| کد خبر: 217817 |

رشد ۹۴ درصدی ظرفیت تولید بنزین در ۷ سال گذشته

ظرفیت تولید بنزین کشور در حالی اکنون به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسیده که این رقم در سال ۹۲ تنها حدود ۵۶ میلیون لیتر بود . با این حال در تولید بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی، تنها افزایش کمیت مورد توجه نبوده و کیفیت تولیدی این محصولات نیز رشد قابل قبولی داشته است.

تین نیوز

ظرفیت تولید بنزین کشور در حالی اکنون به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسیده که این رقم در سال ۹۲ تنها حدود ۵۶ میلیون لیتر بود . با این حال در تولید بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی، تنها افزایش کمیت مورد توجه نبوده و کیفیت تولیدی این محصولات نیز رشد قابل قبولی داشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، وزیر نفت به تازگی آمار  ظرفیت تولید بنزین را اعلام کرده است. به گفته زنگنه ظرفیت تولید بنزین ایران در حالی به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسیده که این عدد در ابتدای دولت تدبیر و امید ۵۶ میلیون لیتر بوده است.

البته ایران علاوه بر افزایش ظرفیت تولید،‌گام های موثری نیز برای ارتقا کیفیت فرآورده ها برداشته، تا آنجا که از ۱۰۷ میلیون لیتر ظرفیت تولید بنزین،‌ امکان تولید ۹۱ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ و بالاتر از آن در کشور وجود دارد.

آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که با توجه به تولید بنزین با کیفیت در پالایشگاه‌های کشور، ‌در حال حاضر ۸۰ درصد از بنزین توزیعی در شهرها، کیفیت یورو ۴ دارد.

 مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه برنامه به روزرسانی فناوری پالایشگاه تبریز، تهران و آبادان را در دست اجرا داریم، گفته که تولید بنزین و گازوئیل کشور در فاصله سال‌های ۸۰ تا ۹۸ از روزانه ۳۷ به ۱۱۰ میلیون لیتر و از ۷۰ به ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است. این در حالی است که ۹۱ میلیون لیتر از بنزین تولیدی در کشور یورو ۴ و ۵ است.

علیرضا صادق آبادی اضافه کرد: در جهش نخست در صنعت پالایش کشور به بزرگترین تولیدکننده بنزین اوپک تبدیل شدیم.

در کنار افزایش تولید و همچنین دستیابی به کیفیتی مطلوب، ‌فرآورده های نفتی ایران در بورس انرژی به منظور صادرات عرضه شد.

تا آنجا که وزیر نفت با بیان اینکه در سال ۹۲ هم وارد کننده بنزین و هم گازوییل بودیم، گفت: اکنون اما جهش ۴ برابری در صادرات فرآورده‌های نفتی را به ثبت رساندیم. صادرات فرآورده‌های نفتی در سال ۹۲ حدود ۵.۸ میلیون تن بود که این رقم در سال گذشته به ۲۳ میلیون تن بالغ شده است.

به گزارش ایرنا،‌ افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی آن هم در شرایطی که صادرات نفت ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها فعالیت می‌کند، یکی از راه‌های بازگشت ارز به کشور به شمار می‌رود زیرا عمده این فعالیت‌ها به وسیله بخش خصوصی انجام می‌شود.

اهمیت فرآورده‌های نفتی ایران برای همسایگان آنچنان بالا است که به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، حتی در زمان شیوع کرونا نیز صادرات به کشورهای همسایه متوقف نشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.