| کد خبر: 237606 |

◄ توسعه ترانزیت، حمل و نقل، انرژی و گردشگری با همکاری کشورهای عضو اکو

رئیس جمهوری کشورمان در دیدار‌های جداگانه با روسای جمهوری ترکمنستان، پاکستان، ترکیه و تاجیکستان بر گسترش همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای تاکید کرد.

تین نیوز

رئیس جمهوری کشورمان در دیدار‌های جداگانه با روسای جمهوری ترکمنستان، پاکستان، ترکیه و تاجیکستان بر گسترش همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای تاکید کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما از عشق آباد؛ رئیس جمهوری کشورمان در دیدار‌های جداگانه با روسای جمهوری ترکمنستان، پاکستان، ترکیه و تاجیکستان بر گسترش همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای تاکید کرد.

رئیس جمهور : اراده جمهوری اسلامی ایران ، توسعه و تعمیق روابط همه جانبه با پاکستان است

روسای جمهور ایران و پاکستان بر ضرورت توسعه و ارتقای سطح روابط و هماهنگی های دو کشور در عرصه های دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کردند.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در جریان سفر به ترکمنستان در دیدار عارف علوی رئیس جمهور پاکستان با اشاره به اشتراکات و ظرفیت‌های گسترده توسعه همکاری های تهران - اسلام آباد، اظهارداشت: دو کشور نه تنها از رابطه همسایگی بلکه از ارتباط عمیق قلبی، تاریخی و فرهنگی برخوردار هستند و استفاده از این ظرفیت ها در مسیر توسعه روابط، به نفع دو ملت و پیشرفت و آبادانی منطقه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه و تعمیق روابط همه جانبه با پاکستان است، گفت: روابط و مناسبات دو کشور را با توجه به ظرفیت‌های گسترده موجود، ناکافی می‌دانیم و مصمم هستیم همه ظرفیت‌ها را در راستای منافع دو ملت و ملت‌های منطقه فعال کنیم.

آیت الله رئیسی با اشاره به زمینه‌ها و ظرفیت های همکاری تهران اسلام آباد در توسعه بازارچه‌های مرزی، ترانزیت، حمل و نقل، انرژی و گردشگری گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با پاکستان ندارد.

رئیس جمهور در ادامه بر لزوم حمایت از ملت های مظلوم به ویژه مردم افغانستان تاکید کرد و گفت: بیست سال حضور بیگانگان در افغانستان نه تنها مشکلات افغانستان را برطرف نکرده است بلکه نتیجه‌ای جز ظلم،کشتار غارت و ناامنی نداشته است.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان که همه مردم، اقوام و گروه‌های سیاسی افغان را نمایندگی کند، حمایت می‌کند و در این زمینه آماده همکاری با پاکستان هستیم.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان اظهار داشت: حضور حدود ۴ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران را ثمره ظلم آمریکایی‌ها به این مردم مظلوم می‌دانیم و علی‌رغم مشکلات و محدودیت ها همانند ایرانیان از آنها پذیرایی کرده‌ایم.

رئیس جمهور افزود: داعش دست ساخته آمریکایی‌ها است و با استفاده از آن به دنبال ایجاد ناامنی در افغانستان و منطقه هستند لذا باید در مقابل آن ایستادگی کنیم.

عارف علوی رئیس جمهور پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه پاکستان به دنبال توسعه روابط اقتصادی تجاری با ایران است گفت: اسلام آباد برای افزایش سطح مناسبات و همکاری با جمهوری اسلامی ایران اهمیت قائل است.

عارف علوی رئیس جمهور پاکستان در ادامه به اهمیت ۳ بازارچه مرزی در گسترش تبادلات دو کشور اشاره کرد و گفت: وزیر تجارت دولت پاکستان برای رونق این بازارچه ها به این مناطق سفر کرده و اماده ایم با همکاری ایران، ارزش مبادلات بین ایران و پاکستان را چند برابر افزایش دهیم.

جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان، ۱۰ عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو را تشکیل می‌دهند. ‌

پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) امروز یکشنبه هفتم آذر ماه سال جاری به میزبانی ترکمنستان برگزار خواهد شد و این کشور ریاست دوره ای اکو را عهده دار خواهد بود.

منابع و ظرفیت های گسترده اقتصادی بویژه در بخش های معدن، نفت و گاز و گردشگری کشورهای عضو سازمان اکو سرمایه ارزشمندی را دراختیار این سازمان مهم اقتصادی منطقه قرار داده است. از طرفی جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن مرز زمینی با ۵ کشور عضو اکو و دارا بودن موقعیت استراتژیک جغرافیائی برای برقراری اتصال سایر اعضاء به آب‌های بین‌المللی و نیز به دلیل استقرار دبیرخانه دائمی اکو در تهران از موقعیت محوری در این سازمان برخوردار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.