| کد خبر: 267757 |

نرخ حمل و نقل هوایی با تشدید تنش در دریای سرخ گران شد

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که به دنبال تشدید تنش در دریای سرخ، نرخ حمل و نقل هوایی هم پس از گران شدن نرخ حمل و نقل دریایی، افزایش یافته است.

تین نیوز

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که به دنبال تشدید تنش در دریای سرخ، نرخ حمل و نقل هوایی هم پس از گران شدن نرخ حمل و نقل دریایی، افزایش یافته است.

 

 به گزارش تین نیوز به نقل از رویترز، «قیمت جهانی حمل و نقل هوایی برای اولین بار طی 7 هفته قبل از آغاز سال نو قمری در آسیا افزایش یافت، زیرا حملات به کشتی های باری در دریای سرخ باعث شد شرکت ها به حمل و نقل هوایی گران تر متوسل شوند».

با تشدید تنش در دریای سرخ در نتیجه حملات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن و تاکید نیروهای مسلح یمن بر تداوم حمله به کشتی های مرتبط با رژیم صهیونیستی تا زمان توقف تجاوز و محاصره علیه نوار غزه، عبور و مرور کشتی ها از تنگه باب المندب در جنوب دریای سرخ دچار اختلال شده است در حالی که ۱۲ درصد از تجارت جهانی که سالانه حدود یک تریلیون دلار برآورد می شود از این آبراهه عبور می کند.

رویترز به نقل از آژانس داده های قیمتی TAC Index آورده است که شاخص باری هوایی بالتیک که نرخ معاملات هفتگی برای حمل ونقل عمومی در تعدادی از مسیرها را نشان می دهد، در هفته منتهی به دوشنبه 6.4 درصد افزایش یافت.

این خبرگزاری افزود، شرکت های حمل و نقل دریایی از زمان تشدید تنش در دریای سرخ با تغییر مسیر کشتی هایشان به سمت دماغه امید نیک در جنوب آفریقا یک تا چند هفته بر طول مدت سفر رساندن کالا به مقصد افزوده اند افزون بر اینکه نرخ کرایه حمل کالا را هم بالا برده اند.آژانس شاخص TAC تاکید کرد: این افزایش نرخ حمل و نقل هوایی مطابق با انتظارات درباره افزایش قیمت ها به دنبال اختلالات حمل و نقل در دریای سرخ است اگرچه قیمت ها اغلب در دوره منتهی به سال نو چینی افزایش نمی یافت.

جزئیات افزایش نرخ حمل و نقل هوایی در آسیا

رویترز آورده است، بسیاری از کارخانه ها در چین درهای خود را برای تعطیلات 8 روزه سال نو قمری که امسال از 10 فوریه(21 بهمن) آغاز می شود، می بندند و شرکت هایشان هم به دنبال تحویل موجودی به مشتریان قبل از آن هستند.بر اساس این گزارش، قیمت حمل و نقل هوایی از شانگهای چین دیروز دوشنبه 8.8 درصد به صورت هفتگی افزایش یافت که ناشی از افزایش قابل توجه کالا به اروپا بود.

نرخ حمل و نقل هوایی خارج از مبدا هنگ کنگ (شهر بندری که در حال حاضر از مهم ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به شمار می رود.) نیز 5.9 درصد افزایش یافت، در حالی که نرخ حمل و نقل هوایی خارج از مبدا جنوب شرق آسیا نیز 10 درصد افزایش یافت. دریای سرخ که به کانال سوئز منتهی می شود، در مسیر اصلی تجاری بین شرق و غرب، از مراکز تولیدی در آسیا به اروپا و سپس به سواحل شرقی قاره آمریکا قرار دارد.

دریای سرخ و کانال سوئز در مسیر تجاری اصلی قرار دارند که حدود 12 درصد از ترافیک جهانی کشتیرانی از آن عبور می کند و کانال سوئز کوتاه ترین مسیر دریایی بین آسیا و اروپا است.در هفته های اخیر، شرکت های حمل ونقل بیشتر به استفاده از حمل ونقل هوایی متوسل شده اند و برخی از مشتریان برای جلوگیری از تاخیر در رسیدن کالاهایشان، شروع به ارسال هوایی جزئی یا کلی کالاهایشان کرده اند. چندین شرکت لجستیک آلمانی، فرانسوی و آمریکایی اعلام کردند که در تلاش برای ایجاد فضای اضافی حمل و نقل هوایی هستند.

مشتریان در حال بررسی فرصت های حمل و نقل چند وجهی

رویترز به نقل از منابع لجستیک آورده که مشتریان در حال بررسی فرصت های حمل و نقل چند وجهی هستند، مانند اینکه در ابتدا کالاها از طریق دریا به خاورمیانه برسند و سپس از آنجا به شکل هوایی به اروپا ارسال شوند. با این حال، با توجه به اینکه بحران کشتیرانی با آرامش تقاضا به دنبال تعطیلات سال نو همزمان شده، نرخ حمل و نقل هوایی نسبتاً ثبات داشته است.

نرخ جهانی حمل و نقل هوایی از اوایل سال 2022 از بالاترین رکورد خود در طول همه گیری کرونا روند کاهشی داشته است. روز دوشنبه، شاخص حمل و نقل هوایی برای منطقه بالتیک (شمال شرق اروپا) نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 24 درصد کاهش یافت. بر اساس داده های انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA)، حمل و نقل هوایی - که گران تر از حمل و نقل دریایی است، کمتر از 1٪ تجارت جهانی را از نظر حجم تشکیل می دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.