| کد خبر: 78738 |

چرا ایران مذاکره کرد؟

تین نیوز |سرپرست پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا گفت که انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری بود که سرانجام ایران را پای میز مذاکره آورد نه تحریم‌ها. وندی شرمن، معاون پیشین وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، در گفت‌وگو با پایگاه خبری کرونیکل، مذاکره‌کنندگان ایران را سرسخت، باهوش و قانونمند توصیف کرد و گفت که این مذاکرات روی اعتمادسازی متمرکز نبود، بلکه تمرکز آن روی برنامه هسته‌ای ایران قرار داشت.


شرمن در ادامه با تاکید بر اینکه بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا بسیار عمیق است، تاکید کرد: «می‌توان رد این بی‌اعتمادی را در دخالت آمریکا در کودتای سال 1953 (28 مرداد 1332) علیه نخست‌وزیر وقت ایران جست‌وجو کرد.» این دیپلمات پیشین آمریکا در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه مردم ایران، آمریکایی‌ها را دوست دارند، مدعی شد: «این دولت ایران است که علیه آمریکا خصومت دارد. در ایران تندروهایی وجود دارند و روحانی یک تندرو است، او میانه‌رو نیست هرچند که در ایران به‌عنوان یک میانه‌رو شناخته می‌شود.

با این حال او خواهان مذاکره با آمریکا و آغاز یک کانال محرمانه برای ارتباط و آغاز مذاکرات بود.» او افزود: «این تحریم‌ها‌ نبودند که برنامه‌ هسته‌ای ایران را متوقف کرد، بلکه انتخاب رئیس‌جمهور حسن روحانی بود که در نهایت ایران را پای میز مذاکره آورد.» شرمن تاکید کرد که معتقد است با وجود تردیدها درباره تمایل رئیس‌جمهور باراک اوباما و دولت آمریکا برای استفاده از گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران، اگر استفاده از این گزینه ضروری بود اوباما قطعا به آن متوسل می‌شد.

مذاکره‌کننده هسته‌ای پیشین ایالات‌متحده، دیپلماسی با پشتوانه احتمال استفاده از گزینه نظامی را یک ابزار بسیار قدرتمند توصیف کرد و گفت که برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بهترین جایگزین برای اقدام نظامی بود که روی میز قرار داشت. این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا که سابقه‌ای طولانی در اظهارات ضدایرانی دارد، در پایان این گفت‌وگو در اظهاراتی خصمانه به هدف این مذاکرات اشاره کرد و گفت: «من امیدوارم توافق با ایران به این معنا باشد که افراد جوانی مانند شما (خطاب به مصاحبه‌کننده) مجبور نباشند برای بازداشتن ایران از انجام کارهای وحشتناک، به جنگ بروند.»

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.