| کد خبر: 258738 |

نشست مشترک عراق و امارات برای بررسی پروژه «جاده توسعه»

وزارت حمل و نقل عراق از برگزاری نشستی با طرف اماراتی برای بررسی اقدامات لازم برای اجرای طرح راهبردی جاده توسعه عراق خبر داد.

تین نیوز

وزارت حمل و نقل عراق از برگزاری نشستی با طرف اماراتی برای بررسی اقدامات لازم برای اجرای طرح راهبردی جاده توسعه عراق خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از میدل ایست نیوز، وزارت حمل و نقل عراق از برگزاری نشستی با طرف اماراتی برای بررسی اقدامات لازم برای اجرای طرح راهبردی جاده توسعه عراق خبر داد.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد: رزاق محیبس السعداوی، وزیر حمل و نقل عراق روز چهارشنبه در دبیرخانه وزارتخانه ریاست نشست فنی فشرده ای را با طرف اماراتی، شامل هیئت هایی از دو شرکت بنادر ابوظبی و شرکت ریلی اتحاد بر عهده گرفت.

در این بیانیه آمده است: هدف از این نشست، بررسی برنامه اقدام آینده و نکات مورد توجه مشترک در همکاری و سرمایه گذاری در پروژه های حمل و نقلی بزرگ عراق بود.

این بیانیه می افزاید: شرکت مشاوره ای PEG ایتالیا در این نشست جزئیات طرح جاده توسعه و بندر بزرگ فاو و گروه بنادر ابوظبی توضیحاتی در مورد بنادر امارات و ماهیت و مکانیسم کار در آنها ارائه کرد.

در این نشست مجموعه ای از بررسی های حاضرین در خصوص پروژه بندر بزرگ فاو و پروژه حیاتی جاده توسعه و نیز بررسی امکان سنجی اقتصادی این طرح ها انجام شد.

عراق دو ماه پیش میزبان نشست وزرای راه کشورهای منطقه برای رونمایی از پروژه «جاده توسعه» بود.

پیش از این، یونس خالد، مدیرکل شرکت کل راه آهن عراق، گفت که پروژه راهبردی جاده توسعه، پروژه مکمل بندر بزرگ فاو است و بزرگترین پروژه در سطح عراق به شمار می رود که شامل خط راه آهن دوگانه و جاده ای است که با آخرین فناوری ها احداث می شود.

به گفته خالد این پروژه به طول 1200 کیلومتر از بندر فاو آغاز و به مرز عراق و ترکیه در منطقه فیشخابور ختم می شود.

وی بیان کرد که خط آهن این پروژه از ده استان عراق عبور می کند.

خالد توضیح داد که این خط دوطرفه است و قطارهای آن با انرژی برق کار می کند و با تازه ترین فناوری ها طراحی شده است و همه ابزارهای ایمنی و وسایل ارتباطی نوین در آن وجود دارد.

وی اشاره کرد که این پروژه در سال 2028 به بهره برداری می رسد و گذرگاه مهمی از عراق به بازارهای اروپا خواهد بود.

خالد اظهار داشت که این پروژه در سه مرحله خواهد بود که در مرحله نخست در سال 2028، خط آهن و بزرگراه آماده بهره برداری می شود.

مدیرکل شرکت کل راه آهن عراق تصریح کرد که ظرفیت پیش بینی شده برای این پروژه در مرحله نخست به 3.5 میلیون کانتینر در سال و 22 میلیون کالا علاوه بر خدمت رسانی به حدود 15 میلیون مسافر در سال می رسد.

وی درباره درآمدهای این پروژه گفت که حجم پیش بینی شده برای درآمدها از کالاها حدود 4 میلیارد دلار و از مسافران نزدیک به 850 میلیون دلار در سال است.

خالد توضیح داد که پروژه راه آهن 10.5 میلیارد دلار و پروژه بزرگراه 6.5 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که در مجموع نزدیک به 17 میلیارد دلار هزینه کل پروژه می شود.

قرار است در هفته های پیش رو عراق میزبان کنفرانسی با حضور وزرای راه کشورهای منطقه برای معرفی این پروژه باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.