| کد خبر: 184646 |

به مناسبت روز جهانی هواشناسی منتشر شد

خورشید، زمین و هوا، شعار سازمان هواشناسی در سال ۲۰۱۹

دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی به مناسبت فرارسیدن روز جهانی هواشناسی طی انتشار پیامی شعار سال ۲۰۱۹ را خورشید، زمین و هوا اعلام کرد.

تین نیوز

دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی به مناسبت فرارسیدن روز جهانی هواشناسی طی انتشار پیامی شعار سال ۲۰۱۹ را خورشید، زمین و هوا اعلام کرد.

"خورشید، زمین و هوا" شعار سازمان جهانی هواشناسی برای سال ۲۰۱۹ است. خورشید به زمین حیات و انرژی بخشیده و برچرخه آب، جریانات اقیانوسی و هوا تأثیر می‌گذارد. حال و مزاج ما و فعالیت‌های روزانه مان را شکل می‌دهد. خورشید الهام‌بخش موسیقی، عکاسی و هنر است. این ستاره که در فاصله ۱۵۰ میلیون کیلومتری زمین و در قلب منظومه شمسی قرار گرفته به گرمای زمین و حیات‌بخشی به موجودات آن مشغول است.

گزارش‌های به دست آمده از سنجش‌های ماهواره‌ای طی ۳۰ سال گذشته حاکی از آن است که برونداد انرژی خورشیدی افزایش نیافته و گرمای فعلی مشهود در کره زمین را نمی‌توان به تغییرات فعالیت ستاره خورشید نسبت داد.

افزایش دمایی که منجر به ذوب شدن یخ‌های قطبی و گرم شدن اقیانوس›‌ها شده ناشی از رها شدن دراز مدت گازهای گلخانه‌ای در جو است. غلظت دی‌اکسید کربن در سال ۲۰۱۷ به ۴۰.۵۵ ذره در میلیون رسیده و این روند رو به افزایش است.

از سال ۱۹۹۰ تا کنون، میزان ۴۱ درصد افزایش در کل تشعشعات و در نتیجه گرم شدن اقلیم گزارش شده که حاصل از گازهای گلخانه‌ای است. طی دهه گذشته سهم دی‌اکسید کربن در این افزایش تشعشعات ۸۲ درصد بوده است.

چنانچه روند افزایش گازهای گلخانه‌ای به همین منوال پیش رود، تا پایان رن جاری شاهد افزایش ۳ تا ۵ درجه‌ای دمای هوا خواهیم بود. این میزان بیش از مقدار تعیین شده-افزایش ۲ درجه‌ای دما و حتی کمتر از آن- در درکنوانسیون  سازمان کلل معروف به توافق پاریس در خصوص تغییر اقلیم است.

تغییر اقلیم منجر به افزایش بیشینه دمایی شدی و ثبت رکوردهای دمایی جدید روزانه، ملی، منطقه‌ای و جهانی شده است. امواج گرمایی هر سال زودتر شروع و دیرتر پایان می‌یابد و به دلیل تغییر اقلیم شدت و تناوب آن بیشتر خواهد شد.

چشم‌انداز مدل‌های اقلیمی حاکی از افزایش دمای متوسط در اکثر مناطق خشک و اقیانوسی، افزایش گرمای شدید در مناطق مسکونی، افزایش بارش سنگین در بسیاری مناطق و احتمال خشکسالی و کمبود بارش در مناطقی دیگر است. به همین ترتیب خطرات ناشی از تغییر اقلیم و افزایش جهانی دما سلامت، معیشت، امنیت غذایی، تامین آب، امنیت انسان‌ها و رشد اقتصادی را نشانه گرفت است.

خورشید منبع جایگزینی برای انرژی اسن که جتی در روزهای ابری نیز در دسترس است. افزایش روزافزون استفاده از انرژی خورشیدی در سراسر جهان به منظور تولید برق، گرما و نمک‌زایی آب کاملا مشهود است.

درک این مهم که چگونه خورشید بر هوا و پدیده اقلیم تاثیرگذار است نقش اساسی در وظیفه اصلی سازمان جهانی هواشناسی را که همانا ایجاد جوامع مستحکم و مقاومت است ایفا می‌کند.

رویکرد یکپارچه سیستم زمین در کمیته سازمان جهانی هواشناسی، ارائه بهترین علوم و خدمات کاربردی در راستای پشتیبانی از کشورها در زمینه‌های هوا، اقلیم، آب، اقیانوس و محیط زیست است.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.