| کد خبر: 133855 |

◄ کارشناسان در خصوص وضعیت فعلی پروازهای قطری چه می‌گویند؟

تین نیوز

به دنبال توقف پروازها میان شرکت‌های هواپیمایی اماراتی،‌ بحرینی و مصری و بستن مرزهای این کشورها با قطر، آسمان ایران از صبح امروز میزبان پروازهای قطری بود.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، پس از قطع روابط 4 کشور عربی با قطر و بستن مرزهای هوایی و دریایی با این کشور، یکی از بزرگترین‌ شرکت‌های هواپیمایی دنیا یعنی قطرایرویز با چالش جدی روبه‌رو شد که در این راستا کارشناسان و متخصصان صنعت هوانوردی میزگردی را با موضوع «چالش‌های صنعت هوانوردی قطر و فرصت ایجاد شده برای ایران» در شبکه‌های مجازی برگزار کردند.

 

به عقیده برخی از کارشناسان اکنون کار مدیران شرکت هواپیمایی قطر برای تصمیم‌گیری بسیار سخت است؛ چرا که این رویداد می‌تواند شرکت هواپیمایی قطر را از رقابت با رقبای دیرین خود بازدارد.

 

یکی از کارشناسان صنعت هوانوردی می‌گوید: کشور قطر و شرکت هواپیمایی قطرایرویز دچار خسارت زیادی بابت وضعیت موجود خواهند شد، با نگاه به موقعیت جغرافیایی کشور کوچک قطر مشاهده می‌کنیم که تمام مرزهای زمینی، هوایی و دریایی به روی این کشور بسته شده و تنها راه دسترسی دریایی و هوایی این کشور از طریق ایران است و موقعیت خطیری برای این کشور ایجاد شده است.

 

وی در ادامه می‌گوید؛ با توجه به حجم داد و ستدهای بازرگانی و سرمایه‌گذاری‌های متقابل، به خصوص توجه به این نکته که قطر یکی از تامین‌کنندگان گاز امارات است، قطع روابط هزینه‌های قابل توجهی برای امارات خواهد داشت. به همین جهت عربستان و امارات خود را برای وارد کردن یک شوک کوتاه‌مدت و گذرا به قطر آماده کرده‌اند و اگر به هر دلیلی این وضعیت طولانی شود خسارت‌های سنگینی به امارات وارد خواهد شد. از سوی دیگر بخشی از مسافران ایرلاین‌های اماراتی از طریق قطرایرویز تامین می‌شوند لذا تحریم هواپیمایی قطر باعث بروز مشکلاتی برای ایرلاین‌های اماراتی نیز خواهد بود.

 

یکی از صاحب‌نظران صنعت هوایی معتقد است، اقتصاد قطر آنچنان با اقتصاد امارات و عربستان آمیخته شده است که امکان ادامه این وضعیت برای طولانی مدت وجود ندارد و به طور قطع قطری‌ها این مسئله را به خوبی می‌دانند. امارات با ورود به این بازی ریسک بزرگی را پذیرفته است و به‌نظر می‌رسد امارات تحت فشار شدید عربستان حاضر به انجام چنین ریسکی شده است.

 

یک کارشناس دیگر برخلاف سایرین معتقد است ایران نمی‌توانداز این موضوع  سود چندانی ببرد و در ادامه می‌افزاید: بر خلاف واکنش‌های رسانه‌ای و پررنگ کردن فرصت دسترسی هوایی از آسمان ایران به کشور قطر و بحران سیاسی منطقه حاشیه خلیج‌فارس، تاثیر آنچنانی بر عملکرد شرکت هواپیمایی قطر و بهره‌مندی از فضای ایران نخواهد داشت.

 

طبق گفته این کارشناس صنعت هوانوردی؛ تنها حدود ۱۵ درصد مقاصد این شرکت در مسیرهای آفریقا و آمریکای جنوبی به صورت مستقیم و برخی از پروازها به مقاصد آسیا، خاور دور و جنوب شرق تحت تاثیر جزیی قرار می‌گیرد که خود مسبب افزایش زمان و هزینه است و عملا ترافیک پروازهای هواپیمایی قطر به مقاصد اروپا، آسیای مرکزی و آمریکای شمالی، چون گذشته از آسمان کشورمان خواهد بود که این بحران تاثیر آن چنانی بر افزایش چشم‌گیر این ترافیک نخواهد داشت.

 

یکی از کارشناسان گفت: اینکه شرکت قطری دچار ضرر اقتصادی و تغییر اساسی در برنامه‌های زمانبندی می‌شود و بعضا مدیریت شبکه و متعاقبا مدیریت بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد ، شکی نیست اما ایران می‌تواند از این موضوع در جهت سوددهی استفاده کند.

 

به عقیده کارشناسان؛ قطر در شرایط فعلی به احتمال زیاد بخش قابل توجهی از پروازها را کم می‌کند و تعدادی از مسیرها، احتمالا آفریقایی را کنسل کند. دیگر این شرکت با همان قدرت سابق پرواز نخواهد داشت.

 

قطر سالانه 165 هزار پرواز به بیش از 150 مقصد در دنیا دارد که با بسته شدن مرزهای هوایی به روی قطر اکنون تنها راه پرواز  هواپیماهای این کشور از فراز آسمان ایران خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.