| کد خبر: 205755 |

ضرورت رونق صنعت بانکرینگ در ایران

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای توسعه سهم ایران در صنعت سوخت رسانی و ارائه خدمات به خطوط کشتیرانی، باید متولی واحد برای صنعت بانکرینگ تعیین شود و تدوین آیین نامه اجرایی ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گیرد.

تین نیوز

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای توسعه سهم ایران در صنعت سوخت رسانی و ارائه خدمات به خطوط کشتیرانی، باید متولی واحد برای صنعت بانکرینگ تعیین شود و تدوین آیین نامه اجرایی ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد منتصر کوهساری، معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ارزش بازار جهانی بانکرینگ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار و بازار منطقه‌ای آن حدود ۱۰ میلیارد دلار است، اظهار داشت: از ظرفیت های ایران برای توسعه صنعت بانکرینگ می‌توان به  "سوخت بسیار مرغوب و با کیفیت"، "امنیت مرزها و جزایر کشور" ، "عمق مناسب برای لنگرگاه کشتی ها " و  "فاصله بسیار نزدیک بنادر ایران به آب های بین المللی" اشاره کرد. 

به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، " فقدان زیر ساخت‌های لازم جهت ارائه خدمات جانبی به کشتی ها"، "عدم اجرای قانون برنامه پنجم و ششم توسعه"  و " عدم برنامه ریزی بلند مدت" از جمله عللی است که صنعت بانکرینگ در کشور رشد پیدا نکرده است.

کوهساری در خصوص وضعیت تجارت دریایی و ترافیک کانتینری در بنادر ایران خاطرنشان کرد: عدم توسعه شبکه ریلی در اتصال بنادر چابهار و بوشهر به شبکه سراسری حمل ریلی یکی از چالش‌های این حوزه است.

بنا بر اعلام معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، «  اعمال عوارض سنگین برای ناوگان عبوری(حامل کالای ترانزیتی) از کشور» و « عدم تفکر و رویکرد همگرا، یکپارچه و حمایتی جهت بالفعل کردن استعدادهای بالقوه در حوزه حمل و نقل و لجستیک کشور» از دیگر چالش های تجارت دریایی محسوب می شود.

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تسریع در پیشبرد فیزیکی عملیات عمرانی برای اتصال شبکه ریلی کشور به بنادر به خصوص چابهار و بوشهر، کاهش عوارض از ناوگان خارجی عبوری از خاک کشور و کاهش هزینه‌های حمل ریلی کالاهای ترانزیتی و صادراتی از جمله راهکارها برای توسعه ترانزیت و استفاده از قابلیت های موجود کشور به شمار می‌رود.

وی گفت: تعدد قوانین و زمانبر بودن تشریفات گمرکی،  معضلات حمل‌و‌نقل جاده‌ای از قبیل فرسودگی ناوگان تجاری، خودمالک بودن ناوگان جاده‌ای کشور، تعدد سازمان‌های تصمیم‌گیر در حوزه ترانزیت و عدم توسعه متوازن شقوق حمل و نقل با موضوع ترانزیت کشور در زمینه‌های روابط بین المللی و بازاریابی از مهم ترین چالش های ترانزیت است.

کوهساری، «ایجاد کریدورهای آزاد ترانزیتی » ؛ « حمایت از رویه سوآپ برای کالاهای نفتی و غیرنفتی مستعد » ؛ « تشکیل کمیته ملی تسهیل ترانزیت و ایجاد پنجره واحد ترانزیت» ؛ « توسعه متوازن بنادر و زنجیره لجستیک پسکرانه بنادر» ؛ « توسعه سیستم های Track & Trace در راستای کنترل کالای ترانزیتی » و « توسعه ترانزیت از طریق خط لوله» را از جمله راهکارهای توسعه ترانزیت در کشور دانست. 

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد مراکز و هاب های لجستیکی، بنادر خشک، پایانه های حمل و نقل چندوجهی به عنوان مراکز ایجاد ارزش افزوده در زنجیره لجستیک ترانزیت و  اولویت دهی به توسعه شهرهای لجستیکی بنادر امام خمینی(ره)، بندر عباس و چابهار» را ضروری برشمرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.