| کد خبر: 189128 |

◄ یک پیشنهاد برای تامین هزینه ساخت خط‌ آهن شلمچه-بصره

تقبل 60 درصد هزینه ساخت این خط ریلی از سوی بنیاد، خبر خوبی است اما موضوع مهم چگونگی تامین 40 درصد بقیه هزینه این پروژه، یعنی 360 میلیارد تومان است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل با استقبال از اظهارات معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان‌ مبنی بر تقبل۶۰ درصد هزینه ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره توسط این بنیاد، گفت: تقبل 60 درصد هزینه ساخت این خط ریلی از سوی بنیاد، خبر خوبی است اما موضوع مهم چگونگی تامین 40 درصد بقیه هزینه این پروژه،  یعنی 360 میلیارد تومان است.

به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان با بیان این مطلب در شبکه‌های اجتماعی افزود: سالانه حداقل 4 میلیون زائر به عراق با مشقت فراوان از مرزهای مهران و خرمشهر و دیگر مرزها وارد عراق می‌شوند.

او اظهار کرد: برای تامین 40 درصد باقی مانده هزینه ساخت  خط‌آهن شلمچه-بصره، یک پیشنهاد می‌تواند این باشد که زائران و عاشقان ابا عبدالله  360 میلیارد تومان را به دولت ببخشند که سهم هر نفر 90 هزار تومان در سال خواهد بود که کمتر از یارانه 2 ماه است که الان 77 میلیون ایرانی آن را دریافت می‌کنند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اگر این مبلغ با سایر هزینه‌های سفر عتبات مقایسه شود به‌نظر نمی‌رسد انجام چنین کمکی در وسع زائران عزیز نباشد.

او گفت: اگر اتصال ریلی خرمشهر به بصره برقرار می‌شود  یک سفر ریلی راحت برای زائران رقم می‌خورد به طوری‌که زائر در مشهد سوار قطار و در کربلا پیاده شده و چه بسا حجم مسافری که جابه‌جا می‌شود بیش تعداد فعلی هم بشود.

این کارشناس افزود: البته لازمه موفقیت این طرح آن است که دولت کمک‌های مردمی را فقط در همین پروژه صرف کند و از طرف دیگر دولت نباید وقت‌کشی کند چون با هدر رفتن زمان به هزینه پروژه اضافه می‌شود.

قصابیان با تاکید بر این‌که البته اعتبار 900 میلیارد تومانی برای یک پل و 32 کیلومتر خط باید آنالیز هزینه داشته باشد، اظهار کرد: این پروژه همان قدر که پتانسیل جذب مسافر دارد می‌تواند حداقل 6 میلیون تن بار در سال را هم جذب کند.

به گفته وی این پروژه می‌تواند سرمایه‌گذاری انجام شده را برگرداند به شرط آن‌که  در اجرای آن زمان از دست نرود و اتلاف وقت نشود.

به گزارش تین‌نیوز، روز شنبه 4 خرداد، معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان‌ با بیان این‌که مقرر است بنیاد ۶۰ درصد هزینه ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره را تأمین کند، گفت: بازگشت سرمایه بنیاد هشت ساله و از محل حساب خزانه مربوط به درآمدهای شرکت راه‌آهن با تضمین دولت است.

منوچهر خواجه‌ دلویی معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان‌ به «فارس» گفت: آنچه بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی توافق شده است، احداث یک پل در خط‌آهن شلمچه-بصره و ساخت مسیر ریلی جمعاً به طول تقریبی ۳۵ کیلومتر است؛ این خط‌آهن‌ ایران را به کشور عراق متصل می‌کند و پل هم‌بر روی اروند‌رود نصب می‌شود.

خواجه دلویی اظهار داشت: رقمی که بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی برای هزینه اجرای این پروژه توافق شده است حدود ۹۰۰ میلیارد تومان است، اما رقم دقیق‌تر با ‌نهایی شدن طرح‌ها ‌مشخص می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    چرا باید مردم هزینه را متقبل شوند؟
    حداقل طرح بهتری بدهید!
    مثلا کارت تخفیف به قیمت 100 هزار تومان بفروشید که هرشخص با خرید این کارت بتواند یک سفر رفت و برگشت با 50 درصد تخفیف به عراق داشته باشد!
    هم به نفع مردم هست و هم دولت!

  • حامد 0 0

    آستانه قدس رضوی چرا مشارکت نمی کند.زائران عراقی زیادی به مشهد سفر می کنند.

    • ناشناس 0 0

      استان قدس به دلیل کم شدن زائران خودش مشکلات زیادی داره!