آمادگی سازمان هواپیمایی برای استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از آمادگی این سازمان برای استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در صنایع پشتیبان و تامین نیروی انسانی مورد نیاز خبر داد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از آمادگی این سازمان برای استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در صنایع پشتیبان و تامین نیروی انسانی مورد نیاز خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، حسین پورفرزانه درخصوص نقش دانش بنیان ها در توسعه صنعت هوانوردی و حمایت های سازمان هواپیمایی اظهار داشت: در صنعت هوانوردی، ۴ رکن اصلی شامل ناوگان، فرودگاه، صنعت پشتیبان و نیروی انسانی در کنار هم به منظور فراهم کردن یک حمل و نقل امن و ایمن بار و مسافر، فعالیت می کنند.
وی در ادامه توضیحات خود گفت: ناوگان شامل انواع هواپیما پهن پیکر (Wide Body) ، باریک پیکر (Narrow Body) هواپیماهای کوچک و بالگرد است، فرودگاه ها از فرودگاه های بین المللی تا باندهای کوچک و ترمینال های روی آب را شامل می شود و صنعت پشتیبان که قادر است فرودگاه ها و هواپیماها را به لحاظ فنی، سرپا نگه دارد.
پورفرزانه تصریح کرد: اگر نتوانیم تعمیرات و نگهداری هواپیما را به درستی انجام دهیم و یا رادار و تجهیزات فرودگاهی را به درستی نگهداری نکنیم، کل مجموعه صنعت هوانوردی شروع به اُفت می کند.
وی یادآور شد: در سال های قبل از انقلاب چون حوزه های نگهداری و تعمیرات هواپیماها به OEM (شرکت هایی که قطعات یا سیستم های کامل را برای یک هواپیما تولید می کنند) وصل بودند مساله ای نداشتیم ولی امروزه لازم است خودمان رفع نیاز کنیم.
پورفرزانه بیان داشت: امروزه کشور به معنای واقعی، در صنعت هوایی به شرکت های دانش بنیان نیاز دارد که در زمینه هایی مانند طراحی و ساخت، نگهداری و تعمیرات موتور هواپیما، سیستم های ارابه فرود، تمامی قطعات و اجزای تشکیل دهنده هواپیما و فرودگاه و انواع رادار و تجهیزاتی که برای سامانه ناوبری و هدایت هواپیما استفاده می شود، ورود کنند و معتقدیم تمام اینها باید از طرف دانش بنیان ها پشیبانی و تامین شود.
رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه خلبان ها باید به طور مرتب آموزش ببینند و برای استفاده از برخی انواع سیمولاتور (دستگاه های شبیه ساز پرواز هواپیما) باید خلبان ها برای آموزش به خارج کشور اعزام شوند، گفت: شرکت های دانش بنیان در صنعت پشتیبان و تربیت نیروی انسانی می توانند برای سازمان هواپیمایی مفید و موثر باشند.
وی درباره نحوه همکاری دانش بنیان ها با صنعت هوانوردی گفت: این بخش، به بسته های ترکیبی علمی اقتصادی نیاز دارد، ما باید اول نیازها و همچنین توان خود برای تامین منابع مالی این نیازها را به دانش بنیان ها اعلام کنیم و آنها نیز توان علمی خود برای برآورده کردن انتظارات را به ما اعلام کنند.
فعالیت ۴۵۰ شرکت دانش بنیان در حوزه صنعت هوانوردی
پورفرزانه با اشاره به فعالیت حدود ۴۵۰ شرکت دانش بنیان در حوزه صنعت هوانوردی کشور، عملکرد آنها را ناکافی ارزیابی کرد و پاسخگوی نیازهای موجود ندانست.
رئیس سازمان هواپیمایی اظهار داشت: تیم ما در حال تعریف بسته های حمایتی در رابطه با هر یک از قطعات و اجزای تشکیل دهنده هواپیما و فرودگاه در قالب اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان، هستند و آنها را موظف کرده ایم که هر یک از نیازهای صنعت هوایی را در قالب یک بسته، تعریف کرده و به عنوان نیاز به دانش بنیان ها معرفی کنیم.
وی معتقد است اگر سازمان هواپیمایی، بازار را برای شرکت دانش بنیان، گارانتی کند، سرمایه کافی در ایران وجود دارد که در این کار قرار گیرد، باید زمین بازی برای بازیگران عرصه دانش و صنعت ایجاد و تولیدات آنها گارانتی شود.
پورفرزانه خاطرنشان کرد: سالیانه در کشور، یک میلیارد دلار، بلیط هواپیما فروخته می شود اما به جای اینکه شریان اقتصادی این بلیط فروشی از جریان شرکت های دانش بنیان عبور کند، جریانش از جیب تامین کنندگان و واسطه ها می گذرد زیرا اگر نیازهای صنعت هوایی در داخل تامین نشود، مجبور به خرید از خارج و بعضا با واسطه خواهیم بود و سود آن نصیب آنها می شود.
وی ارتباط دانشگاه و صنعت را ناکافی توصیف کرد و درباره ریشه یابی این نقیصه گفت: ریشه مشکل به این خاطر است که صنعت، بی رحم است و به دنبال دستاوردهای ملموسی است که نیازهای موجود را برطرف کند ولی دانشگاه بر آموزش تئوری رغبت بیشتری دارد و اغلب علاقه ای به رساندن محصول به نتیجه واقعی عملیاتی ندارند.
پورفرزانه تصریح کرد: این درحالیست که باید یاد بگیریم شکست خوردن، بخشی از زندگی ماست، بسیاری از افرادی که در حوزه های دانشی فعالیت می کنند ترجیح می دهند نتیجه کارشان در همان مرحله تحقیقات، باقی بماند ولی بدانیم شکستی که ما را از بین نبرد، حتما ما را قوی تر خواهد کرد.