| کد خبر: 101392 |

آشنایی با فناوری‌ هایپرلوپ در حمل‌و‌نقل ریلی

تین‌نیوز| هایپر لوپ در میان كشورهای جهان، بعضا كشورهایی هستند كه به آرامی و در سكوت خبری، راهی را می‌پیمایند كه شاید چندین سال بعد سایر كشورها آن نوع تكنولوژی‌های برتر را شاخص توسعه صنعت حمل و نقل خود قرار دهند.

طی روزهای گذشته قراردادی میان شركت Hyperloop One و شركت DP World در دوبی امضا شد كه بر اساس آن، ظاهرا به زودی قرار است فناوری «هایپرلوپ» پای خود را به خطه خاورمیانه نیز باز كند.

این همكاری قرار است امكان اجرایی شدن این تكنولوژی را كه مربوط به حمل و نقل سریع السیر و مافوق صوت است، در بندر «جبل علی» دوبی بررسی كرده و البته این تازه شروع كار است.

ایده‌ای به نام هایپرلوپ برای نخستین بار از سوی «ایلان ماسك» مدیر عامل شركت تسلا و پروژه Space X مطرح شد. این ایده واكنشی بود در برابر طرح سیستم حمل‌ونقل ریلی سریع السیر كالیفرنیا، كه اكنون در حال توسعه است.

ایده‌ی‌ هایپرلوپ تشكیل شده از دو تونل بزرگ است كه بین سانفرانسیسكو و لس‌آنجلس كشیده می شود و مسافران قادر هستند در درون این تونل ها با سرعتی برابر با ۷۰۰ مایل در ساعت یا بیش از ۱۱۲۰ كیلومتر در ساعت جابجا شوند.

در واقع كابین های مخصوص هایپرلوپ حالتی شناور در تونل ها دارند كه به این ترتیب موضوع اصطكاك تا حد زیادی از بین رفته و با توجه به فشار پایین هوا امكان رسیدن به سرعتی نزدیك به صوت فراهم می شود. این گونه از حمل‌ونقل را به عنوان پنجمین نسل از حمل‌و‌نقل و تكنولوژی دوستدار طبیعت و كم مصرف تلقی می كنن.

این ایده هنوز در حال تكمیل است، ولی با این حال، كشور امارات متحده می خواهد آن را در دوبی پیاده سازی كند. دوبی در نظر دارد این فناوری را در بندر جبل علی و برای حمل و نقل كالاها و مسافرانی كه با كشتی به این بندر می رسند اجرایی كند.

پیتر دیاماندیس، مدیر ارشد شركتHyperloop One در مورد این پروژه می گوید كه: این تكنولوژی در دل كریدورهای فعلی حمل و نقل دوبی قابلیت پیاده سازی دارد، چرا كه با خارج كردن كامیون ها و تریلی های حمل بار از جاده ها، تا حد زیادی بار ترافیكی كاهش یافته و هزینه های حمل و نقل نیز به شدت كم خواهد شد.


امروز اكثر كشورهای دنیا در حالی به سمت استفاده از تكنولوژی برتر ریلی پیش می روند كه حفظ محیط زیست و كاهش آلودگی آب و هوا برای آنان در درجه و جایگاه اول قرار دارد. فراموش نكنیم الگو گیری از تكنولوژی های برتر ریلی و كسب تجارب كشورهای توسعه یافته در بخش ریلی، اهداف راه آهن كشور را محقق خواهد ساخت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.