| کد خبر: 203878 |

◄ مقدمات دور زدن ایران در کریدور شمال جنوب فراهم شد؟

کشتی حامل ده‌ها کانتینر اموال تاجران افغانستان چند روز پیش در بندر گوادر پهلو گرفته و طی مراسمی، کانتینرها از کشتی تخلیه شده‌اند.

تین نیوز

 سفیر چین در کابل در یک پیام توییتری از ورود اولین محموله ترانزیتی افغانستان از طریق بندر گوادر خبر داد.

به گزارش تین نیوز، بر اساس این خبر، کشتی حامل ده‌ها کانتینر اموال تاجران افغانستان چند روز پیش در بندر گوادر پهلو گرفته و طی مراسمی، کانتینرها از کشتی تخلیه شده‌اند.

آن‌چنان که گفته شده، اگرچه این نخستین محموله تجاری افغانستان است که از طریق بندر گوادر وارد می‌شود اما این موضوع موجب ابراز نگرانی برخی کارشناسان هندی شده و انتقادهایی را به دولت خود وارد کرده‌اند.

به دنبال درج این خبر، مهرداد تقی‌زاده کارشناس حمل و نقل و معاون سابق وزارت راه و شهرسازی در کانال تلگرامی خود به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: این خبر، خبر خوبی برای ایران نیست و به منزله ایجاد مقدمات دور زدن ایران در کریدور شمال جنوب است، به خصوص که سفیر چین این پیام را توییت کرده است.

به گزارش تین نیوز، پیش از این،  امیر محمودزاده رئیس انجمن آمایش سرزمین ایران در کنفرانس یک کمربند یک راه (One Belt One Road) که آذر ماه امسال برگزار شد، گفته بود: بندر چابهار در حال حاضر نقش استراتژیک خود را از دست داده و بندر گوادر پاکستان توانسته جایگاه بندر چابهار را به دلیل سرمایه‌گذاری سنگینی که چینی‌ها در این بندر داشته‌اند، به دست بیاورد برای آنکه بتوانیم بندر چابهار را در پروژه یک کمربند یک راه بگنجانیم، باید مسیر ۷۰ تا ۸۰ کیلومتری چابهار با گوادر را با ریل‌گذاری به یکدیگر متصل کنیم تا بتوانیم بخشی از این نقش استراتژیک بندر چابهار را احیا کنیم.

محمودزاده تصریح کرده بود: کریدور یک کمربند یک راه موقعیت سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی بالایی دارد و ما می‌توانیم با قرار گرفتن در این کریدور، نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایفا کنیم و سهم خود را از چینی‌ها بگیریم.

بیشتر بخوانید: 

به گزارش تین نیوز، پیشتر و در اسفند سال گذشته ( 12 اسفند 97) نیز امام محمد وریماچ معاون وزیر حمل ونقل افغانستان گفته بود:‌ رقیب بندر چابهار در منطقه بندر گوادر در پاکستان است و با تغییرات در منطقه احتمال انجام مذاکره با پاکستان هم وجود دارد اما در حال حاضر سیاست ما سرمایه‌گذاری بر روی بندر چابهار است.

وی افزوده بود: عملیات توسعه بندر گوادر همزمان با توسعه بندر چابهار در ایران آغاز شده است و این بندر هم در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد و قطعاً هر کشوری که سهولت بیشتری برای ورود سرمایه‌گذاران ایجاد کند می‌تواند سرمایه بیشتری را جذب کند.    

وی درباره سرمایه‌گذاری افغانستان بر روی بندر شهید بهشتی چابهار افزوده بود: بیش از 100 شرکت از کشور افغانستان چیزی حدود 60 میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این روند سرمایه‌گذاری افغان‌ها در این بندر ادامه دارد.

وی تاکید کرده بود: با ایجاد سهولت‌های جدید در ایران می‌توان سایر سرمایه‌گذاران و تجار افغانستان را برای سرمایه گذاری در بندر چابهار ترغیب کنیم و میزان سرمایه گذاری خارجی‌ها در این بندر بستگی به همکاری و تلاش سه کشور جمهوری اسلامی ایران افغانستان و هندوستان دارد. البته در حال حاضر هم شاهد تحولات مثبت در این منطقه هستیم که منجر به افزایش صادرات و واردات از بندر چابهار شده است. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 1 0

    سلام. در دنیای تجارت فشرده ی بین المللی فعلی ، کسی منتظر شما نمی ماند که چند سال با هندی ها لاس بزنید و آخرش هم تکمیل بندر چابهار را نصفه و نیمه و بلاتکلیف نگه دارید.فرصت از این بهتر که امریکا این پروژه را از فهرست تحریم ها معاف کرد؟ اگر بجای شعار عوام گرایانه ی اتصال ریلی به مراکز استان و تکمیل خطوط ریلی ضرر ده و نمایشی ، اعتبارات را صَرف اتمام راه آهن چابهار - زاهدان میکردید حالا این پروژه در وضعیت برگشت ناپذیری قرار میگرفت. متاسفانه حتی حضور رقیبی چون بندر گوادر هم مسئولان را به همت وا نمیدارد و از خواب بیدار نمیکند.

  • سعید 2 0

    چرا فکر میکنید پاکستان حاضر میشود مسیر ۷۰ تا ۸۰ کیلومتری چابهار با گوادر را با ریل‌گذاری به یکدیگر متصل کند؟ چرا فکر میکنید دولت رقیب به شما کمک میکند که بتوانید بخشی از این نقش استراتژیک بندر چابهار را احیا کنید؟ ظاهرا در تشخیص بازیگران و نقش آنها هم دچار توهم هستیم.