بازدید سایت : ۹۷۰۰۴

◄ سرمایه‌گذاری غول لجستیکی ترکیه در لوکوموتیو و واگن

در حالی که صنعت ریلی کشور ما با کمبود لوکوموتیو دست و پنجه نرم می‌کند، رقبای منطقه‌ ای همچون ترکیه، اسب‌ های خود را برای افزایش ظرفیت‌ های حمل‌ و‌ نقل از طریق خطوط آهن زین کرده‌ اند.

سرمایه‌گذاری غول لجستیکی ترکیه در لوکوموتیو و واگن
تین نیوز |

مجتبی کاوه - تُرک‌ ها در حال تقویت همان حلقه‌ای از زنجیره این صنعت هستند که ما در آن دچار ضعف مفرط شده‌ ایم. آنها درک کرده‌ اند که بدون لوکوموتیوهای مدرن، توسعه صنعت ریلی آنها زیر سوال خواهد رفت. ازاین رو، هلدینگ آرکاس، غول لجستیکی ترکیه ، که در صنعت حمل‌ و‌ نقل بین المللی به واسطه فعالیت‌ های گسترده در حوزه دریانوردی نامی شناخته شده به شمار می‌ رود، اعلام کرده است که  فعالیت‌های لجستیکی خود را با سرمایه‌ گذاری در بخش ریلی توسعه داده و لوکوموتیوهای جدیدی را در این راستا به خدمت می‌ گیرد. 

تولید بدون حمل و نقل ریلی صرفه ندارد

هلدینگ حمل و نقلی مشهور آرکاس ترکیه بیشتر به عنوان یک مجموعه معظم کشتیرانی و دریانوردی شناخته می‌ شود اما این هلدینگ یک سرمایه‌گذار ریشه‌ دار در راه آهن در این کشور نیز به شمار می‌ آید. این باور که حمایت از تولید در ترکیه کلید توسعه آناتولی است و تولید در ترکیه بدون حمل‌ و‌ نقل ریلی صرفه اقتصادی لازم را ندارد، آرکاس را به دستیابی به لوکوموتیوهای جدیدی سوق داده است که نوآوری را در بخش لجستیک ترکیه به ارمغان می‌ آورد. این شرکت با سرمایه‌ گذاری به ارزش 38.5 میلیون یورو، پنج دستگاه لوکوموتیو مدل یورو دوال سفارش داده است که سه دستگاه از آنها در سال 2025 تحویل خواهد شد.

حمایت دولت ترکیه از سرمایه گذاری‌های ریلی بخش خصوصی

آرکاس با اعتقاد به این که اتصال ریلی بین شهرهای آناتولی و متصل کردن این شهرها به بنادر مهم ترکیه از طریق راه‌آهن باعث تشویق تولیدات محلی می شود، بیش از 20 سال است که در زیرساخت‌ های ریلی بین شهرهای آناتولی سرمایه‌ گذاری کرده است. بخشی از سرمایه‌ گذاری‌های عظیم این شرکت، که صنعت لجستیک را با شعار " قدرت پشت لجستیک " توسعه می‌ دهد، زیر مجموعه طرحی است که " پروژه آناتولی آرکاس " نامیده شده است.

 این پروژه توسط آرکاس ریل که زیر چتر آرکاس لجستیک تاسیس شده است، صورت می‌ گیرد. پروژه فوق‌ الذکر از حمایت‌ های دولتی نیز برخوردار است به این معنی که سهمی از این پروژه با استفاده از تسهیلاتی که توسط دولت ترکیه به حوزه راه‌ آهن، به مناسبت صدمین سالگرد جمهوری ترکیه، اختصاص داده است، تامین می‌ شود. دولت ترکیه به خوبی می‌ داند این پروژه ارزشمند به ایجاد بستر و کریدور ریلی جدیدی می‌ انجامد که اتصال آناتولی به بنادر ترکیه و جهان را با هزینه‌ ای مقرون به صرفه ادامه امکان پذیر می‌ سازد.

خدمات حمل و نقل ریلی ایمن و سریع

کریدور ریلی بدون لوکوموتیوهای مدرن معنا و اعتبار لازم را ندارد و آرکاس ریل با این دیدگاه مبادرت به سرمایه‌گذاری 38.5 میلیون یورویی کرده و پنج لوکوموتیو دیزلی و برقی مدل یورو دوال را از Stadler Rail Valencia S.A.U سفارش داده است. این شرکت اعلام کرده است که لوکوموتیوهای مدرن را به واگن‌ های جدید متصل خواهد کرد و بر این اساس در حال برنامه‌ ریزی برای خرید حدود 100 دستگاه واگن است. به این ترتیب این هلدینگ بزرگ حمل و نقلی ترکیه قصد دارد خدمات حمل و نقل ریلی سریع‌ تر و ایمن‌ تری را با هزینه کمتر به مشتریان خود ارائه دهد.

واردات و خرید واگن داخلی علاوه بر خرید لوکوموتیو

انور گوچمز، مدیر عامل آرکاس لجستیک در توضیح سرمایه گذاری های این مجموعه در صنعت حمل و نقل ریلی می گوید: «تامین لوکوموتیوهای کارآمد و به روز برای اینکه بتوانیم با خدمات ریلی برنامه‌ریزی شده حمل و نقل مشتریان خود را جذب و حفظ کنیم، بسیار مهم بود. خوشبختانه دولت ترکیه نیز حامی سرمایه‌ گذاری و ورود بخش خصوصی به صنعت ریلی است و با قانون آزادسازی حمل و نقل ریلی ترکیه، به بخش خصوصی فرصت سرمایه‌ گذاری در لوکوموتیو داده شده است. ما به عنوان شرکتی که سال‌ هاست در راه آهن چه در تجهیزات و چه در پایانه‌ های زمینی سرمایه‌ گذاری کرده‌ ایم، قصد داریم فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدیدی را در این بخش ایجاد کنیم. از این رو، ما قصد داریم زیر چتر آرکاس ریل، با خرید پنج دستگاه لوکوموتیو به کل بخش حمل‌و‌نقل ریلی آناتولی خدمات‌رسانی کنیم که سه دستگاه از این لوکوموتیوها در سال 2025 تحویل خواهد شد. علاوه بر این، ما در حال برنامه‌ریزی برای خرید 100 واگن از محل واردات به اضافه 700 واگن تولید داخل خود هستیم. آرکاس ریل در حال حاضر حمل‌ و‌ نقل ریلی را به شهرهای صنعتی پیشرو ترکیه مانند قیصری، قونیه، آنکارا، غازی‌انتپ و اسکی شهیر ارائه می دهد.

تفاهمنامه‌های توسعه حمل و نقل ریلی با شرکت‌های اروپایی

به این ترتیب، آرکاس کانتینرهای صادراتی و وارداتی را از این شهرها به بزرگترین بنادر ترکیه به صورت خدمات برنامه‌ریزی شده حمل خواهد کرد. از سوی دیگر، این شرکت با تفاهمنامه‌ هایی که با شرکت‌های لجستیکی اروپایی به عمل آورده در حمل‌و‌نقل ریلی کانتینری بین ترکیه و اروپا، به ویژه با کشورهایی مانند آلمان و لهستان، خدمات‌رسانی خواهد کرد. سرمایه‌گذاری در بخش لوکوموتیو، که ما به عنوان یک سرویس جدید به بخش لجستیک ترکیه اضافه می‌کنیم، به لجستیک بندری، یعنی ترافیک کانتینری کشور ما هم کمک خواهد کرد. در واقع توسعه‌ای که در حوزه ریلی آناتولی رخ می‌ دهد از بندر ریلی در Kartepe در شمال و بنادر زمینی در Mersin Yenice در جنوب پشتیبانی می‌کند.

مزیت‌های لوکوموتیوهای سبز برای حمل و نقل ترکیه

مهمترین ویژگی لوکوموتیوهای خریداری شده توسط هلدینگ بزرگ حمل و نقلی ترکیه دوست‌دار محیط زیست بودن آنهاست. لوکوموتیوهای برقی خریداری شده با آلایندگی کربن صفر نیز دارای موتورهای دیزلی برای موارد اضطراری هستند. به این ترتیب می‌توانند بدون وقفه در خطوط راه‌آهن بدون برق و یا با تغییر موتور الکتریکی به موتور دیزلی در صورت خرابی خطوط برق، حمل‌ونقل خود را ادامه دهند.

بندر ریلی ؛ متصل کننده اروپا و جاده ابریشم آهنین

بندر ریلی یکی از بهترین نمونه های کاربردهای لجستیک کامل محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر اهمیت فزاینده‌ای یافته است. ترمینال زمینی در Kartepe که با مشاررکت هلدینگ آرکاس و duisport، بزرگترین اپراتور پایانه لجستیک بین‌ وجهی اروپا ساخته شده است، قرار است در سال 2024 فعالیت خود را آغاز کند. بندر ریلی به عنوان یک پایانه انتقال عمل خواهد کرد که در آن محموله‌ های قطارهایی که از اروپا می‌ آیند و به اروپا می‌ روند می‌ توانند تخلیه و جابجا شوند. همچنین آرکاس حمل و نقل اروپایی خود را با لوکوموتیوهای خود از این ترمینال تا کاپیکوله انجام خواهد داد. در همین حال، آرکاس لجستیک که حمل و نقل ریلی را در خط راه آهن BTK (باکو- تفلیس- قارص) در سال 2017 آغاز کرده، سال گذشته آرکاس ریل را به شرکت‌ های زیرمجموعه خود اضافه کرده است.

آرکاس ریل انواع بار را به صورت ترانزیت در جاده ابریشم آهنی چین - ترکیه از طریق اتصال مارمارای به اروپا حمل می‌ کند. این کریدورهای حمل‌و‌نقل تازه افتتاح شده فرصت های حمل‌ و‌ نقل ریلی را برای صادرات ترکیه به کشورهای جدید فراهم می‌کند. آنها همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی ترکیه، حمل‌و‌نقل بارهای ترانزیت بین اروپا و آسیا را از طریق ترکیه امکان پذیر می‌کنند و تقاضا برای حمل‌و‌نقل ریلی در ترکیه را افزایش می‌ دهند و در نتیجه سرمایه‌ گذاری در لکوموتیوها و واگن‌ های نسل جدید را تسریع می‌ کنند.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    خوشحالیم که همسایه ما منافع خودرا درست تشخیص میدهد