| کد خبر: 229846 |

از سوی یک کامیون دار خود راننده مطرح شد:

◄ آیا تن کیلومتر خالص دریافتی رانندگان است؟

لازم است به صورت رسمی و شفاف، صریح و قاطعانه‌، موضع سازمان راهداری در این موضوع که آیا تن کیلومتر خالص دریافتی رانندگان است یا خیر؟

تین نیوز

چندی پیش مسئولان صنفی شرکت های حمل و نقل جاده ای کالا از فعالان این بخش خواستند  نظرات خود را در آستانه به روزرسانی تن-کیلومتر اعلام کنند.

به گزارش تین نیوز، به دنبال طرح این درخواست، یک کامیون دار خود راننده نیز در این زمینه پیشنهاداتی خطاب به افراد مسئول در به روز رسانی شاخص تن کیلومتر، مطرح کرد.

علیرضا سمنانی در این زمینه در شبکه های اجتماعی نوشت: لازم است تن کیلومتر اصلی اجرایی شود، تن کیلومتری که در آن پارامترها با نرخ واقعی روز تطابق داشته باشند‌، همچنین پس از به روزرسانی‌، پارامترهای محاسبه شده و نرخ آن را به صورت رسمی به افراد مرتبط با حمل و نقل جاده ای اعلام شود، بروزرسانی های قبلی‌، فاقد اطلاع رسانی بود و صاحبان کالا و شرکت های حمل و نقلی را با مشکل روبه رو ساخت.

بیشتر بخوانید: نرخ شاخص تن-کیلومتر، خالص پرداختی به راننده است

وی افزود: ماحصل جلسات‌، گفتگوها‌ و بخشنامه ها‌، در جهت اجرای بهتر قوانین و مقررات است‌، بنابراین‌، رانندگان و کامیونداران، باید بدانند قانون چیست‌، مقررات چیست‌، نرخ حمل چقدر است‌ و این مکان به آن مکان چقدر کرایه قانونی دارد‌، این نقیصه (عدم آگاهی رانندگان)‌، زمینه سواستفاده را برای متخلفان فراهم آورده‌ است، می توان درگاه یا اپلیکیشنی برای محاسبه نرخ کرایه از مبدا تا مقصد فراهم شود.

بیشتر بخوانید: دلیل عدم استقبال از جداسازی نرخ کمیسیون از سهم راننده چیست؟

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا، عنوان کرد: پیامک های ارسالی به رانندگان هنگام صدور بارنامه‌، بعضا تناقضاتی با دریافتی شرکت های حمل و نقلی دارد‌، نیاز است زمینه ای فراهم شود، تا راننده فارغ از جزئیات‌، بداند‌، چقدر باید پرداخت کند.

بیشتر بخوانید: پیشنهاد قابل توجه یک فعال صنفی در مورد بارنامه نویسی

سمنانی خاطرنشان کرد: سامانه 141 که بخشی از آن مربوط به شکایات رانندگان است‌، دچار سستی در عملکرد شده است‌، تا آنجایی که تلفن بر روی رانندگان قطع کرده و فورا پرونده را مختومه می کند، 141 دادرس صنفی و قانونی رانندگان است‌، لازم است ضمن تقویت 141 سامانه ای برای حراست از این عدالتخانه و این مرجع رسیدگی فراهم شود.

بیشتر بخوانید: لزوم تحقق وعده‌‌ها/حرکت حمل و نقل جاده ای کالا در شیب تند ورشکستگی

وی گفت: با توجه به این که تناژ 80 درصد کامیون های حمل بار کشور حدودا 26 تنی است‌، بر چه اساسی و معیاری تن کیلومتر بر مبنای وزن 22 طراحی شده است؟ و اگر در آتیه قرار است که این مبنا در بروزرسانی جدید ادامه داشته باشد‌، ترتیبی اتخاذ شود که کامیون های 26 تنی متضرر نگردند‌، این نقیصه‌، موجبات سواستفاده صاحبان کالا و شرکت های حمل و نقلی را فراهم ساخته‌ است و بارهای 26 تنی‌، با کرایه 22 تن حمل می گردد که در اینجا یکی سود برده (صاحب کالا)  و سه بخش مرتبط با حمل و نقل جاده ای شامل دولت‌ (از محل سود چهاردرصدی)، شرکت های حمل و نقلی و رانندگان  متضرر می شوند.

به گزارش تین نیوز، سمنانی افزود: همچنین لازم است به صورت رسمی و شفاف، صریح و قاطعانه‌، موضع سازمان راهداری در این موضوع که آیا تن کیلومتر خالص دریافتی رانندگان است یا خیر، مشخص شود‌، چهار دوره به صورت یک بام و دو هوا‌، مردم و مرتبطان با حمل و نقل جاده ای سر در گم هستند. یک بار برای همیشه مشخص شود‌، تن کیلومتر‌، خالص دریافتی راننده است یا خیر؟

این راننده کامیون دار، عنوان کرد:  نامه سال گذشته مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای مسافر سازمان راهداری (نامه تاریخ 99.04.14) همچنان پا در هوا مانده‌ است، موضع رسمی سازمان و رئیس آن درباره این نامه چیست؟ آیا نامه رسمی و قابل اجراست؟ اگر فاقد ارزش است‌ که هیچ و اگر معتبر‌ است، مدیران استانی مواخذه شوند که چرا حق و حقوق رانندگان و دولت را طی یکسال گذشته پایمال کرده اند.

وی تاکید کرد: در آستانه  تشکیل جلسات بروزرسانی تن کیلومتر جدید هستیم‌، در سال های گذشته‌، اشخاصی  زیر صورتجلسه بروزرسانی تن کیلومتر امضا زده اند‌ که یا اصلا وجاهت قانونی نداشتند‌، یا راننده و سرمایه گذار این صنف نبوده اند، اشخاصی پیشنهادات مشترکی به سازمان ارائه کردند‌ که خودشان در خفا‌، نرخی پایین تر از پیشنهادات خود را امضا کردند، باتوجه به اینکه حمل بار کشور‌، به دست راننده و کامیوندار است‌، نرخی تصویب و اجرایی شود که مثل امروز فقدان ماشین برای حمل پیش نیاید.

سمنانی با بیان این که  اگر میزان کرایه حمل بار صرفه اقتصادی نداشته باشد‌، امکان حمل آن از سوی کامیون داران وجود ندارد، بر این موضوع که نظر رانندگان خود راننده (که  90 درصد جامعه حمل و نقل را تشکیل می دهند) بر نظر نمایندگان انجمن های صنفی‌، (جمعا 10درصدی) ارجح است، تاکید کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.