◄ بزرگ ترین سفارش هواپیما در تاریخ کره
کره جنوبی در جریان سفر رسمی رئیس جمهور این کشور به واشینگتن، با امضای قراردادی تاریخی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار با شرکت بوئینگ و GE Aerospace، بزرگ ترین سفارش هواپیما در تاریخ خود را ثبت کرد؛ اقدامی که نه تنها صنعت هوایی این کشور را متحول میکند بلکه به عنوان نشانه ای از تقویت روابط اقتصادی و استراتژیک سئول و واشینگتن شناخته می شود.

کره جنوبی در جریان سفر رسمی رئیس جمهور این کشور به واشینگتن، با امضای قراردادی تاریخی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار با شرکت بوئینگ و GE Aerospace، بزرگ ترین سفارش هواپیما در تاریخ خود را ثبت کرد؛ اقدامی که نه تنها صنعت هوایی این کشور را متحول می کند بلکه به عنوان نشانه ای از تقویت روابط اقتصادی و استراتژیک سئول و واشینگتن شناخته می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از کن نیوز، کره جنوبی با امضای قراردادی بی سابقه با شرکت های بوئینگ و GE Aerospace، به خرید ۱۰۳ فروند هواپیمای نسل نو اقدام کرده است. این قرارداد شامل ۲۰ فروند بوئینگ ۷۷۷-۹، ۲۵ فروند ۷۸۷-۱۰، ۵۰ فروند ۷۳۷-۱۰ و ۸ فروند باری ۷۷۷-۸F است.
همچنین، این توافق شامل خرید ۱۹ موتور یدکی به ارزش حدود ۶۹۰ میلیون دلار و یک قرارداد ۲۰ ساله خدمات و نگهداری موتور به ارزش تقریبی ۱۳ تا ۱۳.۷ میلیارد دلار با GE Aerospace می باشد.
مقامات Korean Air اعلام کردند که بیش از ۸۰ درصد این هواپیماها برای جایگزینی ناوگان فعلی استفاده خواهند شد. این اقدام هم زمان با برنامه ادغام Korean Air و Asiana Airlines انجام می شود و به طور قابل توجهی ظرفیت عملیاتی و رقابت پذیری ناوگان هوایی این کشور را در سطح بین المللی افزایش خواهد داد.
مراسم امضای این قرارداد با حضور مدیران ارشد Korean Air، بوئینگ و GE Aerospace و مقامات بلندپایه دو کشور برگزار شد. این توافق نه تنها بزرگ ترین قرارداد Korean Air تا به امروز است، بلکه نقطه عطفی در صنعت هوایی آسیا به شمار می رود و می تواند به تحولات گسترده ای در این صنعت منجر شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، گفتنی است اقتصاد کره جنوبی به شدت وابسته به صادرات است و در برابر تعرفه های ترامپ سریع رنگ باخت. میزان صادرات خودروی کره جنوبی در سال گذشته میلادی به ۷۰.۷۸ میلیارد دلار رسیده بود در حالی که محموله های صادراتی به آمریکا ۴۹.۱ درصد از کل این رقم را تشکیل می داد.
برخی از کارشناسان تجارت خارجی عنوان کرده اند که کره جنوبی در ازای کاهش تعرفه های ترامپ نه برداشتن آن ها، ناگزیر شده اند که مبلغی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه گذاری کنند و قرارداد اخیر با بوئینگ می تواند ذیل همین موضوع باشد.گفتنی است از دهه ۱۹۹۰ رقابت بین ایرباس و بوئینگ در بازار بزرگ جت مسافربری به عنوان یک انحصار دوگانه فروش شناخته شده است.
این موضوع پیامد تعدادی ادغام در صنعت هوافضا در جهان بود که با شکل گیری ایرباس به عنوان یک کنسرسیوم اروپایی شروع شد و درحالی ادامه یافت که بوئینگ ایالات متحده، مک دانل داگلاس رقیب پیشین خود را در سال ۱۹۹۷ در خود ادغام کرد.خاطرنشان می شود صنعت هوانوردی با ۳.۵ تریلیون دلار درآمد، حدود ۴.۱٪ از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را تشکیل می دهد.
این صنعت، نقش حیاتی در ارتباط دادن مردم، کسب وکارها و فرهنگ ها در سراسر جهان و اتصال آن ها به بازارهای جهانی دارد و سهم پررنگ آن در اقتصاد جهان شامل نه تنها خطوط هوایی، بلکه فرودگاه ها، تولید هواپیماها، گردشگری و لجستیک نیز می شود.