| کد خبر ۳۰۴۵۷۸
کپی شد

ممنوعیت حمل خودروهای برقی در دریا!

در تازه ترین تحول، شرکت آمریکایی «آلاسکا مارین لاینز» (AML) اعلام کرد که از ماه سپتامبر دیگر خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی را به مقصد آلاسکا و هاوایی حمل نخواهد کرد.

تین نیوز |

خطر آتش سوزی باتری های لیتیوم یونی، صنعت کشتیرانی جهان را وارد مرحله ای حساس کرده است. در تازه ترین تحول، شرکت آمریکایی «آلاسکا مارین لاینز» (AML) اعلام کرد که از ماه سپتامبر دیگر خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی را به مقصد آلاسکا و هاوایی حمل نخواهد کرد. پیش از آن نیز شرکت «متسون» در هاوایی تصمیم مشابهی گرفته بود و همین امر نشان می دهد نگرانی ها درباره ایمنی حمل خودروهای الکتریکی به سرعت در حال گسترش است.

مدیران این شرکت ها تأکید می کنند که مشکل اصلی نه در تعداد وقوع آتش سوزی، بلکه در ماهیت متفاوت آن است. آتش سوزی باتری های لیتیوم یونی به سختی مهار می شود، دمایی بسیار بالا تولید می کند و حتی پس از خاموش شدن هم احتمال شعله ور شدن مجدد دارد. در شرایطی که یک کشتی در میانه اقیانوس قرار دارد و امکانات اطفای حریق محدود است، حتی یک آتش سوزی کوچک می تواند به فاجعه ای تمام عیار تبدیل شود.

این نگرانی ها ریشه در حوادث تلخ سال های اخیر دارد. در فوریه ۲۰۲۲ کشتی «Felicity Ace» حامل چهار هزار خودرو، از جمله ۳۰۰ خودروی برقی، در میانه اقیانوس اطلس طعمه حریق شد و سرانجام غرق گردید. در ژوئن امسال نیز کشتی «Morning Midas» با سه هزار خودرو از چین به سمت مکزیک دچار آتش سوزی شد. ده ها خودروی برقی و صدها پلاگین هیبریدی در این کشتی وجود داشت و تلاش ها برای کنترل آتش بی نتیجه ماند. این حادثه، که به غرق شدن کشتی منجر شد، زنگ خطر تازه ای برای شرکت های کشتیرانی به صدا درآورد.

پیامدهای این تصمیم ها محدود به بخش حمل ونقل دریایی نیست. در آلاسکا و هاوایی که وابستگی شدیدی به مسیرهای دریایی دارند، توقف حمل خودروهای برقی عملاً دسترسی به این وسایل نقلیه و حتی قطعات یدکی مانند باتری را دشوار کرده است. این موضوع می تواند روند توسعه بازار خودروهای برقی را کند و برنامه های محلی برای گذار به حمل ونقل پاک را با چالش روبه رو سازد.

با این حال، کارشناسان معتقدند که این محدودیت ها دائمی نخواهد بود. فشار افکار عمومی و نیاز بازار، صنعت و نهادهای بین المللی مانند سازمان بین المللی دریانوردی را وادار خواهد کرد تا به سرعت استانداردهای ایمنی تازه ای تدوین کنند؛ از بهبود طراحی کشتی ها گرفته تا توسعه سیستم های اطفای مخصوص باتری های لیتیوم یونی.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سی نیوز
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.