی چابهار بین هند و افغانستان، کشورهای CIS و روسیه مشاهده نشد.

دولت هند در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰ هزار تن گندم اهدایی خود را در قالب محمولات کانتینری از طریق بندر شهید بهشتی چابهار به مقصد نیمروز در افغانستان فرستاد و پس از آن،مسیر ترانزیت و ارسال کمک های بشر دوستانه خود به افغانستان را به سمت پاکستان تغییر داد. 

اوائل امسال نیز همایشی در هندوستان تحت نام "روز چابهار" برگزار شده بود که مقامات دولتی هندی و ایرانی بر ضرورت توجه بیشتر به نقشی که بندر شهید بهشتی چابهار می تواند برای کریدور ترانزیتی شمال - جنوب ایفا کند، تاکید کرده بودند 

اطلاعاتی در مورد اینکه پس از بروز بحران اوکراین و فرصتهای ایجاد شده برای کریدور شمال جنوب، چقدر بندر شهید بهشتی چابهار توانسته کالاهای ترانزیتی از مبدا یا به مقصد روسیه و سایر کشورهای منطقه را جذب نماید، در دسترس نیست.

مدیر عامل کشتتیرانی والفجر اخیرا اعلام کرده که طی ۳ ماه گذشته ۱۵ بار کشتی هایی را جهت تخلیه و بارگیری کانتینر از هند به چابهار گسیل کرده است.

اخیرا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سرویس حمل کانتینر خود از مبدا چین به بندر شهید بهشتی را با استفاده از کشتیهایی با ظرفیت ۶۵۰۰ تی ای یو آغاز کرده است تا محمولات وارداتی ایران را به چابهار برساند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.