| کد خبر: 6110 |

اعلام عمومی تصمیم وزارت حمل و نقل آمریکا مبنی بر پیشروی بسوی فناوری ارتباطات خودرویی برای خودروهای سبک

تین نیوز | اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های وزارت حمل و نقل آمریکا (DOT) در روز دو شنبه، سوم فوریه 2014 اعلام کرد برای فعال ساختن فناوری ارتباطات خودرویی (V2V) در خودروهای سبک گام های لازم را برخواهد داشت. این فناوری با فراهم ساختن امکان ارتباط و مکالمه میان خودروها، در ارتقای ایمنی سهم مهمی ایفا کرده و نهایتا به کاهش قابل توجه تصادفات جاده ای از طریق مبادله داده های ایمنی اولیه مانند سرعت و موقعیت به تعداد ده بار در ثانیه خواهد انجامید.

وزیر حمل و نقل آمریکا، آنتونی فاکس در این رابطه گفته است: "فناوری ارتباطات خودرویی معرف نسل آینده پیشرفت در ایمنی خودروهاست که مکمل دستاوردهای پیشین در زمینه حفظ جان انسانها مانند کمربند ایمنی و کیسه های هوا محسوب می شود. با یاری رساندن به رانندگان برای اجتناب از تصادفات، این فناوری نقش مهمی در ارتقای روش تحرک انسانها ایفا خواهد کرد و در عین حال پیشگامی آمریکا در صنعت جهانی خودرو را تضمین می نماید."

تحقیقات DOT حاکی از این هستند کاربردهای ایمنی که از فناوری V2V استفاده می کنند می‌توانند از اکثر تصادفات بین دو یا چند وسیله نقلیه موتوری پیشگیری کنند. با دریافت داده های ایمنی مانند سرعت و مکان از خودروهای مجاور، خودروها خواهند توانست با شناسایی مخاطرات پیش رو، هشدارهایی برای رانندگان جهت اجتناب از تصادف با سایر خودروها در سناریوهای معمول تصادفات، مانند برخورد از عقب، تغییر مسیر و تصادف در چهار راه‌ها تولید کنند. این کاربردهای ایمنی با رانندگان عادی در آزمون های بزرگ میدانی و شرایط کنترل شده مورد آزمایش قرار گرفته اند.

کاربردهای ایمنی موجود هشدارهایی برای رانندگان فراهم می کنند که قادر به پیشگیری از تصادفات قریب الوقوع هستند، لیکن هیچکدام از سامانه‌های خودرویی مانند ترمز یا فرمان را بطور خودکار به عمل وا نمی‌دارند. اداره NHTSA اقدامات آتی در مورد فناوری های ایمنی فعال مبتنی بر حسگرهای درون خودرو را نیز تحت نظر گرفته است. انتظار می رود این فناوری‌ها در نهایت با فناوری V2V ترکیب شوند. اداره NHTSA یک بیانیه سیاست گذاری موقت در 2013 صادر کرد که در آن رویکرد خود به جریانهای مختلف نوآوری را شرح داده بود. علاوه بر ارتقای ایمنی، این کاربردها و فناوری های آینده در صرفه جویی سوخت و زمان، کمک فراوانی به رانندگان خواهند نمود.

فناوری V2V شامل مبادله یا ثبت اطلاعات شخصی یا ردیابی حرکت خودروها نمی شود. اطلاعات ارسالی میان خودروها قادر به شناسایی خودروهای منفرد نیستند بلکه صرفا حاوی داده های ایمنی اولیه می باشند. در حقیقت سامانه مزبور آن طور که در نظر طراحان آمده است، حاوی لایه های متعددی از حفاظت امنیتی و محرمانگی می باشد تا تضمین شود که خودروها می توانند به پیامهای صادر شده از سایر خودروها اعتماد کرده و یک خودرو یا گروهی از خودروها تنها در صورتی که حل یک مشکل ایمنی ایجاب کند، از طریق رویه های تعریف شده اکید، قادر به شناسایی باشند.

در ماه آگوست 2012 وزارت حمل و نقل آمریکا استقرار مدل آزمایش ایمنی در آن آربور میشیگان را آغاز کرد که در آن 3000 خودرو در بزرگترین آزمون میدانی فناوری V2V تا به امروز شرکت کردند. آزمایش های انجام شده توسط DOT بیانگر سازگاری داخلی فناوری V2V با محصولات سایر خودروسازها و تامین کنندگان و کارآمدی آنها در محیط های واقعی است.

در کلینیک‌های رانندگی برگزار شده توسط وزارتخانه قبل از استقرار مدل، فناوری V2V مورد استقبال و پذیرش زیادی از سوی رانندگان قرار گرفته است. شرکت کنندگان تمایل را برای نصب ویژگی های ایمنی V2V بر روی خودروهای شخصی خود اعلام کرده بودند.

بنا به گفته مدیر اجرایی NHTSA دیوید فریدمن: "فناوری پیشگیری از برخورد V2V توان تغییر قاعده بازی برای کاهش عمده‌ای در تعداد تصادفات، مصدومیت ها و تلفات در جاده های کشور را دارد. به عقیده من اگر چند دهه بعد به زمان حاضر نگاه کنیم، خواهیم دید که این فناوری باعث بهبود عمده ایمنی حمل و نقل شده و اثری مشابه ابداع استانداردهای کمربند ایمنی، کیسه‌های هوا و فناوری پایداری الکترونیکی خودرو خواهد داشت."

اداره NHTSA اخیراً تحلیل های حاصل از داده های گردآوری شده را به عنوان بخشی از برنامه آزمایشی سالانه خود به پایان رسانده و یک گزارش پژوهشی در مورد فناوری ارتباطات V2V برای عموم در هفته های آتی منشر خواهد کرد. این گزارش شامل تحلیل یافته های پژوهشی وزارتخانه در زمینه هایی متعدد شامل امکان پذیری فنی، محرمانگی و امنیت و تخمین های اولیه در مورد هزینه ها و فواید ایمنی است. اداره NHTSA پس از آن کار بر روی پیشنهادیه قانون گذاری خود را آغاز می کند که نصب تجهیزات V2V در تمام خودروهای جدید را در یکی از سالهای آتی الزام آور خواهد نمود. قانون جدید باید با الزامات قانونی جاری، دستورات قوه مجریه و دستورالعمل های راهنما سازگار باشد. وزارت حمل و نقل آمریکا بر این باور است که پیام این اعلامیه برای بازار صنعت خودرو، تلاش بیشتر در جهت توسعه فناوری و هموار نمودن مسیر برای نفوذ کاربردهای ایمنی V2V در بازار است.

گرگ وین فری معاون پژوهش و فناوری NHTSA در این رابطه چنین گفته است: "ما از مسیری که NHTSA درراستای فناوری V2V اتخاذ نموده است بسیار خوشنودیم. تصمیم برای پیشروی در این مسیر پس از سالها تحقیقات اختصاصی بر روی فواید بارز ایمنی که از رهگذر استقرار فناوری ارتباطات خودرویی حاصل می شود، به انجام رسیده است."

ارتباطات V2V می تواند آگاهی جامع 360 درجه ای از موقعیت پیرامون خودرو و راننده فراهم کنند که در سناریوهای تصادفات دیگری نیز بکار می آید. به عنوان مثال زمانی که راننده باید تصمیم بگیرد آیا عبور از یکی از باندهای حرکتی خطری متوجه او می‌کند (خطر تصادف از روبرو) و اینکه آیا گردش به چپ در مسیر ترافیک روبرو امن است یا خیر، ارتباطات V2V قادر به شناسایی تهدیدهایی خواهد بود که صدها متر جلوتر و توسط خودروهایی ایجاد می شود که راننده قادر به دیدن آنها نیست. حسگرهای درون خودرو اغلب قادر به شناسایی این تهدیدات نیستند.
در این فعالیت تحقیقاتی، اداره NHTSA همکاری نزدیکی با سایر موسسات DOT شامل معاونت پژوهش و فناوری و اداره بزرگراه‌های فدرال دارد و چندین خودروساز بزرگ و موسسه دانشگاهی را نیز به کمک طلبیده است که منابع زیادی را در راه توسعه و آزمون فناوری V2V سرمایه گذاری کرده اند. همکاری دولت، صنایع و دانشگاه ها امری حیاتی در تضمین سازگاری و انطباق فناوری V2V با خودروهای مختلف است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.