| کد خبر: 249478 |

قطع دوربین های مداربسته و برکناری مسئولان حفاظت؛ در فرودگاه بغداد چه گذشت؟

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، «امیر فراس کاظم» مدیر مسافرت و مرزها در دستگاه اطلاعاتی و پرسنل او در تامین امنیت فرودگاه بغداد را به علت قطع دوربین های مدار بسته در جریان آتش سوزی اخیر فرودگاه، برکنار کرد.

تین نیوز

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، «امیر فراس کاظم» مدیر مسافرت و مرزها در دستگاه اطلاعاتی و پرسنل او در تامین امنیت فرودگاه بغداد را به علت قطع دوربین های مدار بسته در جریان آتش سوزی اخیر فرودگاه، برکنار کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از شبکه های اجتماعی، کمیته ای که اخیرا از سوی نخست وزیر عراق برای تحقیق درباره آتش سوزی های مکرر فرودگاه بغداد تشکیل  شده است، توصیه کرد که کادر دفتر دستگاه اطلاعاتی عراق در امور فرودگاه بغداد از جمله امیر فراس کاظم مدیر مسافرت و مرزها در دستگاه اطلاعاتی تغییر کنند و سالن «سامراء» در فرودگاه نیز تحویل سازمان هواپیمایی کشوری عراق داده شود.

این دستور از طریق منشی نظامی فرماندهی کل قوای عراق (نخست وزیر) به عنوان رئیس این کمیته، ابلاغ شد و رسانه ها گزارش دادند که پرسنل پیشین به بازپرسان و دادگاه تحویل داده شده اند. همچنین به دنبال قطع شدن اتصالات دوربین های نظارتی در سالن سامراء، برخی عناصر دیگر نیز توبیخ شدند.

۲۴ و ۲۶ آبان ماه گذشته (کمتر از سه هفته پیش) دو آتش سوزی طی کمتر از ۴۸ ساعت در دو سالن فرودگاه بین المللی بغداد، خبرساز و بحث برانگیز شد. اولین قربانیان این آتش سوزی ها «نائل سعد»، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و همزمان با او، «علی تقی» مدیر فرودگاه بین المللی بغداد بودند که از سوی نخست وزیر عراق برکنار شدند.

اگر چه آتش فیزیکی، خاموش شده اما با ادامه تحقیقات در این پرونده، شعله ها و آتش زیر خاکستر آن، همچنان دامنگیر مسئولان مقصر دیگر است.

عراق را می توان کشوری پرحریق دانست و در طول سال های گذشته، آتش سوزی ها، پرتعدادتر هم شده است. آن گونه که «جودت عبدالرحمن» سخنگوی نیروهای دفاع مدنی این کشور می گوید، عراق، تنها در ۱۰ ماه اول سال جاری میلادی، ۲۵ هزار آتش سوزی را شاهد بوده اما حساب جاهایی مانند داخل فرودگاه بین المللی بغداد، متفاوت است.

آیا این آتش سوزی های پی در پی در یکی از امنیتی ترین مکان های عراق، ارتباطی با اقدامات اخیر نخست وزیر در مبارزه فراگیر با فساد و ورود او به «محدوده ممنوعه فاسدان» دارد؟ این سوالی است که هنوز بی جواب مانده است به خصوص اینکه، فرودگاه بغداد در هفته های اخیر با موضوع فرار برخی از چهره های متهم به فساد یا دستگیری برخی از آنها پیش از فرار نیز خبرساز شده و این گمانه را برانگیخته است که شاید حوادثی از این دست در فرودگاه بغداد، نوعی پوشش برای منحرف کردن حواس نیروهای امنیتی مستقر در فرودگاه باشد.

با این حال، این گمانه نیز تا پیش از کامل شدن تحقیقات، قابل تایید نیست هر چند، تعدادی از شخصیت های سیاسی عراق، پیش از این نیز به صراحت گفتند که آتش سوزی های فرودگاه بغداد، عمدی است.

«جمال حسن» یکی از اعضای چارچوب هماهنگی عراق به رسانه ها گفت: آتش سوزی ها در فرودگاه بین المللی بغداد نمی تواند بدون قصد قبلی باشد بلکه «همه شاخص ها» نشان می دهد که «آتش سوزی ها، عمدی و با هدف تخریب دولت السودانی و وارد کردن دولت به عرصه های دیگر و کار مافیاهای بانفوذی است که می خواهند ورق های بازی را با هدف قرار دادن نقاط حساس برای دولت مانند فرودگاه به هم بریزند و تحقیقات، احتمالا برخی سرنخ ها را آشکار خواهد کرد ».

«زهره البجاری» رئیس کمیسیون ترابری در پارلمان عراق نیز از «حریق های عمدی» با استناد به «اطلاعات اولیه» گفت و افزود: « برخی می خواهند تصویری بد از اوضاع امنیتی کشور در راستای مانع تراشی در مسیر فعالیت و اصلاحات دولت، منعکس کنند.»

«عالیه نصیف» عضو پارلمان عراق از ائتلاف «دولت قانون» به ریاست «نوری المالکی» اما در توییتر به شرکت کانادایی «بیزنس اینتل» اشاره می کند که متصدی امنیت فرودگاه بین المللی بغداد است.

او تصریح می کند: پیش از این هم گفتیم که بیزنس اینتل، شرکت مطمئنی نیست و نمی تواند امنیت فرودگاه را تامین کند.

بیزنس اینتل، ماموریت تامین امنیت افراد، تجهیزات داخل فرودگاه، ایستگاه های پروازی، باندها، محوطه فرودگاه، ورودی خودروها، کارکنان و لابی ها را در کنار ثبت هویت اشخاص، خودروها و بازرسی امنیتی در فرودگاه بر عهده دارد.

نصیف پیش از آن هم گفته بود: درباره عقد قرارداد با این شرکت کانادایی به مبلغ ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار و ۴۴۳ دلار، هشدار دادم زیرا بیزنس اینتل، کفایت ندارد، مجوز کار امنیتی در عراق را از سوی وزارت کشور، دارا نیست، چنین تخصیص مالی برای این قرارداد، وجود ندارد و مخالف قانون مدیریت مالی فدرال (ماده ۱۶/اول/ شماره ۶/ سال ۲۰۱۹) است و همچنین این شرکت با شرکت اسرائیلی «برکات» ارتباط دارد.

بیزنس اینتل کانادایی (تاسیس در سال ۲۰۱۰) که مقر آن در «اوتاوا» است؛ اخیرا فعالیت خود را برای تامین امنیت فرودگاه بین المللی بغداد، بعد از آن آغاز کرد که قرارداد شرکت «جی فور اس» (G۴s) انگلیس در فرودگاه پایان یافت. 

منبع : @Aerospacetalk

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.