تعیین عوارض طرح ترافیک متناسب با مدت حضور وسیله نقلیه در محدوده
دبیر شورای عالی ترافیک شهرهای کشور گفت: مدل جدید عوارض در تهران مدت حضور خودرو را مبنا قرار می دهد؛ عادلانه تر و سادهتر اجرا می شود و با تکمیل دوربین ها قابل اجراست، هرچند پارامترهای قبلی لحاظ نشده اند.

دبیر شورای عالی ترافیک شهرهای کشور با تأکید بر اینکه تصمیمات حمل ونقل شهری نباید مرتباً در کوتاه مدت تغییر کند، گفت: طرح ترافیک باید به گونه ای اصلاح شود که بر پایه شاخص هایی همچون میزان آلایندگی، وضعیت تراکم ترافیک، زمان و طول سفر عوارض تعیین شود؛ چرا که مدل فعلی تنها ورود به محدوده را ملاک قرار می دهد و هدف اصلی محدودیت یعنی کاهش آلودگی هوا را محقق نمی سازد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سیدمجتبی شفیعی با اشاره به وضعیت طرح ترافیک در پایتخت اظهار کرد: تصمیمات در حوزه حمل ونقل شهری نباید مرتباً در کوتاه مدت تغییر کند؛ با توجه به اینکه تصمیمات با سبک زندگی مردم منطبق و در زندگی روزمره آنان اثر گذار است. بنابراین باید در بلندمدت برای اتخاذ تصمیمات اندیشید و به آخرین دستاوردها و فناوری ها به صورت چندضابطه ای نگاه کرد. لازم است ابتدا همه مسائل دخیل و تأثیرگذار در زندگی مردم در نظر گرفته شود تا پس از تصمیم گیری، طرح برای سالیان سال پابرجا و قابل اجرا بماند.
وی ادامه داد: مبنای طرح ترافیک قدیم سال ها پابرجا بود و مدل آن در زندگی مردم جا افتاده بود. در سال ۱۳۹۸ بازنگری شد؛ تا اندازه ای مدل آن تغییر کرد و به شکلی درآمد که در نهایت پلکانی و بر اساس ساعت ورود و وضعیت معاینه فنی بود. اخیراً بحثی مبنی بر استفاده از ابزارهای هوشمند جدید مطرح شده و این امکان را فراهم می کند که طرح عادلانه تر شود؛ چراکه در طرح کنونی ضعف هایی وجود دارد. از جمله این که یک محدوده به صورت صفر و یک با دو رینگ تعریف شده که اگر خودرو وارد شود، عوارض پرداخت می کند. واقعیت این است که وضعیت آلودگی هوا با این شرایط انطباق ندارد. آلودگی به صورت یک طیف پراکنده در سطح شهر وجود دارد و هدف از این طرح کاهش آلودگی هواست، نه کاهش ترافیک.
دبیر شورای عالی ترافیک کشور اضافه کرد: دوسال قبل این طرح از طرف سازمان ترافیک تهران مطرح شد و امروز در برخی از کشورهای دنیا مثل سنگاپور به صورت پایلوت در حال آزمایش است؛ بر این اساس شهروندان متناسب با عوارضی که برای شهر ایجاد می کنند اعم از آلایندگی و ازدحام ترافیکی باید پرداخت هزینه داشته باشند، نه اینکه به صورت صفر و یک و صرفاً با ورود به محدوده هزینه ای ثابت بپردازند. برای نمونه، یک تاکسی اینترنتی در تمام ساعات داخل محدوده تردد می کند اما متناسب با حضور و ترددش پرداخت نمی کند و تفاوتی با یک خودرو وارد شده به محدوده که پارک کرده ندارد.
پارامترهای جدید تعیین نرخ عوارض طرح ترافیک عادلانه تر است
وی با بیان اینکه در این خصوص مدلی پیشنهاد شده بود که بسیار پیشرو بود، خاطرنشان کرد: به این معنا که در این قیمت گذاری پارامترهایی همچون وضعیت آلودگی آن نقطه در زمان سفر لحاظ می شود. همچنین وضعیت تراکم ترافیک در مسیر، زمان سفر و برخی دیگر از پارامترهای مدیریتی در قالب عوارض تردد اعمال خواهد شد.
تعیین عوارض متناسب با مدت حضور وسیله نقلیه در محدوده طرح ترافیک
شفیعی در پایان تأکید کرد: البته مدلی که اخیرا به شورای ترافیک تهران پیشنهاد شده بدلیل ساده سازی در اجرا، آن مشخصات را در تعیین عوارض لحاظ نمی کند. پیشنهاد دادم در شهر تهران آن پارامترهایی که ذکر کردم، به نوعی مورد توجه قرار گیرد. اکنون مبنای عمل، آخرین مصوبه شورای ترافیک تهران است. طرح جدید هم از این جهت عادلانه تر است که عوارض را متناسب با مدت حضور وسیله نقلیه در محدوده تعیین کند. این تغییرات به نظر من قابل اجرا بوده و کافی است دوربین های شهری کامل شوند.